Vilken dubbelpik är bäst 2026?

Det är egentligen väldigt sällan jag känt ett behov av dubbelpik, kör med en enkel träpik nu och är egentligen ganska allergisk mot skidstakande på skridskor, men senaste turerna har bjudit på väldigt mycket kraftig motvind, och allra senaste på väldigt mycket skrovel och vrakis, där en dubbelpik verkligen hade kommit till nytta.

Pris är inte så jäkla noga, mer funktion. Vilken är bäst? De ska gå att pika med sammansatta, och gärna vara lätta att koppla ihop och ta isär. Är det fortfarande Pikmakarns turbo som är bäst?

Det är också helt okej att övertala mig till att skita i dubbelpik, objektivt sett så är det estetiskt vackrare med enkelpik, och det bör man såklart väga in! :p

Det är också helt okej att övertala mig till att skita i dubbelpik, objektivt sett så är det estetiskt vackrare med enkelpik, och det bör man såklart väga in! :p
Jag kör personligen med dubbelpik men håller med dig, estetiskt sett finns det inget som slår en klassisk enkelpik i trä.
Har du funderat på att kombinera din enkelpik med en skidstav? I månget uthus ligger någon gammal skidstav och bara skräpar. Har trugan trillat loss är det bara en fördel. Vill man att spetsen på skidstaven ska greppa bättre på isen är det bara att vässa den med en fil.
Ägde jag ingen dubbelpik men hade en enkelpik i min ägo skulle jag undersöka hur väl ovanstående lösning fyllde mina behov innan jag köpte dubbelpikar.

Gå på estetiken :)
I motvind är det bara att krypa ihop. Skräpis däremot... men ta med en teleskopstav som nödlösning om det blir för jäkligt :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips