Vandra med barn och hundar nybörjare

Min dröm har i många år varit att fjällvandra, har dock inte fått med familjen på tåget så nu bestämde jag mig för att göra det ändå. Själv. Då ville plötsligt man och yngsta dotter följa med..
Det kommer bli i slutet av nästa sommar och jag tror vi bestämt oss för att utgå från kläppen, ner till pilgrimsleden och upp till helags. Man och dotter vill gärna stanna och fiska lite på vägen och vi har ingen press att gå fort och komma fram en viss tid. Det känns som en sträcka som Inte är allt för lång och tuff för oss oerfarna.

Vi är vana vid att gå och röra oss mycket i skog och mark och har tältat varje sommar i 13 år.
Dock bara med tung och stor utrustning då vi alltid åkte båt så allt behöver köpas nytt.
Vi är 2 vuxna och en dotter på 11 år, hon är duktigt på att gå långt i terräng. Sen har vi 2 st staffordshire bullterrier som ska följa med. De tröttar man inte ut i första taget och även de är vana vid både vandring och att sova i tält. Men bara under varm sommar.
Men, räcker ett 3 manna tält till oss 5?
Och hundarna som är vana att sova nära oss i sängen, de får inte direkt plats i vår sovsäck. De är också rätt frusna av sig. Har ni något tips om en bra lösning i tältet med dom? Liggunderlag och filt?

Några andra bra tips till oss rookies?

Jag brukar inte ge tips här, men ibland gör jag undantag speciellt då det gäller barn och hund.

Om, du nu har testat hur det är att vandra i skog och mark med din make och dina barn så bör du tänka hur det kan bli ’om det skiter sig’ , alltså om det regnar och blåser. Bor du i Stockholm så testa Sörmlandsleden och se vad som irriterar och saknas i utrustning.

Om hundarna är vana vid uteliv kanske dom kan bära lite av sitt eget käk.

En bra sak är att ha vant hundarna vid att gå i koppel/lina. Kom ihåg att det gäller kopplingstvång. Och här kommer det in att du snabbt kan kalla in din hund vid en spänd situation, kanske när din dotter fått napp, och samtidigt din man ramlat… och du själv halkat på en sten… allt kan hända som du nog själv vet!

Ett rymligt tält är en fördel. Dina hundar kanske är frusna av sig och då kan du nog se till att dom har lite underlag, skumdyna tillskuret är ingen konst att bära med sig. Om så inte beror det också på hur pass koll du har. En väldresserad hund kan ligga i absid och en annan vill vara nära husse & matte & lillmatte.

När jag själv vandrade med fru och barn, hade vi ett fyrmannatält (Helsport),Jag gillar när det är lite yta och inte trängsel, dottern var då 10/12 år sedan tröttnade hon och annat hände. Annars kan ni ju satsa på två tält, om ni har tillgång till det. Dottern och jykkarna’ kan väl ha ett och ni ett för er själva. Om hundarna nu fryser så lägg en fleecejacka över dom. Är dom tältvana så vet dom vad som gäller.

Jag har alltid haft Norsk Buhund och är nu inne på den tredje. Dom har tjock päls och besväras inte av knott & mygg eller kyla. Detta med mygg & knott är ett besvär för hundar som saknar päls. Nu finns det medel för detta med, men knott &sve’ och renflugor kan ändå vara så jobbigt att vad jag hört ifrån andra att hunden blivit svårt bitna. Öron verkar vara ett speciellt kapitel.

Gå inte för långa sträckor. Ta tid för umgänge vid tältplats. Godis till hunden. Ta reda lite på det område du vill gå i, så brukar det fungera bättre.

Det finns en man som heter ’Fjällkjell’ han gör fantastiskt fina videor och finns på youtube. Kanske du kan ta kontakt med honom. Annars så brukar det komma mycket ’synpunkter’ här, om du ger dig till tåls…

Med vänlig hälsning.

Jag valde Carinthias sovsäck med tanke på hunden.
Dragkedjan är i mitten och inte på höger eller vänster sida.
Det gör att jag kan öppna dragkedjan vid fötterna och låta hunden sova i sovsäcken med hundens huvud utanför sovsäcken.
Carinthia har dragkedjan i mitten på deras Defence serie och Survival One sovsäck.
Jag har provat att ge hunden eget liggunderlag och sovsäck men han vill bara sova med mig så den utrustningen var bortkastade pengar.
Min hund är dock betydligt mindre (Phaléne) men köp sovsäckar med mycket plats i ändå och inget korvfodral med presspassning.
Med en stor sovsäck så får även kläderna plats i sovsäcken och kroppsvärmen gör att kläderna är torra och varma när ni vaknar utan att det blir obekvämt att sova.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips