100% merino, ullfrotté, tygvikt, temperatur, hållbarhet... Tips på hur man skall tänka kring allt i ullkläder.

Hej forumet!

Desto mer jag läser på desto mer beslutsångest får jag kring vad som är "klokt" att införskaffa. Och vad som är bra att tänka på.

Självklart hade det varit bäst att testa sig fram och se vad som fungerar bäst för sig och sina omständigheter. Men när man kollar på merionullkläder så kan det snabbt bli en väldigt dyr historia, att testa sig fram. Så därför tänkte jag att det aldrig kan skada att fråga om hjälp.

Mina omständigheter är de att jag skall upp till kungsleden och vandra vid månadsskiftet juli/augusti. Jag tänker tälta. Jag har inte införskaffat mig en ny sovsäck än (då min gamla är alldeles för tung för att vandra med) men lutar åt en Cumulus lite line 300 eller 400. Jag är vanligtvis rätt så varm av mig. Är personen som inte har något emot att sova med öppet fönster på vintern.... 😅

Men nu då så försöker jag införskaffa mig en riktig uppsättning underställ i merinoull för att ha som förstärkning när det blir kallt på natten. Då åter igen, mina gamla underställ i 100% syntet inte är så passande att ha med sig på vandring eller att sova i.

Men jag blir väldigt förvirrad kring hur man skall tänka här? Är 100% merinoull bra? Eller skall man välja någon form av ullfrotté, typ woolpower som har 60% merino och 40% syntet.

Hur tungt tyg skall man ha? Räcker typ ett billigare sätt 180g/m2 merino från Engelssons. Eller är det dumsnålt att vilja köpa de billigare bara för att spara på budgeten. Är det bättre att köra på +200 och dyrare från exempelvis Icebreaker eller Aclima?

Så jag uppskattar alla tips jag kan få kring hur ni tänker kring underställ och merinoullkläder.

Ett ullunderställ är en jättebra investering. Både som just underställ i kallare väder, som förstärkningsplagg, eller för att sova i. Om det är av någorlunda kvalitet och rätt skött så bör det kunna hålla i flera år. Jag har två set av samma märke som jag nog har haft i snart 10 år. Visst, det är lite uttöjt och har en del små hål, men jag använder det fortfarande. Ingen dum idé med en blandning merino/syntet för just hållbarheten.

Finns nog de här på forumet som har bättre koll på olika märken och kvalitet än mig, men du bör kunna hitta ett någorlunda set för runt tusenlappen. Finns såklart de som är betydligt mycket dyrare, men eftersom att du känner dig osäker och vill testa... Typ det här: https://lindbergsweden.se/en/produc...Cw_tEX6m2SSDGvC4M3TKZndZrgzNY6jELRppO04GIm4mr

Senast ändrad:
Hej forumet!

Desto mer jag läser på desto mer beslutsångest får jag kring vad som är "klokt" att införskaffa. Och vad som är bra att tänka på.

Självklart hade det varit bäst att testa sig fram och se vad som fungerar bäst för sig och sina omständigheter. Men när man kollar på merionullkläder så kan det snabbt bli en väldigt dyr historia, att testa sig fram. Så därför tänkte jag att det aldrig kan skada att fråga om hjälp.

Mina omständigheter är de att jag skall upp till kungsleden och vandra vid månadsskiftet juli/augusti. Jag tänker tälta. Jag har inte införskaffat mig en ny sovsäck än (då min gamla är alldeles för tung för att vandra med) men lutar åt en Cumulus lite line 300 eller 400. Jag är vanligtvis rätt så varm av mig. Är personen som inte har något emot att sova med öppet fönster på vintern.... 😅

Men nu då så försöker jag införskaffa mig en riktig uppsättning underställ i merinoull för att ha som förstärkning när det blir kallt på natten. Då åter igen, mina gamla underställ i 100% syntet inte är så passande att ha med sig på vandring eller att sova i.

Men jag blir väldigt förvirrad kring hur man skall tänka här? Är 100% merinoull bra? Eller skall man välja någon form av ullfrotté, typ woolpower som har 60% merino och 40% syntet.

Hur tungt tyg skall man ha? Räcker typ ett billigare sätt 180g/m2 merino från Engelssons. Eller är det dumsnålt att vilja köpa de billigare bara för att spara på budgeten. Är det bättre att köra på +200 och dyrare från exempelvis Icebreaker eller Aclima?

Så jag uppskattar alla tips jag kan få kring hur ni tänker kring underställ och merinoullkläder.
Själv använder jag Aclima Woolnet. De är i rent ylle. Detta i kombination med att det är just nättyg gör hållbarheten låg. Woolnet är mycket bra att vandra i när det är kyligt, eftersom det torkar snabbare än ylletyg som inte nättyg. Men du ska använda understället endast när du sover kanske det är bättre med något av Woolpowers tjockare underställ. 200 eller rent av 400 g/m².

Bara till fördel med någon andel syntetfiber, ren ull är inte särskilt slitstark.
I sov/förstärkningsplagg tycker jag det känns helt OK med Woolpowers 60/40-blandning. I de tunna underställ närmast kroppen som jag använder på dagen och svettas mer i vill jag dock ha liten eller ingen andel syntet.

Frotté-stickningen bygger lite högre luftlager och blir därför varmare per viktenhet. Jag tycker också att frottéplagg är skönare att sova i, de buffrar kroppsfukten bättre och det känns inte lika "plåtigt" mot sovsäcken.
Hur tjocka sovplaggen ska vara vet bara du själv; jag som är frusen av mig är ingen bra referens :p. Tror mitt uråldriga "Ullfrotté Original" är 200 g/m², men jag kompletterar med tjocka strumpor, buff över hela huvudet och ibland även min dunjacka - allt detta i en sovsäck med 400 g 850-dun.
Vad du än väljer så se till att sovplaggen verkligen kan dubbelanvändas som förstärkning, dvs att du kan ha dem ovanpå ditt dag-underställ och att det hela fortfarande får plats under din "tjocktröja" och skaljacka/byxor.

Det behöver inte bli särskilt dyrt, strunta i fina märken. De tunnaste ullplaggen är ändå lite av förbrukningsvara, och alla jag använder just nu är köpta på loppis. Folk som prissätter kläder i second hand-affärer har ingen koll och sätter samma prislapp på syntet som ull (samma med syntet- resp. dunfyllda jackor). Jag hugger dem när jag råkar springa på dem för att ha ett litet buffertlager.

Det viktiga är att man känner på plaggen, gärna med läpparna, så de inte är stickiga. Fina tunna merinounderställ finns annars både på Lindex och Åhléns. XXL har ofta rea på sådant, ett tag hade de merinounderställ för 200 kr/del. Ulvang är det lenaste jag haft hittills, och det köpte jag på Marketplace.

Engelssons ullfrotté har jag använt; det var lite grövre i sömmarna än Woolpowers motsvarande, men helt OK som sov/förstärkningsplagg. Jag råkade springa på Björnkläders billiga ullfrottéunderställ från byggboden på Erikshjälpen och de funkar utmärkt som mellanlager för skid- och skridskoåkning.

PS
Köp Cumulus 400 om du tvekar mellan de bägge. Det är 100 g skillnad men ger dig ett betydligt utvidgat användningsområde.

PS PS
Jag håller med föregående talare :)

Är man känslig för kli ska man prova innan man köper.

Mängden icke-ull styr hur man kan tvätta plagget men å andra sidan, ju mer ull desta mindre behov av tvätt - då kan vädring räcka.

Vill man ha värme gilla rjag wollpower orginal från Östersund, dyra men varma, även 200g/m2 är varma och mjuka på min kropp och torkar hyfsat snabbt. 400g/m2 och tjoclkare ser jag som förstärkningsplagg och inte underställ.

Wollpower har en outlet med skönhetsfel som är mer prisvärd om man kan leva med mindre skönhetsfel, det kan jag enkelt göra.

/Patrik

Senast ändrad:
Du har tur - merino-underställ är en sån grej som man köper på Sellpy eller Vinted till en spottstyver av nypris (som ofta är skyhögt speciellt onödiga finmärken som Icebreaker, Woolpower etc).

Det går precis lika bra med ett merino underställ från Engelsons eller vilket märke som helst (vissa undantag finns säkert där slitstyrkan är kass). Men köp begagnat som sagt. Beställ hem ett gäng från Sellpy och returnera dom som inte passar. Som nämnts ovan är de förbrukningsvaror som håller några år och sen behöver bytas.

För fjällvandring tycker jag bara man behöver ett tunt underställ av samma tjocklek som Woolpower Lite. De flesta tillverkare har sådana. Jag har även ett tjockare typ Woolpower 200 men det har jag bara under torrdräkt när jag paddlar eller i sovsäcken på vinterturer.

Glöm inte att tvätta med "fintvätt" på 30 grader även om det står att de klarar 40 grader. Jag har tvättar sönder ett woolpower underställ på ett halvår när jag körde med vanligt tvättmedel.

Andelen syntet/merino i blandningen handlar om slitstyrka, värme och lukt. 100 procent merino kommer gå sönder snabbt. Ju mer syntet desto snabbare luktar det svett. Merino är varmare än syntet. Jag tycker 20-30 procent syntet och 70 procent merino är bra.

Finns även en mikroplast aspekt i det hela. Ju mer syntet desto större andel mikroplast som kommer spridas. Men även ull kläder innehåller ofta plast. Antingen för att "100% ull" ändå tolererar några procents inblandning av plast eller för att ullfibrerna är behandlad med plast-inkapsling för att förhindra att den kliar.
För ull-värmetröjor, alltså inte understället utan ditt förstärkningsplagg, tycker jag detta spelar roll då ren obehandlad ull är varmare och riskerar att fälla fler fibrer som man inte vill ha mikroplast i. Men för underställ tycker jag slitstyrka överväger plus plagget är inte ytterst så mindre mikroplast kommer fällas. Som med alla syntetkläder tvätta i mikroplast-fångar-påse.

Välkommen till den nördiga världen där varenda aspekt av varenda utrustningsdetalj diskuteras :)

Vad bra påfyllningar i tråden!
Woolpowers outlet får man registrera sig för att kunna se online, absolut värt det.

Jag tvättar också alla mina ull- och sidenplagg på ullprogram och med enzymfria tvättmedel, oavsett vad som står på tvättlappen. Men man behöver inga dyra speciella "ulltvättmedel", det handlar just om att det ska vara enzymfritt - och det är det flesta fintvättmedel, men det gäller att läsa innehållsförteckningen. Willys har eget prisvärt fintvättmedel som funkar utmärkt.

Tvätta inte oftare än absolut nödvändigt - vädra i stället, så håller plaggen längre.
Tip från en med grav malnoja: långtidsförvara inte otvättad ull eller siden, och oavsett renhet inte oskyddat i mörka skåp etc. Jag som bor på bottenplanet i en gammal kåk hänger allt "halvrent"/under användning luftigt och ljus, och packar allt tvättat i tjocka vakuumpåsar.

Jag har haft massvis med olika märken genom åren, kan inte minnas att jag känt någon som helst skillnad. Gå och testa, köp det du gillar.

Inte svar på frågan - men jag tycker sidenunderställ funkar bäst som pyjamas och underställ på sommaren, och som underställ vid inte allt för kalla vinterdagar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 56
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
Burnis Merino t-shirt Kläder 39
Burnis Merino ylle t-shirt Kläder 27
MonicaKa Merino-Buff, varning för överskottsfärg Kläder 3
pal2 Icke-kliande Merino? Kläder 33
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
splashmore Long-sleeve T-shirt i merino? Kläder 14
Jallur ITABs Merino-set Kläder 5
Damberg Kalsonger i merino? Kläder 17
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
Lissas Merino igen. Kläder 12
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
Gorrgel ullfrotté eller inte Kläder 4
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
alven Ullfrotté blir WoolPower? Kläder 30
joask202 Ullfrotté från olika tillverkare... Kläder 24
Raskesven Ullfrotté 400? Kläder 3
Malindo Ullfrotté Kläder 39
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
tierp69 Värmetröja M/90 Ullfrotté Kläder 5
hebbo Ullfrotté fabriksförsäljning? Kläder 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg