Kopplingsbeslag till dubbelpik?

Någon som har tips på beslag alt. egna knep? Eller rentav sitter på överblivna kopplingsbeslag efter uttjänta pikar? På mina billiga Everestpikar från Stadium gick kopplingarna sönder relativt omedelbart, och jag har väl vant mig vid att ha dem lösa, men vill ju kunna pika med den sammanlagda tyngden.

Den nya kopplingen behöver vara påträdbar/påklickbar/monterbar på något sätt, alltså inte integrerad i handtag e.d. Rördiametern på mina stavar är 19 mm längst upp, avsmalnande mot 18 mm.
 
Jag är i branschen ;), så visst har jag kollat på rörklämmor, eller rättare sagt diverse öppna clips. Det närmaste jag kommer är parvis hopsättning "rygg mot rygg" av dessa; funkar hjälpligt men inte optimalt, och de är klena. Man kanske skulle kunna karva lite i basen för bättre anliggning och skruva fast dem på två olika ställen på resp stav; teoretiskt bättre funktion men tror inte det håller i längden och vill helst inte borra skruvhål i det tunna rörgodset.
De du länkar till är kraftigare, men som i praktiken alla (av naturliga skäl) vända åt samma håll, vilket gör det bökigare att sätta ihop stavarna - man får inget mothåll. Helst bör ju "klorna" vända sig åt motsatta håll så man kan klämma ihop stavarna med ett handgrepp. Distansen mellan rören blir också för stor.
Men jag fortsätter att gräva runt i byggaffärens lådor :)
 
Vissa skidstavar levereras ju med ett dubbelclips - kan du fästa ett sådant permanent på ena piken.

Annars kan du ju prova att kontakta pikmakarn(.com) om han har några ideer eller delar att sälja. Flera av hans egna pikar fästs ihopa med urgröpningar i handtagen.

Annars tänker jag närmast matrialmässigt på gummispännen som man fäster presenning på släp eller lastbil, eller cyklar på cykeltransport för dragkroken på bilen - kanske thule eller mostsvarande har någon reservdel att pyssla vidare med.

Kardborrde eller grovt gummiband är väl för bökigt att fästa/lossa snabbt?

/Patrik
 
Du kan göra egna av t ex en tjock gummiskiva eller en nylonbit. Typ 3x6 cm rektangulär bit ett hål i ena änden och det andra hålet uppskuret så att du kan trycka in den ena staven från sidan. Du sätter en sådan ovanför handtaget och en nedanför på den staven som sitter nederst.

Personligen föredrar jag att stoppa in hjälpstaven i röret på ispiken. Se bilder https://www.utsidan.se/forum/threads/pikspets-foer-traestav.94209/post-894455

Thure
 
Senast ändrad:
Vissa skidstavar levereras ju med ett dubbelclips - kan du fästa ett sådant permanent på ena piken. (...)
Det är just sådana lösa delar jag fiskar efter, men inte riktigt hittar. Pikar är lite av förbrukningsvara (även om jag själv ännu inte lyckats bryta någon), så jag hoppades lite på att någons överblivna kopplingsbeslag kunde få ett nytt liv :)
Annars kan du ju prova att kontakta pikmakarn(.com) om han har några ideer eller delar att sälja. Flera av hans egna pikar fästs ihopa med urgröpningar i handtagen.
Precis, på deras egna pikar är kopplingen alltid integrerad med handtagen. De säljer i o f s Zanstras och Lundhags också, men säljer inga reservdelar till dessa; jag har hittlills inte hittat dem någon annanstans heller.
Annars tänker jag närmast matrialmässigt på gummispännen som man fäster presenning på släp eller lastbil, eller cyklar på cykeltransport för dragkroken på bilen - kanske thule eller mostsvarande har någon reservdel att pyssla vidare med.
Kardborrde eller grovt gummiband är väl för bökigt att fästa/lossa snabbt?
/Patrik
Testat både gummispännen och kardborreband, bra när man cyklar till garaget eller samåknings-samlingen, men på isen är allt sådant, precis som du skriver, pilligare än riktiga snäpp-ihop-beslag, som kan hanteras med en hand och utan att titta. Allt annat slutar med att jag hellre åker med lösa pikar i "överarmsrepp".
 
Du kan göra egna av t ex en tjock gummiskiva eller en nylonbit. Typ 3x6 cm rektangulär bit ett hål i ena änden och det andra hålet uppskuret så att du kan trycka in den ena staven från sidan. Du sätter en sådan ovanför handtaget och en nedanför på den staven som sitter nederst.

Personligen föredrar jag att stoppa in hjälpstaven i röret på ispiken. Se bilder https://www.utsidan.se/forum/threads/pikspets-foer-traestav.94209/post-894455

Thure
Ja, det kanske blir någon helt ny pik i framtiden (jag håller på att byta upp mig till bättre prylar generellt), men det finns ju lite värde i att jag vant mig att läsa isen med dem jag använt länge. Får kanske bli lite gummislöjd, men jag ville ändå slänga ut denna efterlysning - vore ju enklast att faktisk hitta en sådan liten pryl, inte bara för egen del - jag kan tänka mig att jag inte är ensam om "problemet".
 
Väldigt vanligt att folk köper en billig skärbräda på IKEA för att tillverka diverse plastsaker, jag har själv använt en gammal "sönderrepad" skärbräda till liknande slöjdande.

Det lär vara enklare att bearbeta än gummi tänker jag.

Vet inte annars om 3D-skrivare skulle vara en bra lösning, men då gäller det att hitta nån med 3D-skrivare som kan hjälpa till. Antagligen lär det behövas några försök innan man får till nåt bra också (gäller nog även om man slöjdar med skärbräda), men när man väl har en fungerande design är den ju lätt att replikera.
 
Är det det den här typen du söker, sitter på mina snöskor som har 19mm rör
Inte riktigt, de ser klena ut och helst ska de ju vara motställda - annars vrider de sig vid hopklämningsförsök; man kanske kan limma fast ena halvan, men då går nog kopplingsdelen av rätt snart pga tvärbelastningen.
Men tack för ett gott försök!

Jag har nu fått upp ett spår, återkommer om det visar sig fruktbart ;)
 
Inte så billigt kanske men jag tycker pikmakarns handtag är dom bästa kopplingarna. Det funkar att hugga med pikarna även om dom sitter ihop och det är super enkelt att ta isär, sätta ihop. Jag tog ett av handtagen från min pikmakarns pik och satt på min lundhags pik. Fyrkantsspets och pikmakarns handtag. Win win liksom. Satte dit ett handtag från en avbruten stav på pikmakarns piken. Vet inte om man kan köpa pikmakarns handtag lösa. Troligtvis inte...

IMG_7447.jpg
 
Snyggt. Och ja, bäst, men jag köper inte nya pikar bara för den sakens skull. Sist jag kollade sålde de inte lösa delar...

I väntan på den idealiska lösningen (eller nya pikar ;)) har jag nu fixat till en hyfsad temporär, men det krävde en viss omprövning av mina kravspec: det är så väldigt sällan jag använder pikarna som stavar, att det kändes acceptabelt att behöva lyfta den ena en liten bit ur en sluten ögla i stället för att "snäppa isär" dem.
Det hela är bara hopskruvat av två gamla cykelbelysningsfästen med olika håldiameter. Den större siter fast på den "aktiva" pikstaven, den mindre sticker jag in den passiva i. Bägge utnyttjar resp. halva av det gamla avbrutna kopplingsbeslaget som mothåll från resp. håll, vilket ger en lagom fasförskjutning. Se bild; pikspetsarna är åt vänster, den "passiva" staven överst. Det hela sitter alltså ganska långt ner, så man behöver dra ut den passiva staven bara en liten bit. Gick enkelt och utan att titta vid testning.

DSC_0337.JPG
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
SafeSurfer Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or? Långfärdskridsko 13
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
Verhauer Isolering till vätskesystem slang Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
Stuvarn Stavar till långfärdskridsko? Långfärdskridsko 9
paugusts Upphittat! Hälplatta till Rottefellabindning Långfärdskridsko 0
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Fjälluggla Extra värme till pläxor Långfärdskridsko 7
Stuvarn Funkar kängan även till skidåkning? Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Isglädjepriset 2009 till Dalarna Långfärdskridsko 2
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
pausch Tusen pimplare drev till havs Långfärdskridsko 0
torpet Här finns is - till ingen glädje! Långfärdskridsko 1
Eric_B Löshäl till barn? Långfärdskridsko 15
Ajfandetvarintedu Vad ska jag köpa för kläder till vintern? Långfärdskridsko 4
Sten_GBG Vattentäta skridskokängor till Rottefella??? Långfärdskridsko 13
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
Blekingepaddlare Långfärdskridskor till barn Långfärdskridsko 7
boe skates Över Mysingen till Utö's utsida på cykel Långfärdskridsko 6
Mackan2 Alternativ till Alfa Hafjell? Långfärdskridsko 0
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
Gustafs Fråga om skenans infästning till ALU-profilen. Långfärdskridsko 2
Rickman Hänsyn till pimplare Långfärdskridsko 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.