8MB i Legend.....räcker långt!!??

Hej!

Har testat mapsource worldmap hos en kompis.
Denna karta är ju ej jättedetaljerad, men
har med alla "asfalterade" vägar (nästan).
Jag provade att markera i stort sett hela
västra europa ner till Spaniens sydkust och den
kartan vägde in på ca 5Mb. Detta låter ju lite,
men då bör ju Legend täcka mina behov. Den kanske
till och med har med alla dessa områden med ungefär
samma detaljrikedom i sin basemap.

Vad säger ni?? Har jag helt fel eller bara halvfel??

// Danne
 
Baskarta = WorldMap

Om du har en Legend med rätt baskarta, alltså Atlantic i detta fall, har du ingen användning för WorldMap där baskartan har täckning. De är ungefär lika bra, eller dåliga, beroende på hur man ser det.

De 8 MB som du har i en Legend kan du använda till MetroGuide, exempelvis, för att få en bra karta (för det mesta) över det lokala område du vistas i. MG glufsar minne betydligt mera, så då är varken 8 MB eller 24 MB (Vista) speciellt mycket att yvas över. Åtminstone inte om du tillhör den kringflackande delen av befolkningen.

Anders
 
Aha....

Tack Anders!

Då var det som jag misstänkte. Men du säger att även
på VISTAN så räcker inte minnet långt om man vill köra med metroguide?? Då är det nog bättre att köpa en Legend, och nöja sig med basemapen som karta, och lägga de extra pengarna som en VISTA kostar på något annat. Tack för hjälpen........ska bara göra en sista övervägning så får vi se vad det blir.
 
MetroGuide Europe är prisvärt och 24 MB räcker, ibland...

Du kanske inte skall ta det där med minnet så bokstavligt Daniel. 24 MB räcker faktiskt ibland även om det är lätt att bli bortskämd. Om man inte har en blekaste aning på morgonen om vart man skall och måste ha fullständig täckning oavsett var man åker, nej då räcker inte 24 MB långt. Om man skall vara ute länge och inte har en bärbar dator så man kan ladda in ny information emellanåt kan 24 MB också vara för lite. Vanligare är kanske att man skall ta en tur och laddar in de områden där man vet att man kommer att stanna till och behöver leta efter saker och då är 24 MB en hel del och ibland kanske man t.o.m. klarar sig med tredjedelen så mycket.

Den södra, karterade halvan av Sverige tar omkring 40 MB med MetroGuide och om man vill åka från Stockholm till Göteborg och vill ha båda städerna och alla områden man passerar så tar det 15,7 MB. Om man däremot bara skall hålla sig till huvudvägar så räcker ju grundkartan och man kanske är nöjd med bara staden där man inte hittar, i mitt fall Göteborg och det tar 5 MB. Då har man ändå täckt som sämst en 3-mils radie runt Göteborg och man får en skvätt i Danmark på köpet.

Fördelar med MetroGuide Europe är att förutom exakt kartinformation så har man tillgång till en databas med saker som kan vara intressanta (POI) och framförallt något som är mycket användbart i städer: adressökning där du får reda på exakt var varje husnummer ligger. Kan vara mycket användbart för att hitta rätt husnummer om man står i ena änden på Drottningholmsvägen t.ex. (Stockholms längsta, drygt 9 km lång). :)

MetroGuide Europe kan dessutom en del andra konster som autorutt, d.v.s. automatiskt välja vägar mellan två orter utifrån dina kriterier och du kan sedan ladda ner denna rutt i GPS:en.

I mina ögon är det slöseri att inte använda detaljerad kartinformation om GPS:en har möjlighet till det. Om man däremot behöver 8, 24 eller flera hundra MB är ju en fråga om hur man tror att man kommer använda burken och hur mycket pengar man tycker det är värt.

Jag bytte ner mig från 24 MB till 19 och kan leva med det men 8 MB skulle vara för lite för MINA behov.

Lycka till!
[Ändrat av PR 2002-10-21 kl 21:52]
 
Intressant

Tack Pelle!

Det är alltid intressant att höra olika åsikter.
Du har alltså haft en VISTA? Och har nu bytt till en......??? Var handlar du GPS? Har du någon att rekommendera. Har kollat gpsw.co.uk, men gillar egentligen bäst att handla på hemmaplan. Så om du
har någon favorithandlare så kan du väl dela med dig.

// Danne
 
Jag tror inte Anders och mina åsikter är speciellt långt isär men jag ville balansera lite då det är lätt hänt att bli bortskämd och alltid vilja ha mer
minne. Min första dator hade 1 KB RAM och den var jättespännande. Sedan dess har kraven och programmen växt en aning...

Mitt huvudsakliga GPS-bruk är i fordon och speciellt på motorcykel. Då värderade jag den större skärmen, knappar på framsidan, bättre bakgrundsbelysning och framförallt autorutt direkt i enheten hos GPS V så högt att jag stod ut med att mista 5 MB även om det var lite smärtsamt :)

Jag har köpt en del på Erlandsons brygga i Solna då de ligger nära mig, har en del kunniga säljare och har hyggliga priser (för att vara i Sverige) men det verkar som de koncentrerar sig mest på marinenheter numera. http://www.bryggan.nu/

Har inte gjort det tidigare men det är möjligt att jag köper från England nästa gång då jag har goda erfarenheter av att köpa annat hos europeiska Internethandlare. Jag brukar jämföra priserna hos:
http://www.gpsw.co.uk/index.htm
http://www.expansys.com/21store.asp
http://www.globalpositioningsystems.co.uk/
[Ändrat av PR 2002-10-21 kl 22:57]
 
Mmmmm... minne

Minne får burkarna inte för mycket av.

Jag köpte min Vista främst för att hålla i handen när jag är ute och rantar. Då har den en (för närvarande) oslagbar formfaktor.

Men jag använder den gärna till annat också. Perfekt att ha när jag försöker hitta genom Paris med bil, exempelvis. Även om den inte har någon autorutt, får jag i alla fall pejl på att jag inte är på väg på alldeles galet håll, om jag är någonstans där jag inte hittar vägen. Det finns gott om prång i Paris!

Hela Europa, så som MG Europe definierar det, är ungefär 600 MB. Stryker man lite här och där skulle resten gå in på 512 MB. Det hade varit grejor, det...

Det har exempelvis hänt att jag varit i Madrid på kvällen, utan att ha någon resa planerad när jag åt lunch. När sådana utryckningar tar på är det svårt att hinna få in tid till att tanka ner kartor i GPS:n också. Jag brukar ha fullt sjå att få med mig allt annat som kan behövas. Därför kan naturligtvis olika personers behov av minne osv variera kraftigt.

Vanligtvis kör jag med sydsverige och Köpenhamn inladdat. Nu har jag varit involverad i en verksamhet som förekommit mest på hemmaplan, så jag har inte bytt kartor sen våren-sommaren i år.

Ska man mest promenera runt stugknuten är naturligtvis 8 MB tillräckligt flera gånger om.

Pelle, 1 KB RAM, var det en AIM 65 eller?

Anders
 
Re: Mmmmm... minne

apersson850; sa:
Jag köpte min Vista främst för att hålla i handen när jag är ute och rantar. Då har den en (för närvarande) oslagbar formfaktor.
Håller med till 100%.
Hela Europa, så som MG Europe definierar det, är ungefär 600 MB. Stryker man lite här och där skulle resten gå in på 512 MB. Det hade varit grejor, det...
Är man en sådan globetrotter som du kan man ju alltid köpa 25 st. Vista och ha dem färdigladdade. :)
Pelle, 1 KB RAM, var det en AIM 65 eller?
Nej det var lite för tidigt för mig. En hembyggd ZX81 var det.
http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=263
Innan jag fått råd att köpa utbyggnaden på 16 KB hade VIC-20 presenterats och jag var fast.
http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=252
Tänk sedan när VIC-64 kom med sina astronomiska 64 KB, det var tider det...
http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=98
 
Kostar!

Har du betänkt vad det kostar att köpa 25 st Vista??

Jag har beställt en ny miniräknare, däremot. Den har 4 MB minne...

Anders
 
gpsw.co.uk

Fortsätter med stort intresse läsa era inlägg och har nu varit ute och jämfört priser. Jag har nästan bestämt mig för en Legend, då jag inte tror jag kommer använda så mycket minne ändå.......(även om det alltid är kul med de värsta modellerna). Den kostar inklusive frakt från gpsw.co.uk ca 2800:- Det är ju ett otroligt bra pris.

// Danne
 
Bra ställe

Därifrån handlade jag MetroGuide Europe (kolla, ibland kan man få den med på köpet för ett ganska resonabelt tillägg). Det fungerade perfekt att köpa från dem, för mig i alla fall.

Min första "dator" hade också 1 KB minne, för det var en Texas 59 (programmerbar miniräknare).

Anders
 
Jag har en Legend, var för snål för en Vista (över ändå 3000kr är mycket för en pryl jag egentligen inte behöver!)

Nästa sommars investering blir nog lite kartor till den. Kan man filterera bort data ur Metroguide när man inte vill ha den?

Roads&Recreations är ju mycket kompaktare men inte så mycket billigare...

Andreas

---

PS: Min Casio FX180P hade 32 programsteg har jag för mig, för att skryta lite! Borde vara < 1kb!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
Avskum Öppna minneskortet i eTrex Legend HCx Navigering 2
tobiasdr eTrex legend - gummiproblem Navigering 7
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
ChrisL Beräkna hastigheter spår Legend Navigering 6
AfTech54 Nån som kan Etrex (Legend)? Navigering 7
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
matte_upp Skillnader venture CX/Legend CX Navigering 5
nkj minne garmin Legend Cx Navigering 1
livia Garmin Legend CX:Frågan ang. kompassanv och retur? Navigering 2
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
milko Garmin extrex legend Navigering 9
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
pete_d POI-loader eTrex Legend Cx Navigering 2
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0
frarol glädje eller förtvivlan?! Etrex legend C Navigering 5
rand Vad händer med baskartan i Etrex legend? Navigering 12
henrik.anderson Svensk manual till Legend C? Navigering 0
Brune Hur ändra välkomstmeddelande i Garmin eTrex Legend ? Navigering 3
stamstam Ladda friluftskartan i en Garmin Legend Navigering 4
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
frisol Garmin eTrex Legend C ??? Navigering 1
matte_upp Venture och Legend Navigering 6
apersson850 Uppdatering för Legend C/Vista C Navigering 0
petho Vista vs. Vista C vs. Legend C vs. 60C vs. 60CS Navigering 16
bruse Glapp i eTrex Legend Navigering 6
pallo Kartinställning Etrex Legend? Navigering 2
åsberg Autorutt i Garmin Legend c? Navigering 2
lejfen Friluftskartan- Garmin Legend Navigering 3
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
jonnyw Legend C Navigering 1
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
rothman Säljes: Garmin eTrex Legend Navigering 2
pallo Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend Navigering 10
gpsarn GPS - Garmin Extrex Legend Navigering 10
Curthan Uppdatering Etrex Legend Navigering 2
skogjohan Köpa E-trex Legend i USA? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.