Skall jag fimpa STI eller V-bromsar?

Vilka växlar/bromsar skall jag välja?Dura Ace 9 delade STI reglage och Cantibromsar? Eller CaneCreek V bromshandtag, 9 delat Dura Ace barendshifters och Avid V bromsar?

Jag har bockstyre på cykeln som är en Planet-X"Uncle John". Använder en enhjulig kärra att ha packningen i.
Fördelen, som jag ser det, med V-broms setupen är att jag kommer att skifta sittställning lite oftare då jag växlar och får bättre bromsverkan med V bromsar
STI är mer trafiksäkert eftersom jag inte behöver släppa styret med en hand då jag växlar men Canti har ju lite sämre bromsverkan.

Planerar att cykla från Umeå till Abisko t.o.r efter midsommar.

Några kloka tankar och förslag?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ett tredje alternativ

Det finns ytterligare (minst) ett alternativ.
Ett som jag tycker är bättre än de ovan och därför själv använder på min pendlarcykel.

Jag har sedan jag skaffade den för >2år sedan provat olika bromsar, först moderna cantilever-bromsar, men de funkade inte bra.
Då skaffade jag miniV-bromsar som skall fungera bra med STI-reglage.
Men det gjorde de aldrig i praktiken, ffa för att jag var tvungen att justera dem så ofta.

Jag bytte i höstas till vanliga V-bromsar med parallellogram för bromshållaren(dvs XTR-bromsar)
SH970-BRM-RX.jpg

http://cycle.shimano-eu.com/publish...de-BR-M970.-type-bl_mountain,br_mountain.html
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...er-5/bromsar/shimano-xtr-br-m970-v-broms.html
Billigare här
http://cnc-bike.de/product_info.php...=3323&osCsid=a64ff0ba02aa1f400899a8d87c7ae7b8
och en utväxlingsändrare (dvs en Problem Solvers TravelAgent)
PRO019.jpg

http://www.problemsolversbike.com
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/problem-solvers-travel-agent.html
för att anpassa STI-reglagens vajerdragning till (MTB)V-bromsarnas.

Allt detta i ett försök att få bra bromsfunktion och så underhållsfria bromsar som möjligt.

Och det har jag fått.
Jag är väldigt nöjd med den nuvarande lösningen, de fungerar MYCKET bättre än mini-V och jag har inte behövt göra andra justeringar än att skruva på justerskruven när bromsgummina slits.
Jag har iofs också bytt originalbromsgummi till KoolStops laxfärgade som både bromsar bättre, slits långsammare och är mindre agressiva mot fälgen.
KOOL002.jpg

http://www.koolstop.com
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/kool-stop-bromsbelagg-v-broms-salmon.html
 
Tack för svaren.

Mini V har jag redan uteslutit och håller med om det som Håkan C skriver. Dvs de måste justeras ofta så därför är de inte något alternativ.

När jag köpte min första CX, 2002, använde jag V-bromsar och travel agent. Jag var dock inte nöjd med funktionen och gick över till Canti vilket jag använder sedan dess. Å andra sidan kommer jag inte att cykla omkring på leriga stigar under denna resa.

Även om jag monterar KoolStop-rosa och travel agent så bör det ju innebära att jag får sämre bromsverkan, särskilt i nedförsbackarna när kärran skjuter på? Eller menar ni att fördelen med att använda STI i stället för separata broms och växelreglage överväger sämre bromsar?

http://www.canecreek.com/component-other?product=drop-v
 
V-bromsar bättre än cantilever

När jag köpte min första CX, 2002, använde jag V-bromsar och travel agent. Jag var dock inte nöjd med funktionen och gick över till Canti vilket jag använder sedan dess.
Vilka V-bromsar, vilka bromshandtag och vilka bromshandtag hade du då?
Och vilka canti-bromsar bytte du till?

Alla V-bromsar (och handtag och gummin) är inte likvärdiga, det finns tom de som är sämre än canti-bromsar.
Men med likvärdiga bromsar och att de är rätt monterade och justerade så är ffa bromsverkan hos V-bromsar överlägsen den hos canti.

Även om jag monterar KoolStop-rosa och travel agent så bör det ju innebära att jag får sämre bromsverkan, särskilt i nedförsbackarna när kärran skjuter på?
Tvärtom, som jag redan har skrivit, med rätt V-bromsar (som är rätt monterade och justerade) så får du bättre bromsverkan.
(Dessutom bör du välja de laxfärgade Kool Stop-bromsgummina, strunta i de rosa.)
 
Vilka V-bromsar, vilka bromshandtag och vilka bromshandtag hade du då?
Och vilka canti-bromsar bytte du till?

2002 provade jag Dura Ace STI och Shimano LX(parallellogram)gråblå) V bromsar. Jag bytte sedan till ett par gamla svarta LX canti bromsar. Tyckte att det lirade bättre ihop och ffa geggade det inte ihop lika lätt. Använder numera Avids Shorty-6.

V bromsarna jag kan montera är av god kvalité, Avid Single Digit SL, och gillar jag inte modulationen med Travel Agent/V broms/STI så har jag alltid en annan kombo att prova.
 
Ett tredje alternativ

Det finns ytterligare (minst) ett alternativ.
Ett som jag tycker är bättre än de ovan och därför själv använder på min pendlarcykel.

Jag har sedan jag skaffade den för >2år sedan provat olika bromsar, först moderna cantilever-bromsar, men de funkade inte bra.
Då skaffade jag miniV-bromsar som skall fungera bra med STI-reglage.
Men det gjorde de aldrig i praktiken, ffa för att jag var tvungen att justera dem så ofta.

Jag bytte i höstas till vanliga V-bromsar med parallellogram för bromshållaren(dvs XTR-bromsar)
SH970-BRM-RX.jpg

http://cycle.shimano-eu.com/publish...de-BR-M970.-type-bl_mountain,br_mountain.html
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...er-5/bromsar/shimano-xtr-br-m970-v-broms.html
Billigare här
http://cnc-bike.de/product_info.php...=3323&osCsid=a64ff0ba02aa1f400899a8d87c7ae7b8
och en utväxlingsändrare (dvs en Problem Solvers TravelAgent)
PRO019.jpg

http://www.problemsolversbike.com
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/problem-solvers-travel-agent.html
för att anpassa STI-reglagens vajerdragning till (MTB)V-bromsarnas.

Allt detta i ett försök att få bra bromsfunktion och så underhållsfria bromsar som möjligt.

Och det har jag fått.
Jag är väldigt nöjd med den nuvarande lösningen, de fungerar MYCKET bättre än mini-V och jag har inte behövt göra andra justeringar än att skruva på justerskruven när bromsgummina slits.
Jag har iofs också bytt originalbromsgummi till KoolStops laxfärgade som både bromsar bättre, slits långsammare och är mindre agressiva mot fälgen.
KOOL002.jpg

http://www.koolstop.com
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/kool-stop-bromsbelagg-v-broms-salmon.html
HåkanC! Är du fortfarande nöjd med dina problemlösare? Jag funderar på att skaffa några Kina-kopior https://www.amazon.se/Cykelbroms-Br...landsvägscykling-bromsmontering/dp/B0B7JPKC69
/Niklas
 
Senast ändrad:
HåkanC! Är du fortfarande nöjd med dina problemlösare?
Ja
Men den är inte särskilt mkt använd de senaste 7-8 åren, den står in princip oanvänd i ett hörn av garaget på landet.

Hoppas att du blir nöjd med dem.
Även https://www.rosebikes.se/ sålde tidigare sådana/liknande utväxlingskonverterare, men de finns inte kvar längre.
Hydrauliska skivbromsar tar över allt mer och när de är bra är de riktigt bra.
 
Ja
Men den är inte särskilt mkt använd de senaste 7-8 åren, den står in princip oanvänd i ett hörn av garaget på landet.


Hoppas att du blir nöjd med dem.
Även https://www.rosebikes.se/ sålde tidigare sådana/liknande utväxlingskonverterare, men de finns inte kvar längre.
Hydrauliska skivbromsar tar över allt mer och när de är bra är de riktigt bra.
Jo, att dagens hydrauliska skivbromsar är bra, håller jag med om. Men nu gäller detta en 29 år gammal touring-ram (Cannondale T2000), som helt saknar skivbromsfästen. Så det är inte läge att försöka löda/svetsa dit några fästen på den ramen...

Men kan jag för en billig peng få dit problemlösare + V-bromsar, istället för dagens Cantilever-bromsar, så är ju mycket vunnit.

Så då blir det en beställning.
/Niklas
 
För en tur som Umeå–Abisko t.o.r med mycket packning skulle jag nog luta åt V-broms-lösningen med barendshifters pålitligare bromskraft i norrlandsterräng och lättare att justera. Att kunna variera sittställning är inte dumt på långa dagar heller. Men visst, STI har sina trafikfördelar.
 
Problemet för min del är att om jag ska ha plattstyre, MTB-reglage och V-bromsar på den touringcykeln, så skulle jag behöva ha en bortåt 200 mm lång styrstam. + extralånga barends.

Visst, det finns både långa styrstammar https://www.velobike.co.nz/products/elite-longboi-stem och långa barends https://hollandbikeshop.com/en-gb/b...ds/ergotec-bar-ends-evo-touring-black-size-l/ att få tag på, men det blir klart billigare med problemlösare + nya V-bromsar... - inte minst då jag redan har en bra sittställning på den aktuella cykeln!
/Niklas
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips