Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
6000m berg i himalaya
- Trådstartare nikha247
- Start datum
Annapurna-Dhaulagiri
Då monsunen inte ännu är över bör du söka dig till de områden som ligger i regnskugga. Tror att det ungefärligen är från Manang i Annapurnaområdet och västerut mot Dhaulagiri. Kolla in Dhampus/Thapa Peak just över 6000 väster om Marpha. Den ingår inte i Nepals "trekking peaks" och borde vara enkel att bestiga själv.
Pisang och Chullu East och West ligger just öster om Manang, de är dock avgiftsbelagda 350 USD.
Då monsunen inte ännu är över bör du söka dig till de områden som ligger i regnskugga. Tror att det ungefärligen är från Manang i Annapurnaområdet och västerut mot Dhaulagiri. Kolla in Dhampus/Thapa Peak just över 6000 väster om Marpha. Den ingår inte i Nepals "trekking peaks" och borde vara enkel att bestiga själv.
Pisang och Chullu East och West ligger just öster om Manang, de är dock avgiftsbelagda 350 USD.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Sist jag kollade så fanns det inga avgiftsbefriade 6000-toppar i Nepal. Såvitt jag vet finns det inte heller några 6000-meterstoppar i närheten av Katmandu, men det beror förstås på vad du menar med Katmandutrakten.
Det billigaste sättet att klättra är Trekking Peaks, där tillstånden kostar ett par hundra dollar för upp till tio personer.
[Ändrat av dh 2003-05-14 kl 17:32]
Det billigaste sättet att klättra är Trekking Peaks, där tillstånden kostar ett par hundra dollar för upp till tio personer.
[Ändrat av dh 2003-05-14 kl 17:32]
Kör på...
Kolla http://www.nma.com.np som har hand om "trekking peaks", 350-500 USD/tillstånd och berg
http://www.tn.com.np/html/page40.html för information om tillstånd till övriga berg
I realiteten tror jag att mycket få betalar 1000 USD för tillstånd till berg just över 6000, såvida de inte erbjuder spektakulär klättring. Med det inte sagt att du går ostraffad OM du blir kontrollerad/ertappad utan tillstånd, men det är sannolikt ovanligt - speciellt i monsuntider.
Jag tror att straffet innebär att du inte kan få visum de närmsta 5 åren (eller var det 15!?). Någon slags böter eller muta kan säkert också behövas.
Kolla http://www.nma.com.np som har hand om "trekking peaks", 350-500 USD/tillstånd och berg
http://www.tn.com.np/html/page40.html för information om tillstånd till övriga berg
I realiteten tror jag att mycket få betalar 1000 USD för tillstånd till berg just över 6000, såvida de inte erbjuder spektakulär klättring. Med det inte sagt att du går ostraffad OM du blir kontrollerad/ertappad utan tillstånd, men det är sannolikt ovanligt - speciellt i monsuntider.
Jag tror att straffet innebär att du inte kan få visum de närmsta 5 åren (eller var det 15!?). Någon slags böter eller muta kan säkert också behövas.
Re: Annapurna-Dhaulagiri
Ett bra tips, vid goda förhållanden är Dhampus peak lätt.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Hiddenvalley/DhampusPass.html
slob; sa:Kolla in Dhampus/Thapa Peak just över 6000 väster om Marpha. Den ingår inte i Nepals "trekking peaks" och borde vara enkel att bestiga själv.
Ett bra tips, vid goda förhållanden är Dhampus peak lätt.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Hiddenvalley/DhampusPass.html
Visst händer det att folk klättrar utan tillstånd, speciellt på mindre berg. Det förekommer tom rätt ofta men det var vanligare förr. Samtidigt ska man ha klart för sig att det sitter (eller åtminstone satt för några år sedan) utlänningar fängslade i Nepal för mindre förseelser än så. Man kan också fundera på den moraliska/etiska aspekten. Nepal är ett av världens fattigaste länder och huvudindustrin är turismen. Kan man inte låta dem tjäna pengar på sina berg då?
Hur är det med 6 000-m berg i Sydamerika? Kanske ett alternativ även vädermässigt, men augusti kan vara i tidigaste laget. Själv försöker ta reda på om Ojos de Salado kräver tillstånd/avgifter om man går ifrån Argentina. Från chilenska sidan krävs detta...nikha247; sa:Planerar att göra den utan organisation och helst utan avgifter.
/nic
Dollar!
Ja, jag låter dem gärna tjäna pengar på sina berg. Ser dock hellre att jag spenderar mina surt förvärvade dolares mera direkt till de som behöver dem. Korruption är inte direkt ett ovanligt fenomen i Nepal. Jag vet inte hur det ser ut inom myndigheten som tar hand om pengarna. "Trickle-down" effekter till de behövande kan även ha svårigheter inom offentlig sektor...
När jag reser försöker jag att spendera så "lågt" som möjligt i makt/inkomsthierarkin.
Men visst, står valet mellan att lägga 350 USD för klättringstillståndet eller att lägga dem på en ny jacka i Sverige så är ju valet klart. Alla pengar som kommer in till landet är väl bättre än inga pengar.
dh; sa:Man kan också fundera på den moraliska/etiska aspekten. Nepal är ett av världens fattigaste länder och huvudindustrin är turismen. Kan man inte låta dem tjäna pengar på sina berg då?
Ja, jag låter dem gärna tjäna pengar på sina berg. Ser dock hellre att jag spenderar mina surt förvärvade dolares mera direkt till de som behöver dem. Korruption är inte direkt ett ovanligt fenomen i Nepal. Jag vet inte hur det ser ut inom myndigheten som tar hand om pengarna. "Trickle-down" effekter till de behövande kan även ha svårigheter inom offentlig sektor...
När jag reser försöker jag att spendera så "lågt" som möjligt i makt/inkomsthierarkin.
Men visst, står valet mellan att lägga 350 USD för klättringstillståndet eller att lägga dem på en ny jacka i Sverige så är ju valet klart. Alla pengar som kommer in till landet är väl bättre än inga pengar.
dh; sa:Visst händer det att folk klättrar utan tillstånd, speciellt på mindre berg. Det förekommer tom rätt ofta men det var vanligare förr. Samtidigt ska man ha klart för sig att det sitter (eller åtminstone satt för några år sedan) utlänningar fängslade i Nepal för mindre förseelser än så. Man kan också fundera på den moraliska/etiska aspekten. Nepal är ett av världens fattigaste länder och huvudindustrin är turismen. Kan man inte låta dem tjäna pengar på sina berg då?
Risken att hamna i en fängelsehåla är minimal. När det gäller turistintäkterna är det nuvarande systemet direkt sjukt eftersom det förhindrar en utveckling av de lokala ekonomierna. Istället hamnar alla turistdollar i Kathmandu. Om Schweiz hade samma regler som Nepal skulle det fortfarande vara ett u-land.
Per
Nästan alla berg som drar till sig klättrare har liknande avgifter (t ex: Kilinanjaro samt de större bergen på USA:s västkust). Jag är inte emot avgifter, men det låter som om dom är lite VÄL höga i Nepal. Alla expeditioner har inte feta sponsorer... Effekten är snarare att de pengar man har råd att spendera, hamnar på avgifterna istället för hos byborna.ipg289h; sa:Risken att hamna i en fängelsehåla är minimal. När det gäller turistintäkterna är det nuvarande systemet direkt sjukt eftersom det förhindrar en utveckling av de lokala ekonomierna. Istället hamnar alla turistdollar i Kathmandu. Om Schweiz hade samma regler som Nepal skulle det fortfarande vara ett u-land.
Per
Det är riktigt att turistinkomsterna i Nepal fördelas allt annat än rättvist. Motiverar det att begå brott?
Man kan naturligtvis använda korruption som förevändning för att slippa lätta på plånboken eller tvivla på huruvida man gör rätt, men det faktum att det finns korruption minskar knappast behovet av pengar i den icke-korrumperade delen av samhället. Det kanske helt enkelt är så att man inte har råd att åka till Nepal om kostnaden för ett tillstånd är ett stort problem.
Man kan naturligtvis använda korruption som förevändning för att slippa lätta på plånboken eller tvivla på huruvida man gör rätt, men det faktum att det finns korruption minskar knappast behovet av pengar i den icke-korrumperade delen av samhället. Det kanske helt enkelt är så att man inte har råd att åka till Nepal om kostnaden för ett tillstånd är ett stort problem.
dh; sa:Det är riktigt att turistinkomsterna i Nepal fördelas allt annat än rättvist. Motiverar det att begå brott?
Man kan naturligtvis använda korruption som förevändning
Brott? De nepalesiska myndigheterna har ett bestämmelseverk snarlikt det sovjetiska. Detta leder till att vandring i vissa områden och klättring huvudsakligen ger inkomster i Kathmandu medan de enda jobb som skapas är som bärare. Vissa områden hålls som mänskliga zoon: t ex Lo Manthang o Dolpho. Reglerna skapar underutveckling och är moralisk och etiskt förkastlig.
Detta har egentligen inte med korruption att göra utan är snarare än fråga om kastväsende och feodala förhållanden. Korruptionen är möjligen en faktor om man skulle bli tagen på bar gärning.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
Liknande trådar
- Svar
- 13
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg