5-dagars rundtur i Jotunheimen?

Ska ta med tjejen upp till jotunheimen om en vecka. Hon är nybörjare när det kommer till fjällen, men jag har varit ute en hel del senaste åren. Vi har 5 ev 6 hela vandringsdagar till förfogande, åker med bil upp och tänkte tälta hela sträckan.

Kollat på kartor hela kvällen efter någon lämplig sträckning. Vi har bestämt att inte vandra besseggen, dels då jag inte blev så imponerad den gången jag gick där, dels för att den är slitit med tunga ryggsäckar (ja jag vet, man kan skicka med båten), och dels för att det är så mycket folk att det är svårt att ens kunna pissa i fred på den kammen.

Vi är sugna på att ta iaf en topp under turen. Funderat ut en tänkbar väg som skulle utgå från leirvassbu:
Dag1: leirvassbu-spiterstulen
Dag2: galdhøpiggen.
Dag3:spiterstulen-halvvägs till gjendebu/in någonstans på leden mellan gjendebu-leirvassbu öster om langvattnet
Dag4:eek:van-leirvassbu (söder om kyrkja)
Dag5: Kyrkja

Då blir det 2 toppar om vädret tillåter. Dock känns kanske turen lite futtig dom dagarna man inte är på topptur. Har vandrat flera gånger tidigare i jotunheimen, men då mer pannbensmarscher på +14 dagar och likn.

Andra förslag på 5 (Ev 6) -dagarstur som börjar och slutar på samma ställe? Har dålig koll på södra och västra jotunheimen.

Gendesheim - Russvattnet - Glittertind

Hej!

Kan varmt rekommendera att gå från Gendesheim till Glittertind vid Russvattnet.
Om man går längs stranden ner till Russvattnet får man njuta av den fantastiska vyn i en hel dags vandring. Ser lite ut som nya Zeeland och ganska folktomt. Turkost vatten. Kan varmt rekommenderas.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kollade några webcams och kring leirvassbu verkar det fortfarande vara vinter med snö och is på sjön. Kanske får revidera resplanen något. Tar man sig från gjendesheim till glittertind på en dag? Funderar på alternativet att ta båten till gjende, sen gå gjende-spiterstulen-piggen-glittertind-gjendesheim

Tjejen?

Hur stark och tränad är din tjej? Hur tung packning kommer hon att bära? Har hon skor/kängor som är ingågna och inte ger skoskav? Har hon tältvana från skogsturer?
Allt detta är viktigt att ta hänsyn till, när jag går på tur med frun pushar jag mot gränsen om vi går mer än en mil per dag, 7-8 km brukar passa bättre, detta trots att hennes packning väger runt 12 kg.

Detta är naturligtvis otroligt individuellt, så planera gärna så du har kort, mellanlångt och upp till din egen gräns som ruttalternativ för olika dagar. Det går alltid att lägga in någon liten småtopp att bestiga om dagsmarchen blir för futtig, men är man fast i en lång rutt för flera dagar kan turen bli ett helvete, för båda två.
Ofta vet man inte hur man reagerar på säck och långa turer innan man provar, så testa gärna lite dagsturer med full packning i skogarna hemmavid innan det bär iväg till fjällen.
Min fru är "på pappret" väldigt vältränad, hon brukar styrketräna eller löpa 4-6 gånger i veckan, men det hjälper inte så mycket när hon kommer ut på fjället.

Gick Gjendesheim-Glitterheim-Murumbu-Gjendesheim tidigare på semester med flickvännen.

Jag anser det väldigt tufft att bränna av Gjendesheim-Glittertind på en dag. Det går att göra, kanske hade gjort det om jag gick själv men det är på gränsen. Det var mycket snöfält kvar så det kan ha inverkat rätt mycket på tiden kanske..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips