5-6 dagar i Norska fjäll

Hej
Förra året besökte jag Norge för första gången med en vandring i Jotunheimen och Besseggen, Spiterstugen. Jag fastnade direkt för Norges fjällvärld och söker nu tips på lämlig vandringsled för 5-6 dagar nästa vecka. Gärna med möjliget till toppbestigning, och dit det finns hyfsade kollektivförbindelser. Både jag och min 15åriga bror är vana fjällvandrare och vandrar med eget tält.

Tack på förhand!

Sandra

Jeg har selv tænkt mig at gå Bessheim, Glitterheim, Spiterstulen, Leirvassbu, Memurubu i år, men der har I jo næsten været.

Et alternativ er Hardangerjøkulen rundt evt. med lidt afstikkere, dog ikke gode muligheder for topbestigninger. Der går tog til Finse fra Bergen og Oslo mfl.

Rondane er også rimeligt tilgængeligt med offentlig transport eksempelvis til Otta.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rondane

Rondane e fint, härligt att se Rondeslottet nästan hela tiden, ofta med en krans av moln

Lyngen?

Har inte varit där själv men efter att ha läst ett reportage i 365 så har jag utvecklat en stark längtan att irra omkring där ett par veckor...
Någon som vet något om det området?

Ledsen för eventuell trådkapning ;)

Har varit mycket iinne på Rondane ja, eller kring lysefjorden. Har ni några bra turförslag däromkring på ungefär 5-6 dagar?

För Rondane, ta tåget till Otta. Finns dessutom lokalbuss som kör upp till Spranget någon gång om dagen, vilket är en bra start- och slutpunkt på en vandring i Rondane.
http://www.rutebok.no/nriiisstatictables/tables/ruter/t/05-658.htm

Finns flera alternativ att vandra Rondane på den tid du föreslår, men ex Spranget-Rondvassbu-Björnhollia (via Illmandalen) - Rondvassbu (via Langlupdalen +båt)-Spranget. Spara gärna någon dag för topptur på Storronden eller Rondeslottet om vädret tillåter - fantastisk utsikt:)
http://ut.no/map/page/maptool/172175?zoom=7&lat=60.57077&lng=8.71216

Tack så jättemycket för tipsen! lite synd bara att lokalbussarna har så dum anslutning till tågen från oslo. Men det ska nog lösa sig :)

Hej!

Jag satte samman ett gäng turförslag på runt 6 dagar till min bror att välja ifrån som kanske kan ge tips.

För er skulle jag också rekommendera att köra tur 1 (Hardangerglaciären runt) med start och slut i Finse dit det går tåg direkt till utgångspunkten från Oslo. Denna tur ger en lite annorlunda högfjällsmiljö med glaciär.

Eller tur 4 (dovrefjell runt) dit det går tåg också driekt till utgångspunkten från Oslo. Sen går det tur till Snöheim 5 ggr per dag ToR från Hjerkinn. Denna ger möjlighet till toppbestigning och man har chans att se myskoxe som finns i detta område.

PDF:
https://docs.google.com/file/d/0B_ZfKLDOiGLiQ2RmYlZTV1ZKUWs/edit?usp=sharing

mvh
Niclas

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips