40-50 liters rygga med dragöglor sökes

Hur kan dessa lättvikts säckar hålla som fäste för långfärdspulka?(kanske fungerar för dra en unge)
Jag tog min gamla AL ram från Camp trails och sydde egna fästen som jag fäste på ramen (har industrimaskiner och anv tråd som du ej kan dra av) 40-50 kg höll de för men karbinhakar till snabbkoppling som ej var avsedda för klättring gick lätt av vid ryck.

Hur kan dessa lättvikts säckar hålla som fäste för långfärdspulka?(kanske fungerar för dra en unge)
Jag tog min gamla AL ram från Camp trails och sydde egna fästen som jag fäste på ramen (har industrimaskiner och anv tråd som du ej kan dra av) 40-50 kg höll de för men karbinhakar till snabbkoppling som ej var avsedda för klättring gick lätt av vid ryck.
Det behöver ju inte vara lättvikt i just bältet...

Hur drar du pulka egentligen 😉
Seriöst: om du har toktung pulka och drar mycket i kuperad terräng förstår jag problemet. När jag skulle dra tung pulka brukade jag ha en dubbel loop med (grov) elastisk snodd mellan dragöglan och en lättvikts klättringskarbin, vilket framförallt kändes skönare. Man slipper knyckarna på kroppen. Sedan spelar det nog roll om du har belastningen på höftbältet eller på axlarna, när jag dragit med Gungnersäcken har jag haft hela belastningen på midjebältet.

40-50 kg startvikt ska man upp från bilväg upp till kalfjäll som tex Grövelsjön är det rejält brant.
Vikt hamnar ju på bålen.
Kolla på dragsele på tex fjällpulkan helt andra material val än i lättvikts säckarna som inte ens klarar en 20-25 kg i kuperad terräng där man i bland får hasa sig fram med säcken i kontakt med ojämn bergvägg på markerade leder i Norge som i Breeheimen eller Jotunheimen.

Den typ av spännen som på Gneik glider lätt ur hade de på remmar på extra packpåse i början av tur,de fick spännas om och kollas vid varje rast och fick knyta ihop ändarna när de blev tillräckligt långa med knutar.
Man hittar ofta tappade prylar efter leder tom tält.
Alt viktigt ska packas inne i en säck eller fästas med väl spända rep på utsidan i fästöglor,även för att stabilisera packningen så man ej får viktförskjutning tex vid vad eller trånga passager där man kan ramla utför slänter och snöfält.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
Tack för goda tankar och reflektioner @titantomten och @hsp . Känns om om vi snart börjar glida ifrån vad frågeställningen i början av tråden som jag skapade. Fortsatta tips och råd om säckar i storleken 40-50 mottages tacksamt.

En fråga tillbaka: är det bara nytillverkade säckar du söker, eller är begagnade ett alternativ?
Fjellpulken har ju en säck avsedd som sele+ säck, den har jag inte prövat, men sett och hållit i en för något år sedan. Verkar hyfsat stadig och rejäl. Det finns en 35-liters om man googlar, som ser lite annorlunda ut jämfört med den jag såg.

Nu hittar jag en som ser ut som jag minns den... X-pack 40 liter från Fjellpulken. Verkar tyvärr inte gå att beställa, kanske inte finns i sortimentet längre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips