4 år gammal exponerad, men oframkallad diafilm

När jag städade lite upptäckte jag att jag har kvar exponerad diafilm från senast jag använde systemkameran, en utlandsresa för 4 år sedan.

Blir det något användbart om jag nu lämnar in filen för framkallning, eller är det lika bra att inse sitt misstag och slänga filmen ?

Filmen är nog AGFA chrome 400 om det har någon betydelse.

Per Brune
 
Som sagt så hänger allt på förvaringen, är det fyra år sedan utgångsdatumet du menar eller är det som jag tolkar det 4 år sedan du exponerade den?

Nåja, i vilket fal som helt så lämna in den, det är inte hela världen om det bara skulle bli helt skit av allt vilket är högst otroligt även om du förvarat den i gassande sol på ett förnsterbräde!
 
Lämna in den omedelbums!!

Det funkar oftast finfint.
Det som kan bli fel är oftast färgerna men vad gör det. Det är ju själva bilden man vill se! =)
Jag har framkallat en 15 år gammal film med gott resultat å den hade dessutom legat i en husvagn året om med stekande värme på sommaren å isande kyla på vintern!

lycka till
 
Jag gjorde samma sak som dig, men det hade gått närmare 20 år sen filmen exponerades. Ja det var farsans gamla systemkamera jag rotade fram.
Det blev aningen bleka kort, men absolut inte värdelösa.
 
Ja, en till som får sålla sig till skaran. Hade en exponerad Kodachrome i kameran i säkert 10 år. Lämnade in den och fick tillbaka bilder som visade sig vara ganska ok.

Liksom Marie påpekade så kan färgerna bli fel. I mitt fall hade bilderna ett magenta-stick. Men det viktiga är ju motivet.

~Paul~
 
Framkalla du...

Morsan hittade en oframkallad färgfilm som legat i drygt 30 år(!), förvarad i rumstemperatur. Förvånande nog blev bilderna mycket bra, det enda man kan anmärka på är att de är lite rödaktiga. Så nog lönar det sig att framkalla alltid...En bonus är ju att det är riktigt spännande att framkalla gamla (ofta bortglömda) filmer ;)
 
som den sanna pessismist jag är ska jag väl vara den enda som tjatar emot=) självklart ska du lämna in den, men var beredd på att bildenra kan bli helt åt he-te. jag jobbar extre i en fotobutik och vi får en en del gamla filmer, både dia och c-41, en del av dessa blir det bra kopior av, men en del är oftast i dåligt skick. så det är lite 50/50 där..men lämna in den du, så länge den har legat rätt ok så blir det nog iaf hyffsade bilder.
 
Många labb vägrar att framkalla gamla filmer, även om kunden intygar att h*n är medveten om att det är en chansning. :-(
Jag har för mig att man ska överframkalla rullarna när de är gamla, är det någon som kan bekräfta det?
 
PK Neelix; sa:
Många labb vägrar att framkalla gamla filmer, även om kunden intygar att h*n är medveten om att det är en chansning. :-(
Jag har för mig att man ska överframkalla rullarna när de är gamla, är det någon som kan bekräfta det?

Va? Varför i hela friden vägrar de? Så länge man betalar borde de framkalla vilka rullar som helst.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.