3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub

Har precis löst vindskyddsfrågan på ett enkelt, lätt och billigt sätt.
Ritade om ett stöd jag fann på Thingiverse.
E02B8CA1-4D33-468D-9FB6-E1B6C7FDAC5A.jpeg


liten klyka för att hålla i alufolien

BAAABAAF-978F-4A02-8701-29070C418EB0.jpeg


Tog en folie från en ugnsform och klippte till. Vek den dubbel längst ner för att få den lite mer hållbar och bättre passform.
B2D9A75A-174F-4311-BC42-1AC444489738.jpeg
 
Version 2.0 med smalare klyka samt en liten bula (?) för att lägga ytterligare tryck på folien. Gjorde den även lite grundare så att ICAs billigaste alu-form ska räcka till på höjden.
 

Bilagor

  • D868AE20-DD22-4B3E-A035-2F57A6A82439.jpeg
    D868AE20-DD22-4B3E-A035-2F57A6A82439.jpeg
    115.4 KB · Visningar: 42
Jag tycker du är för snabb med självcensuren! Är det kallt, så är det inte fel att få lite lagom uppvärmning av gasbehållaren. Jag har normalt ett vindskydd/reflektor som träs på brännarskaftet (och alltså isolerar brännaren från gasbehållaren/lågan), men har också - helt utan överhettningsproblem - använt ett som likt ditt går ner om gasbehållaren. Fast jag har inte varit lika kreativ som du, utan bara använt tre ultralätta titanium-tältpinnar och pinnat ner det i marken. Din lösning är roligare, och oberoende av markunderlaget. Skillnaden i värmeutveckling beror troligen på att jag även i detta fall har en rund folieskiva/reflektor trädd på brännarfästet, som skiljer brännarlågan från gaspatronen.

Så jag skulle testa om inte det är den lilla detaljen, som skulle få din så spirituella lösning att funka. Man kanske även behöver flytta ut fästena något, så det blir större luftspalt mellan gaspatronen och folien? Och/eller perforera/skära ur folien lagom mycket i nederkanten?
 
Här ser vi en som tänkt likadant. Den fästs med en magnet och har gjorts avsmalnande nertill - troligen för att undvika uppvärmning.
1643000592647.png
 
Nej det där är en bra idé.

Anledningen till att det blir för varmt är en kombination av flera saker, men till stor del kopplat till att du kör inomhus med en väldigt kort brännare. Brs3000t värmer flaskan väldigt mycket.
Folien ligger ju inte ens emot, så det är enbart reflekterad värme. Jag har aldrig fått en varm flaska med folien på den där sättet.

Men du kan såklart sätta hållaren litet längre ut. Är nog fler fördelar än nackdelar med det.


Jag tycker inte det är värt att släpa på benstöd för stabiliteten skull, men jag skulle kunna släpa på dem om det medförde ett smidigt sätt att fästa vindskyddsfolien.
Gör benen hälften så långa och sätt hållarna längst ut istället. Gör dem dessutom parallell med bottnen/markytan så räcker det med två stycken för att fästa vindskyddet utan att köket lutar.
 
Man kan ju t.o.m. tänka sig att göra hållare med flera spår, på olika avstånd från flaskan. Då kan man vintertid placera vindskyddet närmare flaskan och sommartid lite längre ut?

Visst, det ökar väl vikten med några gram kanske.
 
Isolerskiva mellan brännare och tub är grejen. Tre tältpinnar med köket för att stabilisera tuben. Vindskydd av Al ungsform med embressyrer nederst så att brännaren får nog luft.

go tur
 
Läste lite i tråden här om dagen och av en slump så snubblade jag in på ett youtubeklipp där någon kommit på en smart lösning angående vindskydd som även passar till bl.a. Brs3000t. Kanske värt att ta inspiration från den konstruktionen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.