Toppmonterat vindskydd

Finns det något bra vindskydd till toppmonterade gasbrännare som ger motsvarande vindskydd som ett klassiskt trangiakök? (Jag vet att det senare är ett spritkök, men ni fattar.) Jag har för mig att Primus har något, men det går inte upp till kastrullen utan slutar strax undertill. I stark vind kan det leda till att blåsten letar sig in och kyler. Någon som har några tips? Jag har så klart testat med skärmar och annat elände som ska vikas runt om gastub och brännare, men det blåser ju iväg! Jag vill ha något robust! Tänk att det ska kunna tåla en exponering för en vind-rest av 10 m/s, det är vad jag räknar med att kunna läa ner vinden till med hjälp av annan utrustning.

Jag har också för mig att det finns ett problem med att gastuben kan värmas upp och att detta måhända förhindrar att man konstruerar rimligt vettiga vindskydd som kan fokusera värmen på kärlet. Är det någon som vet hur det förhåller sig med det?
 
Finns det något bra vindskydd till toppmonterade gasbrännare som ger motsvarande vindskydd som ett klassiskt Trangiakök?
Nej. Men jag blir glad om motsatsen visas upp...

Jag vill ha något robust! Tänk att det ska kunna tåla en exponering för en vind-rest av 10 m/s, det är vad jag räknar med att kunna läa ner vinden till med hjälp av annan utrustning.
Och vad är det för fel på ett gasdrivet Trangiakök isåfall? Det löser nog dina behov, och är det något som det verkligen är så är det robust. 10 sekundmeter är nog bara uppfriskande för ett Trangia...

Jag har också för mig att det finns ett problem med att gastuben kan värmas upp och att detta måhända förhindrar att man konstruerar rimligt vettiga vindskydd som kan fokusera värmen på kärlet. Är det någon som vet hur det förhåller sig med det?
Det låter mycket troligt. Du vill INTE ha gasolbehållaren instängd tillsammans med brännarvärmen - sånt är för vätskematade kök med fotogen,diesel (och möjligen i viss mån bensin)...
 
Och vad är det för fel på ett gasdrivet Trangiakök isåfall? Det löser nog dina behov, och är det något som det verkligen är så är det robust. 10 sekundmeter är nog bara uppfriskande för ett Trangia...

Jovisst. Den uppenbara lösningen är att skaffa ett Trangia med gasinsats. Men jag tänkte lite på vikten här. Naturligtvis kan jag tänka mig att släpa runt på ett trangia på 500+ g, särskilt om det är lite mer kritiska förhållanden, men jag tänkte i första hand på mitt lilla, i övrigt perfekta, smidiga och billiga Jula-gaskök för de där tillfällena när man överlever utan varm mat, men samtidigt blir irriterad när det inte funkar riktigt på grund av vinden. D.v.s. då jag är ute mest.
 
Jovisst. Den uppenbara lösningen är att skaffa ett Trangia med gasinsats. Men jag tänkte lite på vikten här. Naturligtvis kan jag tänka mig att släpa runt på ett trangia på 500+ g, särskilt om det är lite mer kritiska förhållanden, men jag tänkte i första hand på mitt lilla, i övrigt perfekta, smidiga och billiga Jula-gaskök för de där tillfällena när man överlever utan varm mat, men samtidigt blir irriterad när det inte funkar riktigt på grund av vinden. D.v.s. då jag är ute mest.

Ett Trangia 27-3 UL med gastillsats väger knappt 800g, och då får du två kastruller, stekpanna, brännare och vindskydd mm. Betydligt stabilare än alla toppmonterade alternativ, speciellt om man som jag gärna lagar maten i absiden.
Börjar du dessutom räkna ihop vikten av ett toppmonterat kök, kastrull, vindskydd etc adderar det ju också vikt;)...och jag är tveksam att du hittar en bra lösning med toppmonterat kök för 10m/s vindstyrka.
Vill du spara lite vikt kan du lämna en av kastrullerna till Trangiat hemma.
 
Köpte

ett sånt vikvindskydd i Berlin på Globetrotter.de Meru Faltwindschutz.

Men har bara använt det med ett fotogenkök.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.