Trangia mini DIY vindskydd

Testade en liten konstruktion idag och skulle vilja ha lite funderingar osv innan man ger sig ut i skogen och "spränger" sig i småbitar.
Förstår att ett yttre vindskydd så det skapades luftspalt vore helt klart bättre, men dom jag sett har varit otympliga och krångliga eller blåser sönder av sig självt.
Jag gillar mitt Mini Trangia, och har själv inget problem att leva i symbios med naturen och använda vad jag hittar och göra vindskydd av, men insett att många har problem med detta så kom med en ide nu bara.
 

Bilagor

  • SAM_1300.jpg
    SAM_1300.jpg
    27 KB · Visningar: 2,307
  • SAM_1301.jpg
    SAM_1301.jpg
    24.2 KB · Visningar: 2,002
Har du proveldat det..?

Första intrycket är att du kan få för lite luft till förbränningen. Enda luft-insläppet är dom små fyrkantiga hålen (4 st?) under din extra folie-skärm. Till ett "mini" behövs inte fulla effekten i brännaren, och kör man den strypt kan luft-tillförseln kanske räcka. Men risken är att man får ofullständig förbränning.

Vad är det du vill uppnå med din moddning?
 
Lätta att dra folien upp och ner och justrera om det blir för lite luft men tycker dom små hålen under nästan borde räcka om man nu inte ska ha kärnkraftslåga, känns ju som Mini's största problem är att det går igenom för mycket luft kan jag tycka.
Poängen är att jag vill ha lite bättre vindskydd då det annars går lätt mycket bränsle, att det kanske tar lite längre tid iom inte raketbränsle-låga kan jag ta.
Tid har man i skogen, dock inte mycket bränsle.
 

Cannonball

Gäst
Själv har jag sedan länge en liknande lösning, men min folie är större, den är lika hög som brännaren och lika lång som omkretsen på kärlet. Vilket gör att man har den en bit ifrån kärlet och man kan täcka bara 3/4 av brännaren (eller mindre om man vill) , folien får lätt plats i kärlet och det påverkar inte syretillförseln något.

//C
 
Vid för liten lufttillförsel blir förbränningen sämre och avgaserna än giftigare.
Vindskydd utanför kastrullen minskar uppvärmningstiden något oxså. Både mjuka och hårda fungerar väl. Du kan sy ett. YMMV
 
Senast ändrad:
Jag är själv spritköksfantast och det glädjer mig att jag inte är ensam. Jag har oxå experimenterat med vindskydd men inte kommit med någon nytänkande och bra lösning. Jag trivs inte i rollen som den som kritiserar andras ideer men jag måste tyvär hålla med om att Strang3's i övrigt smarta montering av vindskyddet, riskerar att förhindra en optimal förbränning. Spritkökens effekt är inte bara beroende av optimal syre tillförsel utan oxå att förbränningen inte "bromsas upp" ovanför och runt omkring brännaren. Vid för dålig förbränning går det åt MER bränsle. Om man använder sig av Trangias no. 27 och no. 25 så märker man vilken effekt dessa kök har när det blåser ordentligt. När det gäller Minitrangian så är bristen på vindskydd ett problem om det blåser för mkt. Till min "mini" använder jag mig av Trangias "triangel" Jag vet inte om den ger ett bättre vindskydd men jag innbillar mig det (det är säker marginellt) Den största fördelen är att den är betydligt stabilare och triangeln tar även större kasruller vid behov. Att experimentera med nya lösningar är ett sundhetstecken tycker jag! -Keep upp the good "Spirit" :)
 
Senast ändrad:
Hoppas att du Strang3 fortsätter att dela med dig om hur fälttestet av ditt vindskydd fortlöper!
-Keep up the good "Spirit"!
 
Fick ungefär en likadan koktid som innan, vill inbilla mig att det gick mindre bränsle men isf marginellt, problemen har ni tagit upp, det jag dock missat är att avgaserna blir giftigare vilket är ett stort minus i mitt frilufsande.
Går ju att flytta upp och ner så går säkert att hitta optimala höjden, men är nog ingen enkel match untan ingånde "labbtest" så skrotar nog iden lite, kollat på triangeln också, men roligare att få göra utlopp för sig egen kreativitet, samt älskar att återanvända saker.
Vart får man tag i tygliknande folie som håller lite och kan ställas upp efter lite syande?
 
Fdet jag dock missat är att avgaserna blir giftigare vilket är ett stort minus i mitt frilufsande.

Om du eldar i tältet så behöver du inget vindskydd, då agerar ju tältet just det.

Om du eldar utomhus behöver du knappast fundera på avgaser, du sitter väl inte med näsan i kastrullen och tittar på om vattnet börjat koka eller?

Provade IKEA Hobo Stove denna veckan och den kokade upp 5 dl vatten på 6 minuter på bara en handfull småpinnar. Yttertemperaturen var 6 grader men knappast någon vind. Smidigt utomhus men mindre smidigt i små täckta miljöer. Då är mini-trangian bäst men kräver samtidigt inget vindskydd i de fallen.
 
Om du eldar i tältet så behöver du inget vindskydd, då agerar ju tältet just det.

.

Man skall vara försiktigt med eldande i tält till närmast bara i nödfall och försäkra sig om väldigt bra ventilation även om man kör med rena och blå-lågebrinnande bränslen utan tendens till gula inslag i lågan som gasol och möjligen bensinkök.

T-sprit brinner inte med en helt blå låga och har gula inslag i lågan med dom spritbrännare som allmänt används och därmed risk för större kolmonoxidproduktion

Ett kök på 2 kW värmeeffekt drar lika mycket luft som 20 st stående arbetande personer inknölade i din tält - så se till att ventilationen är gjord för att försörja just 20 personer med frisk luft i ditt tält om du eldar inomhus i tält - annars kan det lätt bli obehagligt och tom. farligt (kolmonoxid) även vid eldning med rena bränslen som gas, bensin och sprit.
 
Vart får man tag i tygliknande folie som håller lite och kan ställas upp efter lite syande?

Aluminium-belagd glasfiberväv från shelby.fi , 203 g/m².
(Jag har inte provat det själv)

AGF.jpg


Om inte några lager dubbelvikt grill-folie duger..?

Jag har gjort ett sådant av 3 lager där jag sedan vikt alla kanterna ca 1 cm 2 ggr. På dom 2 vertikala sidorna har jag som förstyvning, vikt in en bit plast-band (så'n som man brukar ha runt större kartonger). Ytterligare ett band är fasttejpat vertikalt på mitten . I alla banden har jag borrat hål och satt fast snören för förankring.

Tar inte lång tid att göra, väger 20 g, lätt att sätta upp och rulla ihop.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
iveqy Bättre än trangia mini? Kök och brännare 28
zaipper Gas till mini Trangia Kök och brännare 2
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
sajberjohan Mini trangia Kök och brännare 15
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.