3 dagar Rondane

Ska iväg på en kortare vandring på ca 3 dagar. Vi har med hund (en som orkar gå långt och länge) och vi har siktet inställt på Rondane. Har tänkt tälta och går gärna utanför de mest upptrampade lederna även om en kväll eller så med mat och säng på DNT-hytte inte skulle göra ont. Vi kommer med två bilar och kan därmed börja och sluta på olika ställen om det är smidigare än att gå runt.

Högfjällskänsla ovan trädgränsen är mer attraktivt än fjällbjörkskog, och mer än 17-18km per dag verkar onödigt långt.

Båda är vana fjällvandrare som slitit ner många sulor i oledad terräng, men som av praktiska skäl denna gången inte har tid till de stora traverserna. Och då verkar ju Rondane perfekt 🤩

Vad finns det för tips och förslag från er som vandrat här tidigare?

Mia

Jag tycker det är en perfekt 3-dagars vandring med start i Rondvassbu som ligger mycket fint vid Rondvattnet. Det är ungefär 21 km till Bjornhollia. Jag kortade av sträckan med 5 km och tog båten. Många vandrare går vidare till Dorålseter. Men jag rundade Rondslottet och det finns möjlighet att bestiga Rondslottet vilket jag inte gjorde. Vad jag minns fanns det fina tältplatser längs stigen. Dag 2 vidare till Bjornhollia och njut av en säng och 3-rätters. Dag 3 från Bjornhollia till Rondvassbu. Det går att göra sträckan i 2 dagar vilket jag gjorde men med båttransport och utan någon topbestigning.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Om det ska bestigas topar från Rondvassbu så är mitt tips att skippa Rondslottet och i stället testa Stor Ronden.
Nästan lika högt.
Då slipper man ett skittråkigt stenhav i Rondholet att masa sig igenom.

Toppen Veslesmeden kan nog vara ett fint alternativ det med, tyvärr hade jag lite otur med just den för det det drog in rejält med regn och dimma på toppen när jag inte hade så värst långt kvar så det var bara att vända.

I Rondvattnet brukar det vaka bra ibland, passa på att fiska Röding.

Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.