3-4 dagar överraskningstur

Jag ska överraska min fru med att ta ut henne till fjällen 3-4 dagar (begränsas av barnvakten) i början av augusti när hon fyller år. Vi har båda gått några gånger innan i fjällen och har ok kondis. Vi har varit en del runt Saltoluokta och Riksgränsen så det vore kul med något annat. Min önskelista ser ut:
  • Lättgånget - men helst inte efter kungsleden eller liknande "motorväg" hela tiden
  • Helikopter tillbaka - vore coolt att ha skjuts tillbaka på något sätt för att slippa gå samma väg igen.
  • Fin natur - funkar Sarek?
  • Vi kan köra bil dit från Skellefteå eller Luleå - alltså kanske inte längre än 40 mil...
  • Övernattning i tält
  • Lätta vad - behöver inte vara något vad men om det är...
  • Första veckan i augusti
  • Mer grön natur än stenigt - I Riksgränsen var det ganska stenigt när vi gick till Abisko...

Jag har kollat runt lite på forumet och hittat några idéer på rutter:
  • Vaisaluokta till Staloluokta
  • Aktse
  • Padjelantaleden
  • (Akka)-Kisuris-Kutjaure-Vaisaluokta, med start i Ritsem

Vilken av dessa alternativ tror ni stämmer bäst med min önskelista? Annars är jag tacksam för andra idéer!

Mvh
Marcus

Salto kanske är bra ändå...

Tror ni det går att få till att åka bil till Saltoluokta (båt sista biten förstås), lyfta med Helikopter och vandra tillbaka under 3 övernattningar?

Mvh
Marcus

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tror ni det går att få till att åka bil till Saltoluokta (båt sista biten förstås), lyfta med Helikopter och vandra tillbaka under 3 övernattningar?

Vet inte något vettigt ställe att landa på som skulle ge en bra vandring tillbaka. Skulle vara Aktse i så fall, men Kungsleden kanske du ville undvika.

Då skulle jag hellre satsa på Vaisaluokta-Staloluokta med helikopter tillbaka.
Ska ni tälta kan jag rekommendera att tälta mellan Arasluokta och Staloluokta, fin utsikt över Virihaure där.

Att gå runt Kutjaure är en möjlighet, du slipper helikopterturen men då får du inte uppleva så mycket av Padjelantas skönhet. Väljer du den här vägen börja i Akka.

Aktse är OK. Alltså att du kör bil till Sitoälvsbron och sedan tar dig till Aktse för att bestiga Skierfe. Jag rekommenderar dig att ta med cyklarna om du kan, att vandra 10km efter en grusväg i skogen är inte jättespännande. MEN utsikten från Skierfe var värd den trista transportsträckan. Har ni en dag till kan ni åka båten upp i Rapadeltat och bestiga Nammatj.

/Ulf

Tack för inlägget!

Så här blev det tillslut:

Onsdag
Åkte till Ritsem och sov över (tältar)

Torsdag
Tog båten över till Änonjalme och vandrade efter Vojatätno. Mycket vackert och dramatiskt.
Vi tältade alldeles vid älven.

Fredag
Vandrade tillbaka till Änonjalme och fortsatte till Vaisaluokta. Fick tips av stugvärden att tälta på stranden och det funkade utmärkt.

Lördag
Tog båten tillbaka till Ritsem och bilade till Kebnats där vi tog båten över till Saltoluokta. Där njöt vi av fin folkmusik och åt en smarrig trerätters buffe´.

Söndag
Hemfärd till Luleå

Det blev riktigt lyckat och hon blev ordentligt överraskad. Svärmor hade packat all mat så inga ugglor i mossen skulle anas:) Helikopter skippade vi eftersom det skulle kosta 3700 att bli utlyfta för att gå två dagar tillbaka (norrut) till Salto efter Kungsleden.

Marcus

Låter ut som en trevlig tur. Folkmusikfestivalen är kul att besöka, inte min typ av musik, men i miljön är den helt rätt.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips