Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

26" resp 28" MTB-hjul???

Hej jag vet inte om det finns ett inlägg för detta ämnet men här kommer ett nytt:
Jag har en 28" crossroads spezialized cykel.
Frågan är vad som skiljer mellan en 26" och en 28" cykel i hantering. Är det bökigare men stora hjul eller? Kan jag använda min cykel till multisport på motionsnivå?
Har jag glömt något?
Dan
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ang hjulstorlek

Hej Dan! Folket i multisport forumet kan nog bättre än jag vilken typ av cykel som är lämpligast.
Den hoj du har är en MTB-stajlad "komfort"-cykel som aldrig är tänkt att tas ut på "bär-plockar-stigar" i skogen. Men är banan förlagd till grusvägar så klarar du dig nog. Är det MTB-banor de kör på så kommer du inte ha det så roligt med din hoj. Visst är det största hindret en själv. Är ambitionen att bara fullfölja så må det vara hänt men se till att skaffa dig ordentligt med cykelvana på att hoja i skog och mark. Här handlar det inte bara om kondition utan om att kunna kontrollera cykeln samtidigt som kroppen är trött och musklerna skriker efter syre...
Blev själv för många år sedan omkörd på en MTB-tävling i Flottsbro(Huddinge) av en "galenpanna"(Hans, Yeti cykelklubb)med skärmar, pakethållare och barnsits! Ganska knäckande...

Tänk dock på att Crossroadsens hjul är svagare, däcken smalare, utväxling högre, samt överrör/styrstam kortare än på en MTB. Din cykel är mao dåligt anpassad för trånga, trixiga, leriga och branta stigar. 28"hjulet rullar dock lättare över hinder när man väl fått upp farten och har, med ett likvärdigt 26" MTB-däck, en större kontaktyta och därmed bättre fäste vid klättring. Nu finns, så vitt jag vet, inga sådana däck att få tag på...!
Visst tävlas det med cyclo-cross cyklar på kontinenten men dessa korta rund-banor brukar vara förlagda till ett backigt men i övrigt jämt område tex parker. Man bygger sedan hinder för åkarna att hoppa av och springa uppför och över. Dessutom är cyklarna ultralätta specialbyggen som byts och tvättas under loppen!

Nedgången i MTB försäljningen bland små oberoende tillverkare gör att man har börjat tillverka alla tänkbara typer av cyklar. I amerikanska tidningar har det det senaste året skrivits en del om MTB-cyklar byggda med 29"hjul! Letade upp en intressant artikel i BIKE magazine sept-00() som handlar om detta. Ramtillverkare som WTB, Moots och Crested Butte Bicycle co. har under en tid experimenterat med detta och säljer nu handbyggda cyklar med WTB Nanoraptor däck, Mavic 223, AMP eller White Bro dämpare som alla anpassade för 29".
Deras hojar, som har mycket lite gemensamt med "hybridcyklar", testades och fanns ha flera bra egenskaper men kommer aldrig att vinna en VM i CC då vikt och acceleration är avgörande för elitens cykelval!. Troligtvis kommer det att dröja innan kundunderlaget gör att även större tillverkare tar upp tillverkningen. Tydligen är dock Gary Fisher en av entusiasterna. Han har synts tränar och tävlar på ett specialbygge av Steve Potts(WTB) utrustad med WTB-däck, Ritchey-fälgar och Manitou-dämpare!

Beträffande 24"hjul så gillar nog de stora barnen i DH-backen dem oxå, typ... ;)

http://www.bikemag.com/
http://www.dirtragmag.com/
http://www.wtb.com/
http://www.moots.com
 
24"

hejsan!

När jag läste detta kom jag på att jag för en herrans massa år sedan läste i MBA om detta med 24" hjul, och olika storlekar fram o bak...då minns jag att dom lovordade det hela...men det är väl främst DH killarna som uppskattade detta.
 
Nya delar då?

Hej och tack för ditt svar Peter, men jag undrar om det finns möjligheter att förbättra min cykel genom att byta ut originalfälgarna mot MTB fälgar och kränga på ett par MTB däck?
Och även byta till rätt styre och byta bort sadeldämpningen till ngt i MTB klass???

Detta borde väl gå?
Dan
 
Ja, vad tror du själv...?

Har din cykel skivbromsar(eller är du beredd att köpa?) och MTB-nav(135mm)? Om inte glöm hela saken dirrekt!
Fästena för cantilever/V-bromsen går nämligen inte att flytt bara sådär...
Om du dock råkar ha skivor finns det dock möjlighet att skifta mellan storlekarna.

Troligen är dock dina hjul, som de flesta "hybrid-cyklar", byggda med racer-nav(130mm) som har ett smalare axelavstånd och därmed en ännu rakare ekerbana för de stackars ekrarna som sitter innanför kassetten. Nya 26"hjul kommer därför ej bli så mycket starkare, såvidare du inte får tag i en cykelmek/rambyggare som kan detta med att töjja ut bakgafflar så MTB-nav passar.
Sedan återstår att ordna en lägre utväxling om detta nu behövs. Detta kan som sagt multisportfolket bättre. Mindre klingor fram och större bak kan dessutom orsaka "kompatibilitets" problem. Fram och bakväxlar är nämligen konstruerade för en vis storlek av klingor och med en specifik spridning dem emellan!!!

Dina utgifter för ett par nya hjul med skivor samt klingor/kassett är nu, om nu allt passar, uppe i klass med en bättre beg MTB...
Sedan har vi detta med ramgeometrin/sittställning, men det känns meningslöst att gå in på det nu
Mao: Glöm det!!!

:cool:
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips