2 svenska klättrare saknas

Allvarligt.

Tältade de under det där mäktiga överhänget? Det är ju så att man nästan ryser när man ser det.

Ser man på bilderna så kan ju ingen ha överlevt om de dragits ned där.
 
Pratig artikel tycker jag, de var väl just bara sex personer där, men artikeln tror att de tältade på fel plats p g a att det rådde konkurrens om tältplatserna så andra hade tagit de bättre och säkrare platserna.
 
¤Corax¤; sa:

Sakligt och fruktansvärt, framstår som om de inte hade haft en chans i C3, med största sannolikhet tältade de just där alla andra hade tältat på en yta som ansetts någorlunda säker så länge ispelaren inte lossnade.

Ogillade det föregående inlägget på Everstnet, för att att det påstod att de tältat på fel ställe p g a trängseln på berget, eftersom det inte var någon trängsel implicerade ju det ett inkompetent val av tältplats och det tror jag inte på.

Mina tankar går till de anhöriga o nära o kära
 
Tack till Tim Mosedale för en klar redogörelse ang. sakförhâllanden, och sárskilt för att klart understryka att detta kunde hänt vem som helst och hade inte med de omkomnas kompetens att göra.

Mina tankar gàr till de omkomnas anhöriga, nära och kära.
 
Malindo; sa:
Tack till Tim Mosedale för en klar redogörelse ang. sakförhâllanden, och sárskilt för att klart understryka att detta kunde hänt vem som helst och hade inte med de omkomnas kompetens att göra.

Mina tankar gàr till de omkomnas anhöriga, nära och kära.

Ja, mycket bra med klargörandet angående kompetens.

Utöver tankarna till vänner och anhöriga till de omkomna, även till Andreas. Måste vara mycket tungt att vara ensam kvar efter en sån här händelse.

En liten, liten tröst mitt i tragedin är att han är i gott sällskap i väntan på flyg ut från Lukla. Dimman ligger tät, så inga plan kan lyfta. En kanadensisk väns fru är också i Lukla. Hon och Andreas har slagit följe och väntar båda på flyg ut. Att ha någon att prata med kan vara guld värt i en situation som denna.
 
Malindo; sa:
Tack till Tim Mosedale för en klar redogörelse ang. sakförhâllanden, och sárskilt för att klart understryka att detta kunde hänt vem som helst och hade inte med de omkomnas kompetens att göra.

Mina tankar gàr till de omkomnas anhöriga, nära och kära.

Först förstog jag inte vad du menade, men nu ser jag att han har uppdaterat sin artikel från den 17:e. Bra att sånt kommer fram.

Tycker det är tungt nu, det känns som om det har omkommit många svenskar i bergen i år. Lika sorgligt varje gång

/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
f94-ave Snart slut på årtiondet - vilka var de största svenska alpina prestationerna? Alpin / Bigwall 29
Magnus H Åh nej. Fel summitrapport av svenska. Alpin / Bigwall 6
sfrge Klätterböcker på svenska. Alpin / Bigwall 4
Vittfarne Fyra klättrare omkom i Georgien Alpin / Bigwall 3
Vittfarne Klättrare dog i Georgien Alpin / Bigwall 0
seon Svensk klättrare omkommen i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Två klättrare dog i Georgien Alpin / Bigwall 1
Anders V Fyra klättrare döda i lavin, Skottland. Alpin / Bigwall 0
Vittfarne Ännu en klättrare har omkommit i Georgien Alpin / Bigwall 4
Vittfarne Fyra ryska klättrare räddade i Georgien Alpin / Bigwall 1
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
Vittfarne Fem klättrare omkom i lavin i Kaukasus Alpin / Bigwall 0
Vittfarne Tre lettiska klättrare saknas i Georgien Alpin / Bigwall 0
Totta1 vågade klättrare sökes! Alpin / Bigwall 9
Polymeras Skadad klättrare i Nepal? Alpin / Bigwall 1
sparlin.f Peak Lenin - klättrare sökes Alpin / Bigwall 0
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
Vittfarne En befaras död, ytterligare tre saknas i Georgien Alpin / Bigwall 2
oddbol Tomas Olsson saknas? Alpin / Bigwall 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.