2 pers + leonberger i tält

Vi letar ett litet tvåmannatält för en sisådär 2-3 tusen kr, vilket kanske inte hade varit så svårt om vi inte hade velat ha möjlighet att ha med vår leonberger ut (hund på ca 45 kg). Så är det någon som har förslag på tältmodell med tillräckligt stor absid? Nallo GT hade ju varit trevlig men är lite väl dyr för tillfället.

En lite detalj till, får gärna vara så stort att man har plats till lite packning i innertält och resten i absid. Så två absider är definitivt inte någon nackdel.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Verkar helt klart intressant men jag blev lite fundersam över att de enbart lämnade 2 års garanti när de påstår att tälten är så hög klass. Är ju en hel del pengar man ska lägga ut och då de inte finns någon som har testat så blir man ju lite nervös :)

Kikade lite på bergans Kompakt light 3 och 2 också, men jag har för mig att bergans har lite dåligt med ventilation. Men det var några år sen jag testade och bara en modell. Hittade dock inga resensioner här heller. Någon med erfarenheter? Frågan med 2:an är ju också hur stor absiden igentligen är. Hur mycket man kan utnyttja innan det blir allt för lågt i tak.

Senast ändrad:
Glöm Kompakt 2, jag har ett och i den absiden lär det svårligen få plats en leonberger. 3:an kan kanske funka.

Tre är väl onödigt när det räcker med två!
http://www.youtube.com/watch?v=ZfyF6G_UhR0

Borde väl dessutom gå att lasta en 8-10 kg på en sån kärra om man oljar upp hjullagren ordentligt?!

Per (ursäkta OT-tramset!)

Mkt bra fson! Ser man till att bygga vagnen i kevlar/kolfiber (s.k. tigermatta) blir det dessutom ännu lättare!

Nu ska jag skaffa en tvåbent hund och lätta den. Men samtidigt funderar man på om man inte kan göra hunden energieffektivare genom att göra den mer aerodynamisk. Typ sätta en tempostrut på den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips