2 Alternativ i Jotunheimen

Bumpar den här tråden lite. Har tänkt vandra en liknande rutt nu i början på september. Min planering ser ut såhär:

Dag 1: Bil till Spiterstulen
Dag 2: Topptur Galdhöpiggen
Dag 3: Spiterstulen -> Glittertind -> Glitterheim
Dag 4: Glitterheim > Gjendesheim, upphämtad med bil.

Packningen kommer ligga på 16-17 kg, går själv med tält osv. Verkar upplägget rimligt eller ska man börja gå mot Glittertind redan kvällen dag 2? Och ungefär hur långt är det i km mellan de olika, tycker det har varit svårt att leta upp.

Bumpar den här tråden lite. Har tänkt vandra en liknande rutt nu i början på september. Min planering ser ut såhär:

Dag 1: Bil till Spiterstulen
Dag 2: Topptur Galdhöpiggen
Dag 3: Spiterstulen -> Glittertind -> Glitterheim
Dag 4: Glitterheim > Gjendesheim, upphämtad med bil.

Packningen kommer ligga på 16-17 kg, går själv med tält osv. Verkar upplägget rimligt eller ska man börja gå mot Glittertind redan kvällen dag 2? Och ungefär hur långt är det i km mellan de olika, tycker det har varit svårt att leta upp.

Jag gick vissa etapper åt andra hållet för några år sedan, med liknande vikt på ryggsäcken.
Vi fortsatte dock ända till Gjendebu den gången, sedan båt till Gjendesheim.

Glitterinden upplevdes som en mycket tuffare topptur pga att packningen hängde med. Bered dig på att konstant bli omkörd av norrmän med små ryggor.

Kontrollerar i kartappen och får följande sträckor:

Dag 2: ca 13 km till toppen t/r. Så det går absolut att börja knata mot Glittertinden för att korta ned nästa etapp. Såg ut som det fanns fina möjligheter till tältning vid forsen nedanför steindalen.

Dag 3: 15km. Det finns en brant passage som jag klättrade ned för, man fick hjälpa till med händerna många gånger. Kanske är den skonsammare för knäna uppför. Därefter ett blockhav ända till toppen (förutom snöfälten). På vägen ner likaså.

Dag 4: ca 23km. Mastig etapp, men värt det med de magnifika vyerna vid Russvattnet.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
... Och ungefär hur långt är det i km mellan de olika, tycker det har varit svårt att leta upp.

Är nybörjare och har bara gått Besseggen men hade god hjälp av appen UT.no som har avstånd mellan alla platser du frågat efter (men jag hade mest nytta av offlinekartorna).

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips