18 årig tjej har bestiget Mount Everest

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Enligt kännare av bergsbestigarhistorier ska både en 17-årig pojke från Frankrike gjort bedriften tidigare, såväl som en 15-årig flicka – FÖRVISSO en sherpa från Nepal.

lol

utomjording; sa:

Håller med.

OK, jag erkänner. Jag skulle också tycka att det vore coolt att stå på everests topp. Tillräckligt coolt för att motivera obehagen? Ja förmodligen. Tillräckligt coolt för att motivera riskerna? Nej inte för mig iallafall.

Men världen över drömmer människor om Everest.
Because it's there...

För många av drömmarna överväger lockelsen både risker och obehag, men då återstår ett problem: Pengar.

För den som inte har råd att lägga en förmögenhet på resa och klättertillstånd (samt utrustning och guidning för de som inte är rutinerade nog att ta everest som en top i mängden) är det sponsorer som gäller. Sponsorer vill ha något tillbaka, och valutan heter uppmärksamhet.

All respekt till de som varit uppe på toppen. Det är fortfarande en fysisk bragd, men medialt går det numera tretton everestbestigare på dussinet. Seven summits räcker inte heller långt.

Så vad återstår? Jo att vara speciell. Dubbelamputerad, hjärtopererad, eller varför inte helt enkelt ung...

utomjording; sa:

Hohohohohoh..... Fick en bra start av veckan nu ;) Gäspar du lika mycket till detta? Lätt solbränd idag kan jag erkänna....

tete05.jpg

- C

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips