14 personer i sjönöd på Måkläppen

Ett tiotal personer råkade i sjönöd på Måkläppen i södra Falsterbo på söndagseftermiddagen. De fastnade på sandreveln, som bara är någon meter hög, när höga vågor började skölja över den.

I Aftonbladet har vi några citat av en av de inblandade, Simon.

- Vi gick vid stranden och så gick havsnivån upp. Jag ångrar inte att vi kom ut hit, nu är man en erfarenhet rikare, säger Simon, en av de räddade.

– Vi trodde att vi skulle räddas med båt men så kom en helikopter i stället, vilket är mycket roligare, säger Simon.

Hur kan de ha missat väderprognoserna med varningar för högt vatten och hårda vindar?
Synd att de fick en "rolig" helikoptertur. Och synd att de inte får en faktura på resan.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag funderade på att besöka Måkläppen i helgen, men jag ställde in det så fort jag såg vindprognosen. Snabbt ökande vattenstånd och dess effekter tänkte jag faktiskt inte på. En ny lärdom att ta med när man rör sig i kustområden. Hur som helst bra att ingen blev skadad.

Måkläppen är i alla fall en fantastisk plats. Gå dit om ni får chansen, men respektera besöksreglerna och kolla vädret först!

Vid stark pålandsvind och lågt lufttryck finns förstås stor risk att vattennivån stiger. Barometern i min mobil visade 960 HPa under söndagen i Stockholm vilket är extremt. Väggbarometern bottnade nästan.

Vattnet steg 1,5 m under natten i Malmö-Lomma men bara 0,5 i Klagshamn 1 mil söderut, vilket gav nästan 4 knops ström under bron. Sen mojnade det något och vattenståndet pendlade upp o ner under söndagen. Men förutom stora rubriker i lokal media borde de kanske ha fattat lite misstankar eftersom det fortfarande rådde gul vädervarning.. :/

Dumheten att inte ta med i bagaget väder och vind, brukar bli lite bättre med dåliga erfarenheter. Vid snöstormen 1979 stod en karl i slippers, jeans och nylonskjorta på vägen med en bil som kört fast i en driva. På min fråga vad han gjorde där svarade han de varnade för väglaget på radion så jag körde ut för att kolla.

På min fråga vad han gjorde där svarade han de varnade för väglaget på radion så jag körde ut för att kolla.

Det värsta är att för sisådär 30 år sen så hade det kunnat varit jag... Med nytaget körkort i handen så fanns inte riskminimering på priolistan så at säga.
Visdom kommer inte nödvändigtvis med ålder, men jag har åtminstone lärt mig längs vägen att inte underskatta vädrets påverkan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips