100 mil med hund. Vad behövs?

Lite

Hej Vad roligt!

Jag har inte gått några 100 mil under en och samma vandring med mina hundar men jag går nästan varje dag större delen av sommar/höst tillsammans med mina hundar i obanad terräng och fjäll. Ibland är vi ute lite mer intensivt som när det är fågeljakt. Jag vill bara tipsa om att hunden/hundarna måste ha lika bra eller bättre kondition (tränade) än vad du har. Det jag menar är att all tid som du tränar inför detta bör även hundarna träna och gärna med utrustningen som dom ska bära och maten dom ska käka.

Ett annat tips är att ha för vana att kolla igenom hundarna när du raster eller på kvällen när du slagit upp tältet och då känna/se om dom har slitna tassar eller leder som är onda och då försöka minska belastningen för denna hund.Det kan du börja med redan nu under din träning inför så ser du också vilken hund som har problem med vad.

När det gäller mat för hundarna så har jag använt ett högenergi torrfoder som kompletteras med en energi boost (ofta en burk starter mouse för valpar) när det är riktigt långt mellan fåglarna. För att få lite energi mitt på dagen mellan den riktiga maten. Det kan vara svårt för vissa hundar att äta så mycket eller torr mat då. Kanske inte aktuellt då du troligen kommer belasta dagarna ganska jämt och inte så hårt?

Jag har två olika klövjeväskor, en som visade sig vara lätt att ta av och på vilket jag uppskattar (Sundpro). Den klövjeväskan som visade sig vara krånglig är inte rolig i längden (Kennel)...

Som tasskydd har jag rektangulära påsar sydda i fleece som passar på hundarnas tassar när tassen är belastad. Detta skyddar när tassen börjar bli sliten.

Nu var det kanske lite mer tips på din packlista du ville ha men detta kanske hjälper dig att upptäcka vad du personligen har behov av att ta med.

Trevlig tur
 
Ta poncho/tarp istället för regnkläder

Hade jag varit du hade jag tagit någon form av poncho som kan fungera båda som regnskydd, som tarp och som förstärkning till din sovsäck.
Jag har en Jerven Fjellduk Hunter, regnskydd, tarp och bivack i samma plagg.
Kingsize kan vara något för dig då hunden ryms där tillsammans med dig.
Beroende på årstid ta en fodrad eller ofodrad variant.
 
Någon form av hundsko/socka bör du ha så hunden kan gå på stenigt underlag utan att få problem, eventuellt också en tassalva att smörja in tassarna med på kvällen.

Lite beroende på ras kan du behöva någon fom av liggunderlag och filt till hunden.

Högenergi torrfoder ger mycket kalorier till hunden för lite vikt att bära på.

Handduk till hunden är en god ide.

Jag har god erfarenhet av enkel användning med Kennel-klövjeväska, men det finns säkert olika modeller.

Lycka till med turen, jag ska själv ut 43 mil på Rondanestien med hund till hösten, gläde mig en massa.
 
Tack för alla svar! Planerandet är i full gång men tyvärr är resan hotad av den ekonomiska biten. Hoppas verkligen att jag lyckas få ihop det.
 
Hur hotas det ekonomiskt? Är det utrustningen så behöver man inte bästa dyraste, och mycket finns beg. Kanske till och med låna?
Maten kostar ju hemma också :)
Är det utebliven inkomst för att det tar tid blir det ju klurigare antar jag.
 
Hoppas du kommer iväg!

Har man inte tid har man pengar och vice versa. Tid brukar dock vara svårast att ta igen när man är gammal så gör allt för att komma iväg.

Eldstål har jag alltid med mig till sprit/gas kök. Däremot håller jag med om att det inte är något vidare för att tända en lägereld då föredrar jag de mindre tändarna men istället ha 2st eller fler om det är en längre tur. Även tändare kan gå sönder eller tappas bort så två mindre är bättre än en stor. Sen kan man ha 1 liten i reserv och större som huvudtändare om man vill.

Ett alternativ för att vara mer självgående och behålla någorlunda enkel matlagning är eld-korg. Det kommer dock vara mycket smidigare med ett gaskök.

Yxa är väldigt trevligt men på en så lång tur skulle jag prioritera bort det. En riktigt bra kniv kan duga om du bankar på baksidan av eggen med en sten när du ska ha av större grenar. Det brukar vara ok upp till 5-7 cm i diameter. Däremot inget vidare för att klyva men det ska nog inte behövas.

Instämmer i ovan att hunden måste tränas ordentligt, vore även lite spännande och veta ras för att försöka förstå förutsättningarna. Tänk på vältränade människor som regel är betydligt uthålligare än vältränade hundar även om hunden är snabbare på medeldistans. Hundar får också träningsvärk/besvär men är också bra på att dölja sina skador. Rent fett kan vara bra att komplettera torrfodret med men tänk på känsliga magar. Kräks hunden brukar de dock äta upp det igen efter en stund :).

Om det är en ras som ofta har problem med höftleder (typ schäfer) skulle jag röntga innan turen. Dyrt men rekommenderas starkt.

I reparationskittet har jag alltid, smältlims-stav, paracord, sy grejor, flätlina(fiske).

/Gustav
 
Hur hotas det ekonomiskt? Är det utrustningen så behöver man inte bästa dyraste, och mycket finns beg. Kanske till och med låna?
Maten kostar ju hemma också :)
Är det utebliven inkomst för att det tar tid blir det ju klurigare antar jag.

Första lönen får jag 25e maj så kan bli lite knas med massa räkningar att betala :)

Hoppas du kommer iväg!

Har man inte tid har man pengar och vice versa. Tid brukar dock vara svårast att ta igen när man är gammal så gör allt för att komma iväg.

Eldstål har jag alltid med mig till sprit/gas kök. Däremot håller jag med om att det inte är något vidare för att tända en lägereld då föredrar jag de mindre tändarna men istället ha 2st eller fler om det är en längre tur. Även tändare kan gå sönder eller tappas bort så två mindre är bättre än en stor. Sen kan man ha 1 liten i reserv och större som huvudtändare om man vill.

Ett alternativ för att vara mer självgående och behålla någorlunda enkel matlagning är eld-korg. Det kommer dock vara mycket smidigare med ett gaskök.

Yxa är väldigt trevligt men på en så lång tur skulle jag prioritera bort det. En riktigt bra kniv kan duga om du bankar på baksidan av eggen med en sten när du ska ha av större grenar. Det brukar vara ok upp till 5-7 cm i diameter. Däremot inget vidare för att klyva men det ska nog inte behövas.

Instämmer i ovan att hunden måste tränas ordentligt, vore även lite spännande och veta ras för att försöka förstå förutsättningarna. Tänk på vältränade människor som regel är betydligt uthålligare än vältränade hundar även om hunden är snabbare på medeldistans. Hundar får också träningsvärk/besvär men är också bra på att dölja sina skador. Rent fett kan vara bra att komplettera torrfodret med men tänk på känsliga magar. Kräks hunden brukar de dock äta upp det igen efter en stund :).

Om det är en ras som ofta har problem med höftleder (typ schäfer) skulle jag röntga innan turen. Dyrt men rekommenderas starkt.

I reparationskittet har jag alltid, smältlims-stav, paracord, sy grejor, flätlina(fiske).

/Gustav

Ja hunden följer med på alla mina springturer promenader etc. Hon simmar även väldigt mycket. Ja det är en schäfer men ingen schäfer med sänkt bakdel utan hon är rak i ryggen som schäfern var förr :) Ajemen höftröntgen är gjord!
 
Första sträckan är iaf klar. Kommer att starta i Gunnarvattnet och gå till penningkejsen. Sedan vidare mot Murfjället tror det kan bli lite knepig etapp för det är väldigt mycket små tjärnar i området. Efter Murfjället så går jag mot Avansfjället även här kan det bli lite knepigt eftersom att det ser ut att gå en större bäck/å i dalen där.

Efter det så går jag emot Skjulterklumpen och sedan vidare mot Gäddede.
 
En riktigt bra kniv kan duga om du bankar på baksidan av eggen med en sten när du ska ha av större grenar. Det brukar vara ok upp till 5-7 cm i diameter. Däremot inget vidare för att klyva men det ska nog inte behövas.
Mnja, jag skulle nog knappast välja att slå på kniven med en sten, om det ska göras tar man ett annat vedträ/gren. Och jag skulle nog tvivla ännu mer på att göra detta mot en "riktigt bra" kniv...

Dessutom är det ju snarare för att klyva upp lite tändved från ett större vedträ man gör detta, inte för att ha av större grenar, det brukar gå alldeles utmärkt att använda kniven som vanligt ("tälja av") för att få av de dimensioner du beskriver.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mark_e Halti och Finlands 100-års jubileum i december? Fjällvandring 0
nyvaken 100 liters ramsäck Fjällvandring 11
fnöskticko Arcteryx New Bora 80/90 versus KM Mjölner 80/100 Fjällvandring 7
omaisgrande rundslinga 10-20 mil Fjällvandring 6
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
boelresor Förslag på fjällvandring ca 20 mil Fjällvandring 8
wintermania Natur inom 60 mil från Mälardalen? Fjällvandring 3
von Hammock Lämpligt "alpint" område ca 50 mil från Göteborg? Fjällvandring 4
Kirunafjällis LED-lampor:rädda kusinen +2 gradiga Kaitum 3,5 mil-13h Fjällvandring 3
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 15
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...