100% merino, ullfrotté, tygvikt, temperatur, hållbarhet... Tips på hur man skall tänka kring allt i ullkläder.

Hej forumet!

Desto mer jag läser på desto mer beslutsångest får jag kring vad som är "klokt" att införskaffa. Och vad som är bra att tänka på.

Självklart hade det varit bäst att testa sig fram och se vad som fungerar bäst för sig och sina omständigheter. Men när man kollar på merionullkläder så kan det snabbt bli en väldigt dyr historia, att testa sig fram. Så därför tänkte jag att det aldrig kan skada att fråga om hjälp.

Mina omständigheter är de att jag skall upp till kungsleden och vandra vid månadsskiftet juli/augusti. Jag tänker tälta. Jag har inte införskaffat mig en ny sovsäck än (då min gamla är alldeles för tung för att vandra med) men lutar åt en Cumulus lite line 300 eller 400. Jag är vanligtvis rätt så varm av mig. Är personen som inte har något emot att sova med öppet fönster på vintern.... 😅

Men nu då så försöker jag införskaffa mig en riktig uppsättning underställ i merinoull för att ha som förstärkning när det blir kallt på natten. Då åter igen, mina gamla underställ i 100% syntet inte är så passande att ha med sig på vandring eller att sova i.

Men jag blir väldigt förvirrad kring hur man skall tänka här? Är 100% merinoull bra? Eller skall man välja någon form av ullfrotté, typ woolpower som har 60% merino och 40% syntet.

Hur tungt tyg skall man ha? Räcker typ ett billigare sätt 180g/m2 merino från Engelssons. Eller är det dumsnålt att vilja köpa de billigare bara för att spara på budgeten. Är det bättre att köra på +200 och dyrare från exempelvis Icebreaker eller Aclima?

Så jag uppskattar alla tips jag kan få kring hur ni tänker kring underställ och merinoullkläder.
Har snöat in på Aclima, som jag använt i många år. Man får tänka principen lager på lager, även med underställ med olika vikt. Lightwool 140g använder jag närmast kroppen när det är sommar men kan också ha det vid ngt kyligare väder, annars om det går under nollan använder jag Woolnet, nätfunktionen bildar luftfickor som isolerar. De plagg närmast kroppen vill jag ha lite tighta. Andra lager kan va lite luftigare, men det avgör man själv.
Glöm för all del inte kortkallingar, det ska ocka va ull, hört flera som haft bommullblandning, och som brev på posten kommer de kyla ned sig när de blir våta.
200g har jag oftast som 2:a lager, och även att sova i.
Woolpower hade jag för länge sedan, funkade bra, kollat lite på Ullmax, de har 70% merinoull i sitt ställ (190g)

Använder ullschampoo från Minimundus, bra pris och doftar gott, fritt från enzymer och innehåller lanolin, vilket återfettar ullen.
Vrid aldrig ullplagg, själv kramar jag dem ömt, (lärt mig hur man gör det, för längesen:cool:)
Man behöver inte tvätta ullplagg så ofta, vädra dem elr häng ut dem i lätt regn så renar de sig själva.

Som sagts här, se om du kan finna ngt på loppis eller nån outlet, testa vad som passar dig innan du gör ngn större investering..
Merinoull kliar inte..:)

Alla merinoplagg är superwash behandlade. Då bli det samma egenskap som vilket syntet som helst, suger åt sig vatten och luktar illa efter ett tag.
Sök information om superwash. De minst behandlade är plagg från Dilling.

Superwash. Tack för info. Det hade jag ingen koll på, men det kan förklara varför mina merinotröjor luktar illa trots månaders vädring.
Får testa en tröja från Dilling.

Alla merinoplagg är superwash behandlade. Då bli det samma egenskap som vilket syntet som helst, suger åt sig vatten och luktar illa efter ett tag.
Sök information om superwash. De minst behandlade är plagg från Dilling.
Jag har, nu i årtionden, gått, tränat och sovit i ull närmast kroppen i princip dygnet run året om, och min helt ovetenskapliga men massiva personliga erfarenhet är att det är dramatisk skillnad på ull- och syntetplagg - både komforten, fuktbuffringen, värmeregleringen och generellt "mikroklimatet" mot huden de skapar, och hur fort de börjar lukta (föör eller senare kommer ju allt att göra det).

För mig som svettas så fort jag rör mig och fryser hund så fort jag stannar var ullunderställen en game changer. Minns fortfarande känslan av glad förvåning, när jag satt mig i en blåsig skidlift efter en svettig utförslöpa efter att just ha bytt mitt gamla syntetunderställ till ull-dito.

Det är möjligt att obehandlad ull behåller mer av dess positiva egenskaper, men den skulle vara (ännu) mindre slitstark också klia mer. Jag har aldrig haft känslig hud, men kan inte ha plagg av obehandlad ull närmast kroppen.

Det stora problemet med superwash är utsläpp av organiska klorföreningar i beredningsprocessen, och troligen även visst utsläpp av mikroplaster vid tvätt. Man kan köra processen i slutna system, men så ser den kommersiella verkligheten sällan ut.
Bl a Woolpower söker efter alternativa behandlingar, och Dilling påstår att de redan tillämpar en miljövänlig(are). Vil man själv bidra till att minska miljöbelastningen så köper man sina ullplagg på loppis, tålmodigt lagar de små maskor dom löpt, och tvättar dem sällan :)

Senast ändrad:
Är en tröja rejält nedsmutsad / nersvettad så behöver den tvättas. Det gäller både ull och syntet. Skillnaden är i min erfarenhet att syntetställ börjar stinka efter timmar, och ullställ efter dagar (till och med relativt många).

Eftersom jag inte tycker om att det kliar så uppskattar jag Superwash, förhoppningsvis kommer det även här mer miljövänliga alternativ. Jag har ett antal olika ullunderställ med allt från "100%" ull (dvs endast någon procent syntet) upp till 50% syntet. Det är som sagt var något av förbrukningsvara...

Underställ med mer syntet tenderar att hålla bättre -- och lukta sämre...

De underställ som hållit sämst är billiga varianter med "100%" ull. Jag gillar Norröna, Aclima, Devold, Helly Hansen och även Icebreaker (även om deras passform ofta passar mig sämre än de Nordiska märkena). Jag måste erkänna att jag är rätt prisdriven. Det är sällan (eller aldrig) jag köper ett underställ till ordinarie pris.

Prova och se vad som passar just dig bäst.

Väljer du ull får du räkna med lukt efter några dagar med syntet luktar det redan dagen efter.
Har haft flera olika kvalitet Ulvang 2 lager bäst Stromberg nyköpt på Gekås verkar ok.
Tag med nål och tråd med Ylle ställ går mkt lätt sönder jfr med syntet speciellt om det är några år gamla fick sy nästan varje kväll ett år.
Jag har med lite tvålflingor och en plastpåse och tvättar tex på kvällen och får torka ute på extra lina (som anv som reserv till tältet)mellan mina stavar tvättar även strumpor minst var annan dag.
Du kan även tvätta på morgonen och hänga utanpå säcken ,om du anv stället på natten.
I bland är det så kallt där jag går att man få ha stället även på dagen då slits det ju mer än i sovsäcken och får tvättas oftare.
Har du 100% syntet som troligen duger bra för de flesta försvinner värmeisoleringen snabbare när svett och smuts samlas i tyget.

Jag var väldigt tveksam till Woolpowers syntetinnehåll innan jag faktiskt hade på mig den. Den temperaturreglerar otroligt väl och fungerar därför bra vid varierande aktivitetsnivå. Vinden går (nästan) rakt igenom den och ändå behåller man värme. Om det blir för kallt så gör ett vindtätt lager så att den blir dubbelt så varm (inga exakta siffror, men du förstår vad jag menar). Kort och gott - se om du kan ta dig till en butik där du kan pröva dem. Jag lovar att jag inte får pengar av dem för att säga det här.

Ullmesh-plagg har jag inte samma erfarenhet av, men jag får intrycket av att de är väldigt användbara.

Har snöat in på Aclima, som jag använt i många år. Man får tänka principen lager på lager, även med underställ med olika vikt. Lightwool 140g använder jag närmast kroppen när det är sommar men kan också ha det vid ngt kyligare väder, annars om det går under nollan använder jag Woolnet, nätfunktionen bildar luftfickor som isolerar. De plagg närmast kroppen vill jag ha lite tighta. Andra lager kan va lite luftigare, men det avgör man själv.
Glöm för all del inte kortkallingar, det ska ocka va ull, hört flera som haft bommullblandning, och som brev på posten kommer de kyla ned sig när de blir våta.
200g har jag oftast som 2:a lager, och även att sova i.
Woolpower hade jag för länge sedan, funkade bra, kollat lite på Ullmax, de har 70% merinoull i sitt ställ (190g)

Använder ullschampoo från Minimundus, bra pris och doftar gott, fritt från enzymer och innehåller lanolin, vilket återfettar ullen.
Vrid aldrig ullplagg, själv kramar jag dem ömt, (lärt mig hur man gör det, för längesen:cool:)
Man behöver inte tvätta ullplagg så ofta, vädra dem elr häng ut dem i lätt regn så renar de sig själva.

Som sagts här, se om du kan finna ngt på loppis eller nån outlet, testa vad som passar dig innan du gör ngn större investering..
Merinoull kliar inte..:)
Om jag förstår rätt så använder du då alltså 140g när du går och 200 när du sover. Det låter ju som ett rimligt upplägg utifrån det jag har låst om det hela.

Om jag förstår rätt så använder du då alltså 140g när du går och 200 när du sover. Det låter ju som ett rimligt upplägg utifrån det jag har låst om det hela.
Så är det, att det är inte bara temperatur eller hur man är som person, utan mycket beror också på vilken aktivitet man har.
Klär mig tunt vid en "ansträngd" aktivitet, men naturligtvis har jag med mig värmande plagg, typ vid raster. Kan vara ullplagg 200g elr en lätt dunjacka beroende på väder.

Förstår inte det som sägs här att ull luktar. Använder mina plagg 1-14 dagar innan tvätt, känner ingen doft, typ odör.
Även använt ett syntetställ i nät, inga ödörer jag känner efter flera dagars användning. Men jag är noga med att vädra plaggen efter varje användning.

Kanske jag har svårt att känna vissa dofter, men jag andas gm näsan ibland :cool:

På dagen använder jag den tunnaste sortens underställ oavsett årstid, just för att de ska torka fort om de skulle behöva sköljas upp. Det gör jag i så fall inte för att de börjat lukta (det har de sällan), utan för att få bort saltavlagringar som kan skava.
Graden av värmeisolering reglerar jag med nästa (och ev. nästnästa) skikt.
(...) Förstår inte det som sägs här att ull luktar. Använder mina plagg 1-14 dagar innan tvätt, känner ingen doft, typ odör.
Även använt ett syntetställ i nät, inga ödörer jag känner efter flera dagars användning. Men jag är noga med att vädra plaggen efter varje användning.
Kanske jag har svårt att känna vissa dofter, men jag andas gm näsan ibland :cool:
Det verkar vara individuellt hur fort våra kläder börjar lukta, oavsett material. Det är stora individuella skillnader på detta bara inom min lilla familj - alla luktar olika, och olika mycket. Kanske är det skillnad på hur mycket apokrina svettkörtlar man har, och även på svettens sammansättning? Och/eller att man producerar olika mycket hudfett och hudepitel som "mat" åt de bakterier som producerar odörerna?

På just min kropp funkar i alla fall ull väldigt fint, medan fr a polyester stinker efter bara ett par timmar. Den stinker faktiskt ännu värre om man bara sköljer upp den med vatten och låter självtorka, vilket man ju måste göra "i fält". Det enda som biter är komplett maskintvätt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 56
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
Burnis Merino t-shirt Kläder 39
Burnis Merino ylle t-shirt Kläder 27
MonicaKa Merino-Buff, varning för överskottsfärg Kläder 3
pal2 Icke-kliande Merino? Kläder 33
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
splashmore Long-sleeve T-shirt i merino? Kläder 14
Jallur ITABs Merino-set Kläder 5
Damberg Kalsonger i merino? Kläder 17
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
Lissas Merino igen. Kläder 12
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
Gorrgel ullfrotté eller inte Kläder 4
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
alven Ullfrotté blir WoolPower? Kläder 30
joask202 Ullfrotté från olika tillverkare... Kläder 24
Raskesven Ullfrotté 400? Kläder 3
Malindo Ullfrotté Kläder 39
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
tierp69 Värmetröja M/90 Ullfrotté Kläder 5
hebbo Ullfrotté fabriksförsäljning? Kläder 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg