10 (?) nödvändigheter (?)

Back to topic...

Med risk för att återföra diskussionen till ämnet så kan vi ju konstatera att vi snabbt kommit in på frågan kring vad som behövs för att överleva. Men topp tio-listan handlade om "The 10 Essentials for Backpacking", dvs inte överlevnad. Jag tycker dt kan vara av viss relevans att diskutera vad man verkligen bör (inte måste) ha med sig på en vanlig tur i t ex sommarfjällen.

Kanska kan man börja med behoven, och sedan gå på lösningarna? (Redan behoven nedan avslöjar en del om vad jag tycker är rimlig komfortnivå, förstås; det elementet kommer man inte undan.)

Behov:

1: Veta var man är och vart man ska och hur man ska ta sig dit

2: Hålla sig varm och torr dag och natt

3: Mat

4: Kunna fixa skador som rimligen kan uppstå

5: Hålla myggen borta

Det är vad jag kommer på just nu... Sedan kan man fundera på hur man löser behoven. För min del personligen har det inneburit att jag valt ett extremt litet och lätt tält för somarens tur (2 pers), som inte inbjuder till att sitta och mysa när det regnar. Men det fyller det behov jag anser måste fyllas (nattdelen av behov 2).
 
Re: Back to topic...

alven; sa:
Med risk för att återföra diskussionen till ämnet så kan vi ju konstatera att vi snabbt kommit in på frågan kring vad som behövs för att överleva. Men topp tio-listan handlade om "The 10 Essentials for Backpacking", dvs inte överlevnad. Jag tycker dt kan vara av viss relevans att diskutera vad man verkligen bör (inte måste) ha med sig på en vanlig tur i t ex sommarfjällen.

Kanska kan man börja med behoven, och sedan gå på lösningarna? (Redan behoven nedan avslöjar en del om vad jag tycker är rimlig komfortnivå, förstås; det elementet kommer man inte undan.)

Behov:

1: Veta var man är och vart man ska och hur man ska ta sig dit

2: Hålla sig varm och torr dag och natt

3: Mat

4: Kunna fixa skador som rimligen kan uppstå

5: Hålla myggen borta

Det är vad jag kommer på just nu... Sedan kan man fundera på hur man löser behoven. För min del personligen har det inneburit att jag valt ett extremt litet och lätt tält för somarens tur (2 pers), som inte inbjuder till att sitta och mysa när det regnar. Men det fyller det behov jag anser måste fyllas (nattdelen av behov 2).

Om vi nu skall börja knyta igen den här säcken så kan jag bara instämma i ovanstående, med några subjektiva kommentarer:

1. Om det inte här hemmaterrängen så går jag inte utan karta och kompass. Kompass är viktigast för mig. Går jag led så klarar jag mig utan karta.

2. Helt klart. Skydd mot regn och blåst och kyla dag som natt. Innebär regnskydd dag och natt samt "extra kläder", vilket kan vara sovsäck/quilt/dunjacka/elefantfot. Regnskydd natt pressening eller tält.

3. Mat, helt klart. Man klarar sig utan i tre veckor säger dom, men det är inte njutning. 2 500-3 000 kcal per dag vill jag gärna ha.

4. Yepp. Framförallt skador på den egna personen, men även några säkerhetsnålar och en halvmeter tandtråd med nål, som lagar det mesta. Lite vävtape.

5. Klarar mig ofta bra utan (kläderna räddar) men ett myggstift är väl värt sin vikt.

(6. Möjlighet att göra eld. Man klarar sig utan och är man inte duktig kan det vara meningslöst eftersom det är svårast att få eld när man mest behöver det.)

Jörgen
 
Re: Re: Back to topic...

NUI; sa:
3. Mat, helt klart. Man klarar sig utan i tre veckor säger dom, men det är inte njutning. 2 500-3 000 kcal per dag vill jag gärna ha.

5. Klarar mig ofta bra utan (kläderna räddar) men ett myggstift är väl värt sin vikt.

(6. Möjlighet att göra eld. Man klarar sig utan och är man inte duktig kan det vara meningslöst eftersom det är svårast att få eld när man mest behöver det.)

Jörgen
Jag skulle också vilja moddda listan lite.

3. Mat vill jag ha mer av, helt enkelt för att jag annars rasar i vikt på några få dagar. Önskvärt för somliga, men för mig blir det för mycket UL att banta min egen kropp. Satsar snarare på kring 4000 kcal/d vilket diskar mig från UL-listan... Nåt att laga maten med/i är inte dumt det heller, även om man naturligtvis kan leva på mysli och knäckebröd i en vecka.

5. Myggmedel går bort som en "essential" om man inte är i de allra värsta markerna (ett fåtal platser i landet). Våra myggor är inte farliga, de sprider på sin höjd lite vantrivsel.

6. I skogslandet tycker jag elddon och kniv är ett måste. Backpacking är väl inte bara en fjällsyssla? I skogen drar jag gärna fördel av de möjligheter till skydd och värme (och mat om det handlar om överlevnad) som kniv och tändstickor ger. En eld fördriver mygg och ensamhet, värmer maten och kroppen, torkar kläder etc.
 
Re: Re: Re: Back to topic...

Strykarräven; sa:
6. I skogslandet tycker jag elddon och kniv är ett måste. Backpacking är väl inte bara en fjällsyssla? I skogen drar jag gärna fördel av de möjligheter till skydd och värme (och mat om det handlar om överlevnad) som kniv och tändstickor ger. En eld fördriver mygg och ensamhet, värmer maten och kroppen, torkar kläder etc.

Håller med, min behovslista rörde sommarfjäll. I skogen gillar jag att kunna tända en brasa på kvällen. Där kan jag också tänka mig att lösa behovet av torra nätter med en presenning istället.

Gällande mygg hatar jag myggbett, därav behovet av myggmedel... Ordet "vantrivsel" räcker inte till för mig ;) men jag avundas de som står emot med bara immunförsvar (?) och attityd.
 
Re: Re: Re: Back to topic...

Strykarräven; sa:
5. Myggmedel går bort som en "essential" om man inte är i de allra värsta markerna (ett fåtal platser i landet). Våra myggor är inte farliga, de sprider på sin höjd lite vantrivsel.

Jag skulle inte helt hålla med om att våra myggor är ofarliga.
Det finns de som är överkänsliga och de kan ha allvarliga problem med mängden myggor.
efter att ha varit med om en person som såg ut som de hade gått en match med tyson efter några få timmar i ett träsk med både myggor och myror så vill jag nog säga att myggstiftet är för de flesta av oss optional, men för andra en mycket viktig del.

/Torbjörn
 
Re: Re: Re: Re: Back to topic...

hobbes; sa:
Strykarräven; sa:
5. Myggmedel går bort som en "essential" om man inte är i de allra värsta markerna (ett fåtal platser i landet). Våra myggor är inte farliga, de sprider på sin höjd lite vantrivsel.

Jag skulle inte helt hålla med om att våra myggor är ofarliga.
Det finns de som är överkänsliga och de kan ha allvarliga problem med mängden myggor.
efter att ha varit med om en person som såg ut som de hade gått en match med tyson efter några få timmar i ett träsk med både myggor och myror så vill jag nog säga att myggstiftet är för de flesta av oss optional, men för andra en mycket viktig del.

/Torbjörn


Det finns de som är överkänsliga mot och kan ha allvarliga problem med myggmedel också. Men jag skulle ändå inte klassa myggmedel som farligt. Sluter mig därför till Strykarns tanke att myggor på sin höjd sprider lite vantrivsel.
 
Re: Re: Re: Back to topic...

Strykarräven; sa:
Jag skulle också vilja moddda listan lite.

3. Mat vill jag ha mer av, helt enkelt för att jag annars rasar i vikt på några få dagar. Önskvärt för somliga, men för mig blir det för mycket UL att banta min egen kropp. Satsar snarare på kring 4000 kcal/d vilket diskar mig från UL-listan... Nåt att laga maten med/i är inte dumt det heller, även om man naturligtvis kan leva på mysli och knäckebröd i en vecka.

Det där är ju individuellt. Jag har som princip att man skall hålla vikten och ha energitillförseln fördelad så att man "aldrig" drabbas av lågt blodsocker. Jag är ute för att njuta.

Detta gör mig inte till en mat-UL-are (intressant ord). De flesta UL-are anser dock att man skall tillföra lika mycket kalorier som man förbrukar. Svårigheten och konsten är att hitta en kost som är tillräckligt energität för att bli så lätt som möjligt och ändå vara ätbar. 3-4 dl olivolja/dag skulle ju i teorin vara tillräckligt för mig, men...

Åldern har en viss inverkan, för mig åtminstone. När jag var 25 kunde jag äta hur mycket som helst utan att gå upp. Numera orkar jag inte äta så mycket på mina fjällturer som jag då hade med mig.

Långvandrare, typ Chris Townsend, menar att kaloribehovet ökar med tiden. De första två veckorna klarar han sig med "normalintag" på runt 3 000 kcal, men efter 2-3 veckor ökar aptiten rejält och han behöver minst 4000 kcal per dygn.

Det är lite intressant att mat inte är med på 10 essentials-listan. Det verkar vara det enda tillskottet till listan som framkommit.


Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Back to topic...

NUI; sa:
Åldern har en viss inverkan, för mig åtminstone. När jag var 25 kunde jag äta hur mycket som helst utan att gå upp. Numera orkar jag inte äta så mycket på mina fjällturer som jag då hade med mig.

Mmm håller med. Numera behöver jag bara titta på en McFeastmeny för att gå upp 2 kilo... å andra sidan kan jag vara utan större mängder mat ganska lång tid utan att blodsockret faller lika fort som förr.

NUI; sa:
Det är lite intressant att mat inte är med på 10 essentials-listan. Det verkar vara det enda tillskottet till listan som framkommit.

Jörgen

Det var kanske för självklart? :)
 
Det känns oerhört viktigt att vi når konsensus om detta med myggmedlets vara eller inte så att vi får en hållbar lista över nödvändigheter som gäller för alla...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.