Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2007-07-28, 17:24
gusadani85 gusadani85 är inte uppkopplad

Biltemas gas till kök?

Hej!
Råkade se att biltema säljer billig gas till gaskök.
Har någon provat denna? är den lika bra som Primus Powergas?
Den är ju så billig (26.90kr för 220g) att det kanske kan va värt att köpa den istället för primus;-)

Har precis skaffat en gasbrännare till trangia så jag är lite nybörjare, Hur mycket gas går åt till en person i en vecka? Räcker en 220g tub?

//Daniel
Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 17:35
tor_selden tor_selden är inte uppkopplad

Billig gas!

Ja, den är ju faktiskt billig. Nästan halva priset mot när jag köpte. Vad jag kan se (om man synar flaskan noooga) så är det samma gasblandning som i normala behållare "70/30".

Gasåtgången beror nog lite på brännaren (har en PocketRocket), men jag klarade mig 10 dagar med 200 g gas nyligen (det är en del kvar i behållaren). Använde den mest för att koka vatten till middagen och till kaffe.

/Tor

Senast redigerad av tor_selden den 2007-07-28 klockan 17:37 Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 17:37
agathon agathon är inte uppkopplad

Det var ju fantastiskt billigt med 27 spänn för en 220g gastub, vet inte om det är lika bra men någon form av standard måste den väl ha.

man brukar väl säga att 220g gas räcker ungefär till frukost lunch och middag i fyra dagar för en person så ska du ut en vecka är det ju säkrast att ta med två. det är ju inte säkert att man använder gas till frukostlagning eller så kanske man har väldigt effektiv brännare och därför sparar in gas så att det räcker längre, men vad jag hört är det i alla fall fyra dagar som gäller.
Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 19:08
Wolf25 Wolf25 är inte uppkopplad

Rent instinktivt känns det som att den borde vara sämre kvalité, precis som dom flesta andra av Biltemas produkter. Men den fungerar bra, tycker inte att verkningsgraden är märkbart sämre än Primus gas.

Håller med tidigare inlägg, du klarar på en tub en person en vecka. Jag förbrukade runt 30g på 4 dagar, inte för att jag snålade men jag stannar inte och kokar kaffe hela tiden.

/Ulf
Svara med citat
Gammal 2007-07-29, 21:39
marten-c marten-c är inte uppkopplad

Kolla blandningen

Jag har färska erfarenheter av billig gas. Det var en tub som jag tror hette Weldinggas. Det fungerade ok med trangia, men inte med piezotändningen i mitt jetboil-kök. 4-säsongsblandningen Primus Power Gas innehåller Propan, Isobutan och Butan. Det verkar vara en lättantändligare blandning eftersom den fungerade i jetboilen. Jag tror att den billiga gasen fungerar utmärkt under sommaren, men kan vara kinkigare under kallare perioder samt att man måste vara beredd på att tända med tändsticka. Eventuellt är förbrukningen något större, men det kan inte vara något större problem.
Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 11:43
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad

glad Bra gas!

Hej!

Biltemas gas är minst lika bra som Primus Powergas, enligt min erfarenhet!

I somras hade jag med Primus-gas. En 220 gramsbehållare räckte då åtta dagar för mig ensam. (Min matlagning består i att koka vatten till gröt, varma koppen, turmat etc)

Förra veckan körde vi Biltema-gas, en behållare på 230 gram gas räckte till två personer fyra hela dagar plus frukost och lunch den femte dagen! Det var mer än jag räknat med (samma meny när vi är två.) eftersom det var kallare nu, ner till två-tre plusgrader.

Gasen består av 50% butan, 25% isobutan och 25% propan. Artikelnumret är 17-613 och förpackningen är blå. (Det finns en sort till, men den har jag inte prövat)

Nackdelen för mej med Biltema är att det är besvärligare att ta sig dit utan bil. Men det går och eftersom man får dubbelt så mycket för pengarna behöver man ju inte handla lika ofta...

Hälsn BM
Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 13:38
Wisentdual Wisentdual är inte uppkopplad

Jag har inte heller märkt någon skillnad. Ser ingen anledning till att inte välja Biltemas.

/Daniel
Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 15:16
Mezzner Mezzner är inte uppkopplad

Såg nu i butik att den nu finns tre behållare på Biltema (med gänga för Primus osv.).

En grön 220 g(?), den kan vara utgående kanske,
En blå på 230 g samt
En blå större typp 500 g.

Finns säkert i katalog och på websida för närmare specifikation.
Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 16:54
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av swabr Visa inlägg
Hej!

Artikelnumret är 17-613 och förpackningen är blå.

Hälsn BM
Den stora behållaren med samma gasblandning innehåller 450 g gas och har artikelnummer 17-614.

BM
Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 17:14
Mezzner Mezzner är inte uppkopplad

När man väl kikar på Biltemas websida så hittar man förstås gaskök som passar flaskorna.

Köket nedan kanske inte är helt ointressant. Tyngre än de allra lättaste köken under 90 g, men det finns väl även "premiumkök" i värsta lättviktssegmentet som ligger lite över 90 g.
Fast då är ju priset rätt mycket högre.

Troligen kan det här köket, som väger 120 g, konkurrera rätt bra med de flesta "vanliga" toppmonterade gasköken, som oftast är lite dyrare.

Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 18:17
brigas brigas är inte uppkopplad

använt biltema-gas nu i helgen.Ingen anledning köpa dubbelt så dyr Primusgas så länge det är plusgrader som det verkar.
Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 19:06
roccster roccster är inte uppkopplad

Använde gasen förra helgen och den fungerar precis lika bra som primus eller likn. Än en gång ser vi hur det saltas bara för att det är frilutsartiklar. Coop säljer också gas men de har mage att vara ännu dyrare än primus (59:-).

Kanske ska nämna att jag har ett Primus Mimer.

/ Richard
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:09.

Logga in

Tips!