Problem med delbar paddel

I detta fall en werner böjt skaft, delarna har fastnat jag får alltså inte isär paddeln knappen är nedtryckt men delarna sitter som berg. Jag har vet att det inte var något sand eller skräp i ändarna, så är det någon som har något tips på att få isär dom?
 
Varmvatten.

Kan du posta en bild på hur delningen ser ut?

En del paddelfabrikanter brukar rekommendera regelbunden avspolning med sötvatten och att delbara paddlar förvaras delade.

Thure
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
5-56

Vet inte hur just den delning du har ser ut, men det här brukar funka:
spraya på 5-56 och blås med tryckluft så att det tränger in bättre, upprepa några gånger. Värm den yttre delen lite lätt med värmepistol, ta hjälp av en stark kompis och börja vrid. Håll inte för långt ut på bladen, då kan de gå av.
/Pär
 
Jag hade nog också testat först med vatten och om inte det hjälper med ett smörjmedel som är gjort för att "krypa in" typ WD-40.

Använder bara delbara paddel och har också upplevt att vid längre övernattningsturer i saltvatten då man inte regelbundet kan spola med sötvatten kan det bli "klibbigt". Fick ta hjälp av en stark karl någon gång jag inte fick isär skruvningen på min Kober, även Werner har varit lite tjurig ibland. Lycka till! Skriv gärna vad du har lyckats med. Kan vara bra att veta...
 
Det kanske funkar att göra som när man delar fiskespön som nypit fast i holkarna främst kolfiberspön gör det ibland och för att inte riskera att bryta av dem så använder man denna metod.

Greppa paddeeln på varsin sida om skarven och håll den bakom ryggen, sätt händerna så tätt Du kan under rumpan och så gör Du en knäböjning så djupt Du kan då pressas händerna rakt utåt och Du drar med de stora muskegrupperna men utan att bryta eller bända så den går av utan bara rakt isär det brukar funka på spön så hoppas det gör det på paddlar med.
 
NEJ! Är det Werners vanliga delning så VRID INTE! Det är ju försjutton splines på den delningen.

Splines har jag läst ett antal gånger men förstod det inte i det här sammanhanget. Är det något i stil med detta från cykelvärlden P-E?

Thure
 

Bilagor

  • 200px-Cassetteandfreehub.jpg
    200px-Cassetteandfreehub.jpg
    11 KB · Visningar: 622
Splines har jag läst ett antal gånger men förstod det inte i det här sammanhanget. Är det något i stil med detta från cykelvärlden P-E?

Thure

När jag gick i gymnasiet 4-årig teknisk linje maskinteknisk gren hette det bomförband på svenska.

Google visar en del bilder
https://www.google.se/search?q=bomf...iAhVFlosKHWKpC_MQsAR6BAgJEAE&biw=1280&bih=900

och då finns ”splines” som val i andra rutan från vänster

Så du har rätt Thure. Men som i så många andra fall håller svenska ord på att försvinna


För att återgå till den ursprungliga frågan så skulle jag prova med varmt/hett vatten i duschen. Så gått som alla material över i storlek vid ökande temperatur. Yttre delen av paddel blir fortare var varm och därmed större än den inre. Får man sedan in lite varmvatten mellan paddeldelarna på kanske vattnet utgör ”glidmedel”. Jag använder vatten när jag ska byta handtag på den av mina cyklar som gummihandtag.

Beror problemet med att paddeln inte går att dela på att det finns salt från paddling i havsvatten så kanske även saltet löser upp sig om man ”får in” varmvatten


Per
 
Har aldrig hört annat än splines, men så är jag ju bara 53 år och började inte läsa om teknik förrän på sent -70 tal....

Här är det fler som haft problem med Werners delnig, och med bild där man ser hur det ser ut. Jag har ett annat problem med Werner, innerdelen ligger inte emot ytterdelen på hela längden. Det gör att det nöts bort material sista 5mm på ytterröret och då börjar paddeln glappa.

https://www.bckfc.org/showthread.php?15896-My-2-piece-Werner-paddle-gets-stuck-together-help
 
När jag gick i gymnasiet 4-årig teknisk linje maskinteknisk gren hette det bomförband på svenska.

Google visar en del bilder
https://www.google.se/search?q=bomf...iAhVFlosKHWKpC_MQsAR6BAgJEAE&biw=1280&bih=900

och då finns ”splines” som val i andra rutan från vänster

Så du har rätt Thure. Men som i så många andra fall håller svenska ord på att försvinna


För att återgå till den ursprungliga frågan så skulle jag prova med varmt/hett vatten i duschen. Så gått som alla material över i storlek vid ökande temperatur. Yttre delen av paddel blir fortare var varm och därmed större än den inre. Får man sedan in lite varmvatten mellan paddeldelarna på kanske vattnet utgör ”glidmedel”. Jag använder vatten när jag ska byta handtag på den av mina cyklar som gummihandtag.

Beror problemet med att paddeln inte går att dela på att det finns salt från paddling i havsvatten så kanske även saltet löser upp sig om man ”får in” varmvatten


Per

Så har jag lyckats lossna en delbar paddel som fastnat. Prova detta in du försöker något annat!
 
Drivaxlar och växellåds axlar bruka har splines, längdskurna spår.
Idag lärde jag mig att paddlar har det oxså. Det ökar ju ingreppsytorna och minskar radikalt möjligheten till rotation mellan delarna.
Som vanligt rent och smörj rätt och lagom lite.

go tur
 
Drivaxlar och växellåds axlar bruka har splines, längdskurna spår.
Idag lärde jag mig att paddlar har det oxså. Det ökar ju ingreppsytorna och minskar radikalt möjligheten till rotation mellan delarna.
Som vanligt rent och smörj rätt och lagom lite.

go tur

Att räkna på dimensionering av axlar/splines/bomförband ingick i ämnena hållfasthetslära & konstruktionsteknik när jag gick i gymnasiet.

Trasig paddel av för mig okänt fabrikat (glömde fråga ägaren) Se bild. Tanken var nog att metallröret på vänster i bild skulle förstärka skarven men uppenbarligen har någon gjort fel.
 

Bilagor

  • Trasig paddel P5110044.jpg
    Trasig paddel P5110044.jpg
    35.7 KB · Visningar: 583

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips