Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-02-06, 11:58
Lars H Lars H är inte uppkopplad

Alternativ till kletig Leukoplast?

I flera decennier har jag använt Leukoplast (5 cm) när jag har behov av att förebygga skavsår. Sedan något år tillbaks har produkten förändrats. Efter en dags användning tränger klistret ut genom häftan och fäster på strumpan. Det hände inte förr. Jag har prövat med en ”sporttejp” avsedd för stödjande tejpning runt leder mm (okänt märke från Stadium) Denna klibbar inte men klistret var för svagt, satt inte tillräckligt fast.
Tips på häfta som sitter bra utan att klibba?
Lars H
Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 12:58
Moga Moga är inte uppkopplad

Tesatejp! (Tesa Extra Power Perfect tror jag den heter numera). Bättre än leukoplast!
Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 13:41
dako dako är inte uppkopplad

Jag gillar Optiplaste-C. Den är lite stretchig, så den är lätt att forma efter hälen t.ex. 6 cm tycker jag är lagom bredd.
Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 13:41
olundell olundell är inte uppkopplad

Jag har hört folk rekommendera Leukosilk, men jag har inte tillräckligt stor erfarenhet för att uttala mig.
Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 16:59
spacemonkey spacemonkey är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av olundell Visa inlägg
Jag har hört folk rekommendera Leukosilk, men jag har inte tillräckligt stor erfarenhet för att uttala mig.
Dåligt klister i mitt tycke, annars bra!
Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 18:15
JoBer JoBer är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av dako Visa inlägg
Jag gillar Optiplaste-C. Den är lite stretchig, så den är lätt att forma efter hälen t.ex. 6 cm tycker jag är lagom bredd.
Jag rekommenderar också Optiplaste-C, har använt den i många år vid fjällvandring. Den hette tidigare Elastoplast.
Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 20:27
marja marja är inte uppkopplad

Sätter man på kvällen innan så brukar den inte läcka lika mycket
Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 05:03
shiloh shiloh är inte uppkopplad

Optiplast. Den är dessutom elastisk.

Annars kan man använda produkter likt bodyglide eller sportslick.
Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 09:49
thureb thureb är inte uppkopplad

Fast Elastoplast läckte också klister. ( Var kanske 40 år sedan jag använde Elastoplast).

Elastisk sporttape har jag också använt men jag har mest erfarenhet av Leukoplast. Att klister häftar i strumpan utanpå tejpen kan vara både fördel och nackdel.

Det positiva är att strumpan fixeras mot tejp och hud och därför friktionen kommer mellan strumpa och sko snarare än mot hud.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 18:49
oscar jensen oscar jensen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Moga Visa inlägg
Tesatejp! (Tesa Extra Power Perfect tror jag den heter numera). Bättre än leukoplast!
Använder du den på fötterna alltså?

/OJ
Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 18:04
Bast Bast är inte uppkopplad

Själv har jag prövat diverse tejpvarianter, ibland blir man tokig när en produkt förändras som du beskriver. Jag har orimligt lätt för skavsår i kombination med att jag svettas relativt mycket och har landat i en kombination till fötterna.
Först leukoplast närmast huden, ovanpå den leukosilk. Det är visserligen ännu en sak att bära med sig och lite mer krångel, men i brist på annat tycker jag det fungerar utmärkt.
Jag tycker leukosilk har dålig fästförmåga när man blir lite svettig, men en vän jag ofta vandrar med (som svettas mindre) använder den utan problem. Fördelen med den är att den är så glansig att det glider mot strumpan. Vill man ha "glidet" på annan plats är det givetvis en nackdel.
Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 10:47
Lars H Lars H är inte uppkopplad

Tack för tipsen

Jag har nu testat Optiplaste -C hemma i tre dygn (samma tejpbit i tre dygn). Sitter tillräckligt bra, inget klister går igenom, lite klister kvar på huden, men ok. Inga veck eftersom den är elastisk. Så det får bli den på skidturen om några veckor.
Lite undrande varför den är lindad med klistersidan utåt, Någon som ser fördelen med det?

Både Leukoplast och Optiplaste -C görs av BSN medical. Kikade på deras webb för att se skillnaden på olika tejper. De har en mängd olika tejper (bl.a. Optiplaste -E) och jag har inte lätt att av beskrivningarna avgöra vilken som är bäst för att förebygga skavsår. Optiplaste -C har dessa egenskaper:
Optiplaste®-C är en elastisk klisterbinda tillverkat av bomull som ger stöd, behandling och förebygger skador.
Stark och pålitlig vidhäftning
Långvarig elasticitet
Hållbart stöd
Röntgengenomsläppligt
Vattenavvisande
Kan formas för att passa kroppens konturer
Latex
Huvudsakliga användningsområden:
Stöd, behandling och förebyggande av skador på ligament, muskler, ledband och leder
Förebyggande av idrottsskador
Kompressionsbandage
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:21.

Logga in