Packlista vandring fem dagar

Hej,

Jag är ny på både forumet och på friluftsfronten.

Ska ut på guidad femdagars stuga-till-stuga-tur i sommar och försöker planera packningen efter DNT:s Summer Hiking Gear List.

Har tidigare bara vandrat dagsturer och har därför inte behövt allt på listan.

Här är mitt förslag: Packlista

Ser det okej ut? Något som ser direkt dyrt/billigt/onödigt ut?
 
Oj det var mycket :)

Stugtur är som dagstur fast flera dagar i sträck. Du kan torka och laga mat inne osv.

I princip behöver du bara kläder att gå i (måste inte vara "vandringskläder", vanliga träningskläder går bra) och en liten ryggsäck med regnkläder, termos och matsäck (kan köpa i stugorna?), mössa, varm tröja och det du behöver för att övernatta. Som sagt, tänk flera dagsturer efter varandra.
 
enda jag skulle personligen rekommendera är:
bara ha två par skor; en man går i och en man vilar fötterna i.

Visselpipa, billig och enkel "försäkring"

Mindre kläder.
Ett par underkläder, max 2 tshirts, zipoff byxa så har du 2-iett
nåt extra byxa. Ha på sig ett, tvätta det man använde. När det torkar, använda det och tvätta det andra.

Ett värmefilt. Väger normalt ingenting men kan vara a och o ifall det händer något.
 
Tips. Om du ska handla mycket på addnature, bli medlem i friluftsfrämjandet. Då får du 15% på alla ordinarie priser och ibland även på rean.
 
Tack för tipsen och råden!

Jag får minska en aning på klädpackningen och utöka med visselpipa, värmefilt och mössa.
Mat ingår i den guidade turen, men jag tar med mig nåt litet ändå.
Kommer att jämföra mellan olika butiker när jag väl bestämmer mig vad exakt jag ska köpa till.
 
Hej,

Jag är ny på både forumet och på friluftsfronten.

Ska ut på guidad femdagars stuga-till-stuga-tur i sommar och försöker planera packningen efter DNT:s Summer Hiking Gear List.

Har tidigare bara vandrat dagsturer och har därför inte behövt allt på listan.

Här är mitt förslag: Packlista

Ser det okej ut? Något som ser direkt dyrt/billigt/onödigt ut?
Håller med att du kan kapa bort ganska mycket saker. Tips är att lägga till en tabell för vikten

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 
Ups, jag tänkte först bara skriva att jag håller med username2: du behöver inget mer speciellt än ditt vanliga regnställ, din vanliga varma tröja och dina vanliga, bekväma kläder och skor till en "guidad femdagars stuga-till-stuga-tur"!
Har du, som du skriver, redan gjort dagsturer, så har du väl redan allt ovan plus någon liten ryggsäck att ha det i. Svårare än så är det inte.

Det finns dyra varianter på allt detta - det handlar då ofta om lägre vikt, bättre kombination av vattentäthet och andningsbarhet för skalplagg, etc. Men på en stugtur behöver du ju inte bära på tält, sovsäck, kök, en masa mat m m, och därför behöver du inte jaga gram i din packning. Du behöver inte heller jaga efter den perfekt regntäta och samtidigt välventilerade jackan, de snabbast torkande byxorna eller de "bästa" skorna - är det något som blir blött under dagen kan du ju alltid, till skillnad från en tälttur, få det torrt inomhus över natten. Och dig själv både torr, varm, mätt och utsövd :)

Sen kollade jag på din packlista och måste bara fråga: menar du på fullt allvar att du är beredd att slänga ut dryga 18 tkr på en "utrustning" som du antingen inte behöver, eller med största sannolikhet redan har i ditt skåp?
 
På en stugtur behöver du inget som du inte har redan.
I stället för att lägga 18' på en utrustning lägg dem på nästa semester istället.

Tänk värsta ovädret, horisontell blötsnö.
Ta med plagg för det från stövlar till sydväst.

Ta med ett lätt och torrt ombyte.

Hygien grejor, lite för fotvård.

Låna en ryggsäck att bära det i.

Gå kvällspromenader med allt du tror dig behöva i ryggsäcken. Kameran skall vara framme.

Visselpipa, kompass o karta över rätt terrängavsnitt är trevligt.
Solglasögon och solskyddskräm har du säkert sen tidigare.
Myggstift är bra.

Fjällflora kan vara trevligt om du ser något rart på marken.

Thermos om du inte har kan du säkert få låna.

Stugtur gör norrmännen med 3-4 kg på ryggen, det är något att sträva efter.

go tur
 
Du har verkligen bejakat konsumtionslusten med den listan! (Och att du har så mycket info på den men ingen kolumn för vikten är ju närmast hårresande för en inbiten lättpackare som jag; jag har inte riktigt hämtat mig än.)

Som flera redan kommenterat så är det varken nödvändigt eller rimligt för vandringens skull att köpa allt detta, än mindre bära det med sig. Jag håller i princip med Joanna et al: ta sådant du redan har. Men jag tycker ändå -- triggervarning, läs ej vidare om du får utslag av lättviktsprat -- att du ska tänka lätt, för även när inte tältutrustningen måste bäras med är det mycket mera njutbart att vandra om du inte släpar på 'bra att ha'-grejer och onödiga ombyten. Täck in alla värmelägen (vandring, rast och sova) och säkerhetsfunktioner samt tänk huvudsakligen en omgång kläder att vandra i och en att sätta på dig när du tvättat av dig. Lämna resten hemma.

Bara som bare essentials-jämförelse, se min gamla packlista för en 5-dagars lättviktsvandring i Sarek. Det är onekligen en extrem variant, och min poäng är förstås inte att du ska investera i en quilt-sovsäck eller en dunjacka med 1000-stoppning; men undvik att dubblera funktioner och att ta med dig onödiga saker, så njuter du maximalt av din vandring.

Ha en supertur!
 
Tips. Om du ska handla mycket på addnature, bli medlem i friluftsfrämjandet. Då får du 15% på alla ordinarie priser och ibland även på rean.

Eller signa upp dig för nyhetsbrevet hos Outnorth så får du 20% på ett köp. Men som redan nämnts, för en stugtur behövs inte så mycket. Fokusera på bra kängor och skalplagg som klarar en hel dags regn.
 
Att lägga hela 1350 kronor på en ryggsäck (som inte är ett MYCKET udda samlarfynd på Smithsonian-nivå) betraktar jag som gränsande till g---t. Du korpar åt dig en Haglöfs Skarja (med höftbälte, se upp med det!) eller en motsvarande från Fjällröven för säg 135 till 350 kronor på en loppis eller Blocket/Tradera. Och den är plenty för en stugtur under en vecka...

Om du måste göra av med pengarna: Använd överskottet från Skarjaköpet till att köpa en Thermacell Backpacker-utrustning istället...

Och solglasögon för 1400 kronor - som inte skyddar för UV-strålning in från sidorna?!?
Köp ett par Julbo Vermont Classic istället - och spara ytterligare 4-500 kronor samtidigt som du skyddar ögonen ordentligt!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalu0700 För lång packlista Kläder 26
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
RE86 Cargopants för vardag/vandring Kläder 7
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Chris66 Blus för vandring. Kläder 42
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
grodanbolle Vindbyxor för vandring? Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Bxiu Vandring/vardagsbyxor Kläder 15
kvalio Kvalitetsbyxor för vandring/vardagligt bruk Kläder 14
Raud Kalsonger/underkläder för vandring Kläder 31
typiskt Kjol/kilt vid vandring Kläder 5
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
tlundberg Fotbeklädnad för svensk vandring Kläder 51
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
joanna Vivobarefoot Off Road Hi Kläder 8
Tomas Eklund Antal kalsonger och strumpor i packningen för en veckas vandring Kläder 25
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
såg lätta skor för vandring Kläder 11
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
Snubblaren Köngor till vandring i italien? Kläder 12
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
LarsMagnus Skor för vandring (samt multisport) Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
Zwine Kläder för vandring i Malaysias djungel? Kläder 6
annieroos Vandring i Kroatien Kläder 1
larsbirg Chevalier för vandring? Kläder 5
K-9 Jacka för Grotta & Vandring Kläder 4
mekstr stövlar eller jumpadojor på vandring Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...