Hjälp att välja rätt vandringsbyxa

Hej hej!

Har skrivit här ett antal gånger och fortsätter fråga er nu, ni besitter så mycket kunskap och erfarenheter. Jag äger ett par byxor (tror att de är funktionsbyxor snarare än vandringsbyxor) i 100 % polyamid från North Bend. Hittar dem inte nu på nätet så kan tyvärr inte säga exakt vilka byxor det är. Men de är lite trånga och har bara en ficka. Fördelen är att de går att ta av till shorts och är lätta. Har inte upplevt dem speciellt vattentäta men polyamid sägs ju torka snabbt. Hur är polyamid som material i vandringssammanhang? Jag funderar på att investera i ett par nya byxor då jag dels är ute mycket i skog och mark. Och dels så vill jag fjällvandra en gång per år iaf. Jag vill att byxan torkar fort, står emot vind, inte blir för varma på sommaren (andas bra), tål någolunda hårt slitage och har fler än en ficka. För tajta brallor gillar jag inte heller. Helst vore det bra med ett par byxor som funkar året om så kan jag komplettera med regnbyxor, underställ och så vidare. På vintern vandrar jag inte så mycket, så den årstiden kan vi nog räkna bort. Jag är 1.74 lång och har rätt rak kroppsform. Så klart måste jag prova byxorna men då vet ni vad jag är ute efter.

Vilka byxor kan ni rekommendera som inte går på över 2000 kr? Bra kvalité kostar ju men jag har kollat och sett flera byxor av kända märken för under 2000 kr. Jag har läst lite recensioner på Utsidan, Vandringsbloggen och andra sidor och funderar på att välja mellan följande byxor:

Haglöfs Rugged Pant
Fjällrävens Pak5 G1000
Fjällrävens Vidda Pro
Fjällräven Keb Gaiter Trousers
Lundhags Traverse Pants
Lundhags Pro
Klättermusen Gere

Vilka byxor av dessa anser ni stämmer bäst in på det jag är ute efter? Så får jag prova byxorna, för de måste ju sitta bra så klart!
 
Montane Terra Pant

Jag har i nio år haft Montane Terra Convertibles som vandringsbyxor och jag är mycket nöjd. Snabbtorkande och tillräckligt vindtäta. De verkar vara slitstarka eftersom jag ofta passerat ris och vide.De finns inte längre, men Montane Terra Pant är samma byxa fast utan avtagbara ben. Jag använder inte den funktionen utan jag brukar knäppa byxorna under knäna och öppna blixtlåsen för ventilation. TerraPant har ventialtionsblixtlås på låren så idag skulle jag köpa dessa. Priset är dessutom långt under 2000kr.
Jag köpte mina här: https://www.ultralightoutdoorgear.c...c69/all-trekking-pants-c210/terra-pants-p1875
 
skaljacka?

JMel: Byxorna låter superbra! Tack för tipset, ska kika på dem! Jag kom på att jag inte heller äger en skaljacka. Ska upp och vandra i Jämtland om en vecka. Har ullunderställa, fleecetröja och en ok regnjacka, men det kanske inte räcker? En bra skaljacka som andas, tål vind och väta och inte kostar över 3000 kr. Har du nåt tips där?
 
Jag tror nog att du klarar dig bra med det du har om du kompletterar med en lätt vindtålig tygjacka. Kan även vara en träningsjacka om du har någon lämplig. Annars finns lätta vindjackor/blusar som bara väger 100 - 200g. Fördelen med att ha med en sådan jacka är att de "andas" mycket bättre än en skaljacka med någon sorts membran. Ofta kan det dra kallt utan att det regnar.

Tyvärr har jag inte aktuell information. Jag har en gammal kraftig goretex jacka( just den finns ej idag) som jag bara har i fjällen. Den väger ca 750 g och anses av många vara för tung. Jag tror dock att slitstyrkan är högre tack vare kraftigare tyg. Ryggsäck och ris kan nöta hårt på jackor. Skulle kanske prova att köpa en lite lättare jacka(kanske i 450 -500g klassen), men det känns onödigt så länge den nuvarande är hel.

Låter härligt med en septembertur.
God tur!
 
Svar

JMel; Åh så bra, då kör jag på det! Jag har faktiskt en träningsjacka, den kan jag ju ta! Vindblus är ju nåt att fundera på! En lättare vindjacka, tål den regn?

Tack, tror att Jämtland är jättefint i september!
 
Vindblusar bruka tåla dugg men inte regn.
En herrskjorta i tätslagen poplin duger väl, se Johanna. Själv brukar jag en träningsoverallsjacka sedan min vinblus stals på en torklina.

Istället för styva dubbellagrade friluftsbyxor föredrar jag relativt vindtäta jobbarbyxor som ITABS T&P arbetsbyxor. 60/40 relativt högt skurna och med förböjda knän samt benfickor och tre till. De är hyfsat vindtäta och torkar på. kostar bara 250 paret och är inte speciellt tunga.

Men smaken är som baken.

go tur
 
De där montanebyxorna som tidigare nämndes ser ju ganska sjyssta ut. Jag äger själv ett par haglöfs rugged mountain (vilka är snarlika klättermusen gere) och det är ett köp jag ångrar, vilken människa i världen behöver så robusta byxor??? De väger bly, torkar sakta och är inte följsamma, särskilt vikten var tråkig då jag vandrade i sarek för några år sedan i suveränt väder hela veckan, byxorna fick ligga i ryggsäcken ett par dagar. Nu för tiden så vandrar jag i houdini thrill twill, de är lätta, följsamma, torkar på 10minuter om man har dom på sig, är myggtäta och kan fungera som ett tunt underställ under regnbyxorna. De är dessutom slitstarka, jag har haft mina byxor i 5 år nu utan att en tråd har gått av i dom, då har de fått följa med på 2st oledade fjällvandringar med allt vad det innebär.

Som skaljacka säger jag: köp den billigaste skiten du hittar. Jag har nu fastnat i systemet som en följd av reklamationer och har således haft en Norröna Trollveggen, Bitihorn och Falketind, alla dyrare än vad du hade som prisförslag. Det är egentligen ganska otroligt hur mycket pengar vi lägger på ett plagg som vi inte vill ha på oss, en jacka i g1000 eller en träningsjacka ventilerar ju mycket bättre än en skaljacka och är mycket skönare att använda när det inte regnar. Så köp något som är vattentätt och så lätt som möjligt, och unna dig att ta med en go' skjorta eller träningsjacka istället är mitt tips.
 
Haglöfs Mountain Ryggen pant,, tunga varma ja men vind o vatten tåliga samt svårt för mygg bita genom väven som är slitstark haft mina flertal år med mkt uteaktiviteter,, blir dessa då nya måste införskaffas
 
svar och Sarekfråga till Ludvig_svensk

seobserver: Ah, träningsoverallsjacka kanske funkar då. Det har jag hemma. Inte bra om vindblusar inte tål vidare väta. De där jobbarbyxorna verkar inte så dumma faktiskt, kanske är det jag ska satsa på. Verkar ju hålla i 100 år också! Bra pris!


ludvig_svensk : Ok, Montanebrallorna kanske är bra då. Haglöfs rugged mountain verkar faktiskt inte alls så bra. Märkligt att de är så tunga och torkar sakta. Nej precis, vem i världen behöver så robusta byxor!?! Houdini thrill twill, ska kika på dem! Grymt att de har hållt så bra! Åh så du har varit i Sarek? Jag är erbjuden att följa med till Sarek om två veckor. Visserligen ska vi åka helikopter in från Stora Sjöfallet och det kostar lite. Men är nog en grym upplevelse. Hur tog ni er in till Sarek?

Haha, ok. Undrar varför allt är så dyrt. Kanske får satsa på en jacka i g1000 då eller en träningsjacka. Vattentätt och lätt är orden, bra bra!

Vindaloo: Tack för tipset, ska kika på det!

silly: Kanske finns det nån motsvarighet till Haglöfs Mountain Rugged Pants som inte är så tunga men tåliga för vind och väta samt står emot vind.....
 
Jag har tre av de byxor du räknar upp, eller nästan 3 då mina Fjällräven inte är Vidda Pro utan vanliga utan dubbelt tyg i baken.

Av dessa byxor är Lundhags Traverse sköna i vackert väder men inga jag tar till fjälls. Ytorna med strechpanel är undermåliga, mygg, regn och vind har helt fritt tillträde.

Fjällrävenbyxorna är kanske de skönaste som vandringsbyxor av de jag har, men slitstyrkan på G1000 väven är dålig. Efter en 12 dagars Sarek tur får 2 år sedan hade jag upp till 10cm revor i baken bara av nötningen från att sitta på stenar och laga mat. Vidda är däremot förstärkta i baken och knäna så borde vara slitstarkare. Min dotter har ett par Vidda sedan många år tillbaka och de har fungerat bra på flera längre vandringar i Sarek, Kebnekaisefjällen och Norge. Hennes enda klagomål är den extremt höga midjan på Vidda, men tror det är åtgärdat på Vidda Pro?

Jag har även ett par Haglöfs Rugged Mountain Pants och som andra skrivit de är rejält slitstarka men även lite tunga pga enbart syntetmaterial. På sommarens tur i Sarek valde jag dessa byxor (då jag inte helt litade på mina lappade Fjällrävenbyxor). Väderleken var svalare på denna tur och byxorna fungerade utan bekymmer. I varmt väder kan de dock upplevas som lite väl kraftiga och varma.
 
Jag använder haglöfs rugged pants i mitt "normala" liv. Praktiskt med ordentliga fickor till plånbok, mobil, nycklar och allt annat man släpar med sig, håller hur länge som helst, och har mer än en gång skonat mina knän då jag kraschat med cykeln...

När jag vandrar har jag dock mer och mer gått över till att använda vindtäta joggingbyxor (typ dobsoms r90). Myggen kommer inte igenom dem heller, och de är bekväma att ha ullunderställsbrallor under då det är lite kallare. Lätta, bekväma och torkar snabbt :). Finns en ficka där man kan ha fällkniven, om man nu vill det.

Vad gäller din vandring TS, så saknar jag en ordentlig jacka. Jag var till fjälls (Kvikkjokksfjällen, för all del, så längre norrut) i helgen, och det börjar bli kallt. Jag hade med min dunjacka (Kättermusen Loke), och den användes en hel del. Risk att det blir kallt och jäkligt med bara skaljacka och fleecetröja, men jag vet å andra sidan inte hur prognosen ser ut för platsen du är på väg till...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt Allmänt om friluftsliv 54
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.