Tälta "inom" Ahkkamassivet?

Årets vandring planeras i högsta hugg och det verkar som om Ahkka är en god kandidat.

Är det någon som vet utifall det med godtagbar komfort går att tälta "inom" ahkkamassivet och därmed etablera en Advanced Base Camp för att bättra på toppchanserna (bonus är förstås att upplevelsen optimeras, karglandskapstältning brukar vara skoj). Tänkte om någon har röjt tältplatser nära sjöarna vid 1350 meters höjd, till exempel. Eller vid sadeln mellan 1604 och 1676.

Väntar mig ingen fyrastjärning fjädrad bäddmadrass men ett krav är att slippa smälla upp tältet (3-4 manna) över spetsiga stenar av storleken skokartong.

avslutat 73229

Avstängd
Jag har tältat vid en av sjöarna nedanför hylljökeln. Bra underlag, behövs inte röjas alls där. Kan lägga upp en bild när jag tagit mig upp ur soffan. :)

Går garanterat på sadeln också men där är det lite stenigare.

avslutat 73229

Avstängd
Här våra tält vid en av sjöarna nedanför Hylljökeln.

Bilagor

• Akka_MG_0359.jpg
    Akka_MG_0359.jpg
    73.8 KB · Visningar: 979

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 9 kommentarer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips