Luftigaste hjälmen?

Det kan bli så gruvligt varmt inne i hjälmen varma sommardagar. Jag har hittills köpt hjälm lite på måfå - och då oftast någon halvbillig variant. Nu är jag trött på misslyckade hjälmköp och undrar därför:
Vilken hjälm har bäst ventilation i förhållande till priset?
Vilken hjälm har bäst ventilation oavsett pris?

HåkanF

PS Tilläggas ska att jag inte är någon typisk mountainbikecyklare. det handlar lika mycket om semestercykling. DS
[Ändrat av MAJJEN 2006-05-29 kl 19:59]
 
Har du provat hjälmar från mango, Bell eller Broker? Har just nu en mango och en broker och skulle säga att mango har väldigt bra ventilation och framförallt har den ett väldigt skönt system för att ställa storleken. Broker sitter däremot tajtare om man ska ha pannlampa.
 
Igenkännande

Ha ha ha! Ursäkta, men jag känner mer än väl igen problematiken! Kan tyvärr inte ge dig något bra hjälm-tips, men jag kommer med intresse att följa upp de eventuella svar du får här.
 
Ett sätt att hålla ned värmen är att ha en buff under hjälmen och dränka den med vatten med ojämna mellanrum, då sköter avdunstningen en del av kylningen. Annars är det väl bara att knalla in i närmsta välsorterade cykelbutik och börja prova. Hjälmar passar olika på olika skallar, går inte att rekommendera hjälmar precis som det inte går att rekommendera skor eller sadlar.

105 olika hjälmar att kolla på här, men du kan inte prova dem. :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DGR varmt under hjälmen i vinter Mountainbike 9
adjo Ska man byta ut hjälmen efter en vurpa Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.