Avbärarbältets infästning i Gyro-ramen

Hej,

Alla som äger en Fjällrävensäck med denna ram vet att detta är en svag punkt. Kan inte begripa att Fjällrävens utvecklare inte tänkte längre! Remmen måste ju vara utbytbar, för tusan bövlar! :)

Nåväl, jag löste problemet på den begagnade rygga jag köpte för en tid sedan. Som på många andra ryggsäckar hade öljetterna i bältets rem till ramens "öron" flugit all världens väg och infästningen funkade inte alls. Jag kapade och brände remmen precis ovanför översta öljetten, satte dit ett aluminiumspänne på stumpen som var kvar och fäste in en 3 mm tjock läderrem. Denna rem hade jag tidigare låtit ligga i rå linolja några dagar och även slagit de hål som behövdes för upphängningen.

Som synes av bilden har jag lagt på ett antal brickor på utsidan för att få kortast möjliga momentarm på sprinten. Två större brickor ligger kring remmen där sprinten går igenom.

P8161755.jpg


/Mats
 
Snyggt gjort!
Min är OK men istället så hade jag bekymmer med mitt spänne.
Jag hade modellen med ett "kläm-spänne" i aluminium som bara gled upp.
Investerade 15:- i ett nylonspänne av knäpp-typ och 65:- hos lokala skomakaren för montering.
Funkar kanonbra.
Än lever dom gamla ramsäckarna :)
 
gundj; sa:
Än lever dom gamla ramsäckarna :)

Jajamen - och Gyroramen måste vara ett av de bästa bärsystemen som har skapats. Höftbältets belastningspunkter överensstämmer ju nästan perfekt med höftlederna!

Det enda jag saknar på min Gyroram är en hylla därnere, bl.a. för att ryggan ska kunna stå själv och för att det är enklare att spänna fast saker.

/Mats
 
Måste bara instämma i gyroramens lov. Har själv en gammal fjällräven Tind, tror jag den heter, med gyroram och den har varit en välsignelse när man skall bära tungt eller långt! Riktigt, riktigt skönt är det.
 
Bild på hylla

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=8417

Jag lade upp en bild på min säck för en tidigare debatt.
Det syns lite dåligt men jag har faktiskt en hylla på min.
Det fanns som tillbehör och den sitter med några slngklämmor.
Funkar utmärkt tycker jag.

Som kuriosa kan jag berätta att jag köpte/fick ryggan när jag fyllde 16, nästa år är den 30 år.
Och den har varit med om det mesta.

Det jag skulle vilja fixa till är nya axelremmar gärna i modernt snitt.
 
Förbättra bärremmarna

Hej
Jag har också en gammal gyro säck, Tibet 8E. Den kommer inte att bytas bort men jag funderar på nya bärremmar. Har någon bytt och i så fall till vilka?
mvh
ht
 
Re: Förbättra bärremmarna

bredviken; sa:
Hej
Jag har också en gammal gyro säck, Tibet 8E. Den kommer inte att bytas bort men jag funderar på nya bärremmar. Har någon bytt och i så fall till vilka?
mvh
ht

Jag köpte en gammal LK70 från ett överskottslager för en hundring. Även om axelremmarna inte är i klass med de senaste ryggorna så är de betydligt bättre än Fjällrävens originalremmar.

/Mats
 
Re: Bild på hylla

gundj; sa:
http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=8417

Jag lade upp en bild på min säck för en tidigare debatt.
Det syns lite dåligt men jag har faktiskt en hylla på min.
Det fanns som tillbehör och den sitter med några slngklämmor.
Funkar utmärkt tycker jag.

Som kuriosa kan jag berätta att jag köpte/fick ryggan när jag fyllde 16, nästa år är den 30 år.
Och den har varit med om det mesta.

Det jag skulle vilja fixa till är nya axelremmar gärna i modernt snitt.

Se min kommentar ovan om axelremmar! Moderna axelremmar finns även på GetOut...

Jo, en hylla vore trevligt att ha. Funderar på att bocka till en själv av 20 mm aluminiumrör och popnita fast eller fästa med slangklämmor.

/Mats
 
Det verkar ju billigt o bra med deras axelremmar.
Har du provat dom?
Passar dom hyfsat på en Gyro-ram?

Tack för tipset!
 
gundj; sa:
Det verkar ju billigt o bra med deras axelremmar.
Har du provat dom?
Passar dom hyfsat på en Gyro-ram?

Om du menar GetOuts remmar har jag köpt ett par dylika för att trimma en gammal ramrygga (Haglöfs Skarja).
De är sköna, och har i princip allt man kan önska - toppstramare, D-ringar att fästa prylar i, rejält långa fästremmar (ämnade för att fästa i nedre delen av ramen) och en bröstrem. Alla beslag som behövs följer med. Toppstramarna kan plockas bort om man inte vill ha dem.
Eftersom jag inte satt dem på en Gyroram kan jag inte säga något om hur de passar på den - men med de långa fästremmarna som sitter på skulle det förvåna mig mycket om du inte hittar något bra sätt att fästa dem på. Själv fäste jag remmarna i Skarjaramens nedre del, vilket de inte gamla var, och det funkade bara bra.
Detta axelremsset kan din lokala butik ta hem från Haglöfs till samma pris som GetOut har dem, så gjorde jag, men det kan ta ett antal dagar (drygt en vecka tog det för mig) och om butiken är gnällig kan de ta ut frakt (de hotade, men gjorde det aldrig).
 
Jag gick in till min favvisbutik o frågade efter axelremmar. Dom trollade fram ett par Fjällräven S-formade med D-öglor, toppstramare o allt annat ur en låda.
Kostnad 250:- inkl returrätt om det inte passar bra.
snacka om service!

Var? Öhammars Sport o fiske i Linköping.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.