Bärstol

Hej jag har letat efter en bra bärstol. Jag är 1.93 och dom flesta har för kort bärsystem( Mellan axlar och midjebälte).

Tips om bra ryggsäckar?

Enligt recenssion ska Deuter Kid Comfort III vara bra i det avseendet. Vad säger ni som vet?
Vilka säljer Deuter Kid Comfort III?
/Lasse
 
Vaude

Kolla in Vaudes sortiment. T.ex. en som heter Jolly comfort. Den har justerbart bärsystem och har flera gånger blivit utsedd till "bäst i test".

MVH,
Pelle.
 
Kanske lite OT men:

Jag är lite nyfiken.. hur stora barn har ni gått med i bärstol?

Rent viktmässigt är det ju inga problem att knalla omkring med en snart 4 år ung pojke som väger knappa 20 kg (lång och smal för sin ålder). Det blir ändå bra mycket mindre än vad fjällryggsäcken brukar väga. Men däremot kan det väl bli andra problem med benlängd, rörlighet, plats osv.
 
Hej!
Mitt problem är min rygglängd. Bärsystemet är för kort på tex Vaude, MacPac. Midjebältet hamnar för högt upp. Sänker jag ner midjebältet och släpper på axelbanden blir det ändå dålig avlastning på axlar.

/L
 
lassesjogren; sa:
Mitt problem är min rygglängd.

Jag har för mig att jag läste i ett test någon stans att Norrönas barnbärstol skulle passa långa användare.
Själv är jag kort, men den passar mig med. Har sett folk mellan 170 och 195 cm få den att sitta bra. Sen är det ingen klämrisk med utfällbart stödben som det är på många andra varianter...

/ Nicke
 
Hej!

Jag har erfarenhet av fyra bärrrygor. Jag är 1,82 och min sambo 1,70.

1. Ikea Jokkmokk = Bedrövlig om du ska gå mer än en timme, mycket kort rygg, annars ett bra lågprisalternativ för dig som inte är ute så mycket. Det säljs en del av dem på blocket. Liknande McKinley, Everest, Haglöfs m.fl.

2. Vaude Jolly Comfort = Fantastiskt bekväm vid längre turer, oavsett jag eller sambon bär. Barnet (just nu 1 år och 8 mån) stormtrivs i den, både vaken och sovande. Det enda som saknas är "stygbyglar" som barnet kan avlasta benen i. (lätt att tillverka själv). Överlägsna inställningsmöjligheter och enkla att använda. Äger en just nu.

3. Norröna = För mig och min sambo aldeles för lång och vinglig. Alldeles säkert passar den din längd utomordentligt bra. Lite dåligt med inställningsmöjligheter bara. Enligt mig klumpigt spänne att sätta fast barnet med. Spännet är för stort och trycker mot barnes mage. Barnets sitthöjd justeras med en kudde vilket är ett stort minus. Ett plus är nackstödet som följer med.

4. Bergans Kid Trekking. En ruskigt bra bärrygga. Förmodligen en av de bästa. Minst i klass med Vaude. Den ryggan har jag bara burit en kort stund och kan därför inte säga så mycket om bärinställningen. Barnet sitter utomordentligt bra i den.

Lycka till med letandet.

/Mikael
 
mikael.jonsson@sas.se; sa:
Jag har erfarenhet av fyra bärrrygor. Jag är 1,82 och min sambo 1,70.

1. Ikea Jokkmokk = Bedrövlig om du ska gå mer än en timme, mycket kort rygg, annars ett bra lågprisalternativ för dig som inte är ute så mycket. Det säljs en del av dem på blocket. Liknande McKinley, Everest, Haglöfs m.fl.

Jag som är 175 och min fru som är 159 var mycket nöjda med Ikeas Jokkmokk till våra tre barn. Jag modifierade fastsättningen av höftbältet så att det sitter fast längre ned på ramen då blev det stor skillnad i bärkomfort. (Jag har korta ben och lång rygg).

Ikeas bärstol var suveränt prisvärd med 500 Kr för den ny. Begagnad bör du kunna få den för ett par hundringar.

Thure
 
thureb; sa:
Jag som är 175 och min fru som är 159 var mycket nöjda med Ikeas Jokkmokk till våra tre barn. Jag modifierade fastsättningen av höftbältet så att det sitter fast längre ned på ramen då blev det stor skillnad i bärkomfort. (Jag har korta ben och lång rygg).

Ikeas bärstol var suveränt prisvärd med 500 Kr för den ny. Begagnad bör du kunna få den för ett par hundringar.

Thure

Vi hade också IKEAS bärstol. samma grundmodell som en annan märkesbarnstol (glömt vilken) men till mycket lägre pris. Var dock missnöjd med avbärarbältet men, då vi bara gjorde dagsturer gick det bra ändå. En modifiering ala Thure hade säkert varit på sin plats.

Vi använde stolen till tre barn och kunde sälja den vidare. Den var då fortfarande i gott skick.
 
Fredrik Öhman; sa:
Kanske lite OT men:

Jag är lite nyfiken.. hur stora barn har ni gått med i bärstol?

Rent viktmässigt är det ju inga problem att knalla omkring med en snart 4 år ung pojke som väger knappa 20 kg (lång och smal för sin ålder). Det blir ändå bra mycket mindre än vad fjällryggsäcken brukar väga. Men däremot kan det väl bli andra problem med benlängd, rörlighet, plats osv.

4 år !!!. Vi ställde in barnvagen och bärstolen i skrubben när minsta var ca 2 1/2. Senare bar jag på arm när det verkligen behövdes. Inte så bekvämt alltid men det fungerade. Kanske var det därför som IKEA stolen höll så bra :)
 
MW; sa:
Fredrik Öhman; sa:
Kanske lite OT men:

Jag är lite nyfiken.. hur stora barn har ni gått med i bärstol?

Rent viktmässigt är det ju inga problem att knalla omkring med en snart 4 år ung pojke som väger knappa 20 kg (lång och smal för sin ålder). Det blir ändå bra mycket mindre än vad fjällryggsäcken brukar väga. Men däremot kan det väl bli andra problem med benlängd, rörlighet, plats osv.

4 år !!!. Vi ställde in barnvagen och bärstolen i skrubben när minsta var ca 2 1/2. Senare bar jag på arm när det verkligen behövdes. Inte så bekvämt alltid men det fungerade. Kanske var det därför som IKEA stolen höll så bra :)

Hmm.. dåligt formulerat från min sida. Har aldrig testat att gå med 4-åringen och var mest nyfiken på att höra om det fanns någon stol som klarade av detta :)

Han orkar ju inte gå några längre sträckor så det känns som man är inne i en liten mellanperiod där det är lite svårt att göra icke-baslägerbundna turer med hela familjen. Axlarna fungerar ju fint som bärstol, men bara till en viss gräns..

Sorry för trådlånet.
 
mikael.jonsson@sas.se; sa:
2. Vaude Jolly Comfort = Fantastiskt bekväm vid längre turer, oavsett jag eller sambon bär. Barnet (just nu 1 år och 8 mån) stormtrivs i den, både vaken och sovande. Det enda som saknas är "stygbyglar" som barnet kan avlasta benen i. (lätt att tillverka själv). Överlägsna inställningsmöjligheter och enkla att använda. Äger en just nu.

Vi har en Jolly Comfort också och jag är runt 1.83 men förmodligen med längre rygg eftersom den här bärstolen inte passar mig så bra. Jag får avbärarbältet för högt upp på magen.

Bortsett från det så är vi nöjda med Vauden eftersom den har en stor ficka för grejer under sitsen (den största av de bärstolar vi kollade på innan vi köpte vår). Det är oerhört praktiskt att få plats med en hel dagsturspackning i bärstolen efersom man då har valet att inte behöva gå i sällskap med någon annan eller krångla med ryggsäck på magen.

Att stolen inte är den bekvämaste att bära har inte spelat så stor roll för oss eftersom det knappast några 'pannbensmarscher' man gör med barn i bärstol.

/Mille
 
Bärsele?

Ingen som har testat bärsele?
Nackdelen med en bärmes är väl att lastens tyngdpunkt hamnar långt från ryggen, vilket lär vara ännu bängligare med en rörlig last.

Med en bärsele utan ram hamnar barnet närmare ryggen, och frågan är om en ram verkligen behövs när barnet ju själv fungerar som ram. Enligt en bekant är en bärsele helt överlägsen, men man vill ju ha fler källor.

Bärselen är alltså ett mellanting mellan en babybjörnsele och en barnmes/bärstol:

carrierall3.jpg

http://www.sjalar.nu/smafolket/texter/ergo.htm

Bu eller bä?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.