Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-10-14, 10:48
Hans_Wretfors Hans_Wretfors är inte uppkopplad

Mackjärn över öppen eld

Hej.

Jag funderar på att köpa ett mackjärn att ha över öppen eld när jag och grabben är ute i skogen. Är det någon här som använder ett sådant och i så fall är ni nöjda med det?

Jag är sugen på denna modell som är lite större och kan användas på fler sätt än bara till mackor.

https://www.smartfritid.se/ute ... dubbelt.html

Hasse
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 11:10
andersmossing andersmossing är inte uppkopplad

Vi har ett mackjärn som vi har använt några gånger. Ett förträffligt sätt att lyxa till utflykten. Vi gör alltid mackorna hemma så det bara är att tuta och köra när det är dags.

En annan grej som våra tjejer (6-9 år) gillar är att steka pannkaka över elden. Ungefär med en sån här panna, fast utan handtag vilket gör den lättare att packa (jag täljer en pinne från skogen). Tillsammans med sprutgrädde och sylt är det enhöjdare!

//A
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 11:33
andreaze andreaze är inte uppkopplad

Har ett sånt mackjärn som du länkar till. Det funkar bra, bra att kunna göra två mackor samtidigt då man är två ute
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 11:55
CampDavid CampDavid är inte uppkopplad

Erfarenheter mackjärn

Om man skall bära en bit faller mackjärn bort, stekpanna gäller.
Gör dubbelmackorna klara hemma men skippa smör. Stek i smör på bägge sidor. Lika gott om inte godare.
Förslag på pålägg: Skinka, senap, tomat och ost.
Lätt att ha med är färdig pannkakssmet i petflaska, gott när man är ute.

Behöver man inte bära långt är mackjärn ok. Jag har nästa bara använt mitt på tomten. På grillen eller på gaskök.

/John
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 12:33

Citat:
Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
Om man skall bära en bit faller mackjärn bort, stekpanna gäller.
Gör dubbelmackorna klara hemma men skippa smör. Stek i smör på bägge sidor. Lika gott om inte godare.
Förslag på pålägg: Skinka, senap, tomat och ost.
Lätt att ha med är färdig pannkakssmet i petflaska, gott när man är ute.

Behöver man inte bära långt är mackjärn ok. Jag har nästa bara använt mitt på tomten. På grillen eller på gaskök.

/John
Här finns ett par saker jag måste opponera mig mot. Först, en bisak kanske, är att det visst går att bära mackjärn utanför tomten. Inget för veckovandringar kanske, men går man några kilometer på en dagstur har man ju ändå inte så mycket med sig.

Nu till det allvarligaste i min kritik emot föregående inlägg, och det här betraktar jag som ett övertramp. Kanske är det också ett regelbrott mot utsidans regler. Och finns inte regeln borde den skrivas in med bläck i regelverket: ALDRIG SENAP PÅ EN SMÖRGÅS! :-)
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 12:41
Kotten Kotten är inte uppkopplad

Jag har ett liknande, men från annan tillverkare. Både det och våffeljärnet får hänga med lite då och då över en helg, eller hajk med scouterna eller liknande små korta äventyr.

Jag har till och med släpat runt våffeljärnet på en fjällvandring, men det gör jag nog inte igen (även om det var gott med våffelfrukost den sista av 6 morgnar).

Men det hela handlar lite om avvägning - man är ju beredd att bära lite tyngre för att få vara hjälte bland sambo och barn på fjället.
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 13:56
Nirrebosse Nirrebosse är inte uppkopplad

Vi åker en del fisketurer med snöskoter på vintern och vi har en grillplats utanför stugan i fjällen och jag jagar älg. Sammantaget är vårt mackjärn använt hundratals gånger under 20 års tid. Skulle aldrig vilja leva utan vårt. Tror även att fru och söner skulle tycka livet värdelöst utan mackjärnet.
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 18:47
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

H2 ska du ha!

Aluminium som blir varmt snabbt och jämnt.
Hyfsat lätt.
Bra storlek och rätt mönster på insidan. Det finräfflade mönstret funkar lika bra till korv som till mackor.
Den enda nackdelen är att det är svårt att torka ur.

https://www.engelsons.se/grilljarn-h2

https://www.outdoorexperten.se ... Ag5WEALw_wcB
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 21:40
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Vi har ett i aluminium som säkert varit med i 50 år, det kräver lite stålborstning då och då. Mycket uppskattat.
Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 09:11

Citat:
Ursprungligen postat av andersmossing Visa inlägg
Här finns ett par saker jag måste opponera mig mot. Först, en bisak kanske, är att det visst går att bära mackjärn utanför tomten. Inget för veckovandringar kanske, men går man några kilometer på en dagstur har man ju ändå inte så mycket med sig.

Nu till det allvarligaste i min kritik emot föregående inlägg, och det här betraktar jag som ett övertramp. Kanske är det också ett regelbrott mot utsidans regler. Och finns inte regeln borde den skrivas in med bläck i regelverket: ALDRIG SENAP PÅ EN SMÖRGÅS! :-)
Vist har det varit med på tur. Men det var nog mest nyhetens behag. Det har inte blivit många gånger när vandring varit på tapeten. Det har varit med i kajak o båt. På cykeltur. mc-tur, bilutflykt och snöskoter.

Men människa hur äter man julskinka utan senap. Det är ju det viktigaste med hela julen. En knäckebrödsmacka med julskinka och senap. Den är ju dessutom oftast griljerad med senap! Firar du inte Jul? Korv med bröd, senap! :-)

/John
Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 10:08

Citat:
Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
Vist har det varit med på tur. Men det var nog mest nyhetens behag. Det har inte blivit många gånger när vandring varit på tapeten. Det har varit med i kajak o båt. På cykeltur. mc-tur, bilutflykt och snöskoter.

Men människa hur äter man julskinka utan senap. Det är ju det viktigaste med hela julen. En knäckebrödsmacka med julskinka och senap. Den är ju dessutom oftast griljerad med senap! Firar du inte Jul? Korv med bröd, senap! :-)

/John
Jag kanske får lite svårt att driva igenom senapsförbudsregeln här på forumet. Jag ger mig! Och julskinka är ju faktist gott, trots senap :-)

Senast redigerad av andersmossing den 2019-10-15 klockan 10:27
Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 11:41

Senap

Jag har haft arbetskamrater som undvek senap. Dom ville ha äppelmos till Julskinkan. Helt ok det också.
/John
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.

Logga in

Tips!