Brist på respekt för allemansrätten....

Det beviljas ju tämligen frekvent undantag i strandskyddet, och självklart inkräktar detta på allmänhetens tillgång till stränderna.

I den mån det inte är formellt förbjudet att passera längs stranden, är det ju närmast legio att de som har en strandnära tomt gör vad de kan för att ockupera själva stranden, samt att det blir "jobbigt" både för besökaren och tomtägare om nån vill bada mitt för en tomt.

Vad jag vet kan kommunerna godtyckligt göra undantag i den utsträckning de tycker är lämpligt.
 
Det beviljas ju tämligen frekvent undantag i strandskyddet, och självklart inkräktar detta på allmänhetens tillgång till stränderna.

I den mån det inte är formellt förbjudet att passera längs stranden, är det ju närmast legio att de som har en strandnära tomt gör vad de kan för att ockupera själva stranden, samt att det blir "jobbigt" både för besökaren och tomtägare om nån vill bada mitt för en tomt.

Men om det inte är formellt förbjudet finns ju inget konkret hinder mot att passera (bara möjligtvis arga, missunnsamma blickar). Om man under en vandring följer en kustlinje och kommer till en brygga kanske man har alternativen att åka hem eller att passera. Jag skulle då alla gånger välja att passera, såvida det inte finns ett förbud. (Om det inte är formellt förbjudet kan man ju tycka att tomtägaren skulla ha tänkt på eventuella badgäster innan han köpte tomten.)

Jag försöker googla men all information jag hittar handlar om vad man inte får göra där strandskyddet gäller, inte vad man inte får göra där undantag gjorts.

Hur vet man huruvida man får passera när man kommer till en strandtomt?

Vad får man göra för att hålla folk borta från stranden - är det tillåtet att sätta stängsel trots allemansrätten?
 
Hur vet man huruvida man får passera när man kommer till en strandtomt?

Vad får man göra för att hålla folk borta från stranden - är det tillåtet att sätta stängsel trots allemansrätten?

Fast nu gäller väl inte riktigt allemansrätten på en tomt, vill någon sätta stängsel kring sin tomt är det absolut tillåtet (om inte han bor i en tätort eller i bostadsrättsförening då regler angående estetiskt utseende gäller).
 
Fast nu gäller väl inte riktigt allemansrätten på en tomt, vill någon sätta stängsel kring sin tomt är det absolut tillåtet (om inte han bor i en tätort eller i bostadsrättsförening då regler angående estetiskt utseende gäller).

För många stängsel eller plank gäller bygglov, även utanför tätorten.

Att stängsla på sin tomt är i övrigt OK, att stängsla på sin mark är inte lika självklart.

Skillanden mellan mark och tomt är inte solklar, men det finns ju lite olika riktlinjer, och avståndet till huvudbyggnad brukar vara av viss vikt. Det finns ingen sådan gräns, men väldigt förenklat kanske man kan säga att man får betrakta som en tomt på kanske en halv hektar som "enskild" (alltså att främmande inte har tillträde). Beroende på diverse saker så kan dock denna yta variera en hel del.
 
Allemansrätten är för snäv,som indianerna sa:Man kan inte äga marken.

Det är en eftergift som adeln motvilligt gick med på när de stiftade lagarna i huvudsak för att skydda sig själva. Feodalsamhällets herrar och den nya adeln är i stort samma familjer som ser folket som sina alldeles egna knulldockor, "ge dom en liten present emellanåt så är dom glada och släpper till". Att sparka uppåt är förbjudet-att trampa uppstickare på fingrarna är tillåtet, att roffa på hög nivå är en gentlemannasport-snattare ska tas med hårdhandskarna. Samma mönster syns överallt, representativ demokrati är ett dåligt skämt.

Dags för en nyordning? Eller så blajjar jag bara lite...


peter

PS.Hann inte ändra inom 30 min gränsen,därav citatgrejenDS
 


Bra länk, men det finns otydligheter som är så jobbiga när det gäller förbud etc.

"Om allmänheten färdas till fots eller per cykel behöver de inte ta hänsyn till skyltar med t ex 'privat område' eller 'enskild väg'. I områden av betydelse för friluftslivet krävs särskilt tillstånd från kommunen för skyltning som syftar till att avvisa allmänheten."

Första meningen tolkar jag som att man som gående får passera även "privat område" (så länge det inte handlar om hemfridszonen), men den andra meningen säger att man kan få tillstånd att skylta för att avvisa allmänheten. Betyder det att man därmed kan få tillstånd att faktiskt avvisa allmänheten, eller bara att man kan få tillstånd att skylta för det syftet?

Kan man bestraffas för att man passerar en "Privat område"-skylt som har skylt-tillståndet?

Kan strandskyddet upphävas så att en hemfridszon sträcker sig ned till (och ut i) vattnet? Kan det vara förbjudet att strosa i vattenbrynet?
 
Hmm, de där 200 personerna är rätt tänkvärda. Det är nämligen där som "sunda förnuftet" sätter krokben för sig självt.
.....
Sunda förnuftet kan inte sätta krokben för sig självt. Det är nämligen inte nödvändigt att hålla det sunda förnuftet i en fyrkantig box, och bara plocka fram det när du står och väljer en slyslana . Vad säger dig ditt sunda förnuft om det är ett område där 200 personer kommer förbi? Förhoppningsvis att du väljer område beroende på aktivitet. Vill du kunna använda sly, välj ett annat område.

Raskesven
 
Kan man bestraffas för att man passerar en "Privat område"-skylt som har skylt-tillståndet?

Kan strandskyddet upphävas så att en hemfridszon sträcker sig ned till (och ut i) vattnet? Kan det vara förbjudet att strosa i vattenbrynet?



Privat område betyder ju att området är privat, dvs att en fysisk person äger det. Inte att tillträde är förbjudet. Det är lugnt att passera en sån skylt!

Ja, om nån har strandtomt och det är uppenbart att du passerar över deras "tom" när du passerar på stranden så begår du samma fel som när du går för nära någons bostad, eller bebodda sommarstuga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.