Bilar som går på tryckluft

Verkar lovande detta, om man har en kompressor hemma och köper grön el lär man vara ganska snäll mot naturen. Pris per bil verkar inte bli överdrivet högt och räckvidden i vissa modellvarianter verkar duga gott, 20 mil eller mer. "Airpod"-modellen är lite väl Uber-geeky men en "City Flow Air" skulle jag inte skämmas för..

http://www.mdi.lu/english/cityflowair.php

Och det är inga framtidsfantasier, produktion går igång nu i Indien? ; http://www.popularmechanics.com/automotive/new_cars/4217016.html
Fast de verkar ha upprepade förseningar iofs .. Hoppas det inte stannar så..

"The $12,700 CityCAT, one of a handful of planned Air Car models, can hit 68 mph and has a range of 125 miles."

aircar0208.jpg
 
Verkningsgraden på en (kolv)kompressor är kanske inte direkt så att den gör det hela riktigt ekonomiskt. Verkningsgraden på motorn är troligen minst lika dålig.

En vild gissning är att batteri och elmotor, lite oavsett typ, är väldigt mycket effektivare, vilket är en ekonomisk fördel och självklart samtidigt en energiekonomisk fördel.
 
Den som lever får se.

Verkar lite för bra för att vara sant.

Läsarkommentaren i länken ovan säger en del:

"810. 6,000 Air Cars in India Summer 2008
10JAN2009 Obviously Tata didn't go into production in the summer of 2008. Every other promise date by MDI has been missed, since the 2001 "in the salerooms" of South Africa promise date. Meanwhile MDI continues to sell licenses and franchises. MDI still doesn't let any independent party, such as an auto magazine writer, ever do any road test of their cars, even though they have been "production next year" every since 2000. Yet we still see lots of very positive press. PT Barnum was indeed correct -- a new sucker is born every minute."


Undrar föresten hur de löser avkylningsproblemen beroende på tryckfallet?

Thure
 
Verkar lite för bra för att vara sant.

Läsarkommentaren i länken ovan säger en del:

"810. 6,000 Air Cars in India Summer 2008
10JAN2009 Obviously Tata didn't go into production in the summer of 2008. Every other promise date by MDI has been missed, since the 2001 "in the salerooms" of South Africa promise date. Meanwhile MDI continues to sell licenses and franchises. MDI still doesn't let any independent party, such as an auto magazine writer, ever do any road test of their cars, even though they have been "production next year" every since 2000. Yet we still see lots of very positive press. PT Barnum was indeed correct -- a new sucker is born every minute."


Undrar föresten hur de löser avkylningsproblemen beroende på tryckfallet?

Thure

Då jag jobbat inom avkylningstillverkning hos den näst största underleverantören inom fordonsindustrin,sedan 1985, så känner jag att det löser man.;)
 
"Vadå energikris? Vi har ju el?!"

Om kompressorn ändå går på el så undrar jag var miljövinsten finns?

/Peter
 
"Vadå energikris? Vi har ju el?!"

Om kompressorn ändå går på el så undrar jag var miljövinsten finns?

/Peter

Tja, med tanke på att någon räknat utt att en elbil är mindre miljövänlig än en bensinbil om man tar med saker som batteriernas tillverkning, frakt och återvinning så kan man säkert räkna ut att denna är miljövänligare än en batteribil. Det är ju det som är elbilens stora nackdel, batteriernas pris och all energi som går åt vid tillverkning och återvinning, samt skiten som blir över.

Har du aldrig känt hur varm cykelpumpen blir? Kompressionsvärme.


peter

Jo, men när man kör bilen så släpper man ut tryck och får då precis motsatt effekt. Ungefär som flaskan till ett gaskök. Antar att gaskök funkar bättre i Indien än här på nordpolen
 
Så, en av fördelarna med de presumtiva bilarna är att man skulle kunna få "gratis" kupékyla!

Det är ju bra, fast på vintern skulle det kunna vara ett problem i Norden med nedisat aggregat och ingen "gratisvärme" i bilen - ett större problem än att vara utan kyla på sommaren... Nu är ju förstås värmen i bensinbilarna inte riktigt gratis heller, beroende på hur man väljer att betrakta det.

AC är förstås umbärligt, och om vårt enda framtida problem vore den typen av komfortproblem så vore nog allt frid och fröjd. Kanske är det så att vi inom en inte alltför avlägsen framtid får acceptera att förflyttning som ska ske, sker till fots... För de som överlever in i en sådan framtid, förstås.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.