Motorfordon på sjöis

En sak som gjort mig lätt irriterad sista tiden är följande:

Undertecknad har ett deltidsarbete som tillsynsman i Uppsala läns största naturreservat Florarna. I det beslut som togs 1976 så anges dels naturvetenskapliga syften och dels syftet att berika friluftslivet med ett område som bjuder på vildmarksstämning och naturupplevelser.

På nyårsaftonen ringer en besökera i reservatet hemmahörande i Stockholm på min mobil och meddelar att ett motorbuller ligger som en matta över de centrala delarna av Florarna.

Underligt tänker jag, de motorljud som brukar höras brukar vara av mer tillfällig karaktär i form av högt överflygande flygplan och någon enstaka motorsåg eller skogsmaskin från de omgivande områdena. Normalt är Florarna ett stilla område med ljust tystnad och stämning som karaktär.

Så jag åker ut för att på plats höra vad det är som låter. När jag anländer till fots på myrarnas isar, så konstaterar även jag att ett omfattande motorbuller täcker nejden. Träffar även en vandrare från Örbyhus i samband med detta som beklagar sig över bullret och talar om att det troligen kommer från ett israce på skogsjöns Fälarens is. Nöjesåkning som vissa vintrar när isarna är bra av yngre motorburna män.

Där jag står är det över 3 kilometer fågelvägen till Fälaren. Reservatets närmaste gräns ligger endast 1400 meter från sjön Fälaren och där torde ljudet vara än mer påträngande.

Den 5 janutari 2005 är jag åter ute i naturreservatet och konstaterar då åter dessa ljud från bilarnas israce på Fälaren. Vid detta tillfälle har jag även medvandrare med mig som reagerar på hur detta påverkar känslan av naturen negativt.

Har under de senaste dagarna försökt att utreda hur vi skall komma tillrätta med detta negativa buller.

Tydligen går inget att göra....bilkörning på is anses ingå i allemansrätten......Det finns inga regelverk att använda.

Till saken hör att Fälaren i sig är ett ödemarksbetonat område och har egna värden trots att det inte ingår i naturreservatet Florarna.

Någon som har något bra tips på hur man juridiskt ska komma åt detta problem ?

I diskussionerna så har vi haft en del tankar:

- Att påverka markägaren att sätta en bom över vägen ner till sjön.

- Kan Plan- och Bygglagen användas och kan sk områdesbestämmelser användas av kommunen?

- Kan Miljöbalken användas ?

- Kan man beslutet från naturreservatets bildande om vildmarkskaraktär och berikande naturupplevelser ?

Till sist är det rimligt att nöjeskörning med motorfordon på sjöis räknas till allemansrätten? Tydligen räknas inte sjöis som terrängkörning.
 
Lokala regler?

I vissa sjöar så finns förbud mot motorbåtstrafik.

Liknande förbud borde kunna gälla alla motorfordon.

Buller är sanitär olägenhet och kommunens hälsovårdsnämnd borde kunna stoppa liknande verksamhet men frågan är hur de skulle bära sig åt i praktiken.

Thure
 
Hagel; sa:
Tydligen går inget att göra....bilkörning på is anses ingå i allemansrätten......Det finns inga regelverk att använda.

Till sist är det rimligt att nöjeskörning med motorfordon på sjöis räknas till allemansrätten? Tydligen räknas inte sjöis som terrängkörning.

VA!?! Är det sant? Anses verkligen bilkörning på is ingå i allemansrätten? Det kunde jag aldrig tänka mig.
Det är klart att det inte är rimligt, speciellt med tanke på närheten till ett naturreservat.
/
 
Fantastisk upplevelse

Nu kommer det nog att blixtra, men ok då.

Att köra både bil, men framförallt motorcykel på sjöis är fantastiskt kul, speciellt med ordentliga fulldubbsdäck. Detta är nästan lika ljuvligt som att ostört glida fram genom ett stilla vildmarksområde.

Vem har rätt till att njuta av livet på sitt sätt? Om alla är lycklíga så är det bra!
 
Klart det inte är rimligt? Bla bla bla

Naturen är väl till för alla. Varför ska ni som
inte gillar lite motorbuller några enstaka
tillfällen per år få förstöra isåkarnas nöje bara för detta? Varför värderas era intressen högre än deras?

Vore intressant att veta.
 
Hagel; sa:
- Kan Miljöbalken användas ?
Tips: Florarna är Natura 2000-område. DVS: Miljöbalken kap 7 §§ 27-29 kan tillämpas. Dvs: alla aktiviteter som KAN TÄNKAS påverka de förtäcknade naturvärdena MÅSTE genomgå miljöprövning en. ovanstående §§. Ta reda på från lst vilka naturvärden som är förtecknade. Ta sedan reda på vad som är känsligt. Låter som om lst borde kunna agera. Ett ev. oljeläckage påverkar våtmarksvärdena på ett betydande sätt, så jag tror att du har ett rätt starkt "case".

Läs mer:
http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/n2000/natstart.htm

Lycka till!
 
Re: Fantastisk upplevelse

Allsport; sa:
Nu kommer det nog att blixtra, men ok då.

Att köra både bil, men framförallt motorcykel på sjöis är fantastiskt kul, speciellt med ordentliga fulldubbsdäck. Detta är nästan lika ljuvligt som att ostört glida fram genom ett stilla vildmarksområde.

Vem har rätt till att njuta av livet på sitt sätt? Om alla är lycklíga så är det bra!

Jag ska faktiskt inte börja predika emot. När jag väl hör om det så måste jag säga att det pirrar lite i en och det vore kul å testa.

Men som sagt, alla har rätt till att njuta av livet på sitt sätt. Men är alla lyckliga? Om oljudet är sådant att det förstör njutningen för alla som väljer att stilsammt avnjuta naturen på ett par skridskor så blir väl inte alla lyckliga?!?
Bara en fundering....
/
 
Varför värderas era intressen högre än deras?
Vore intressant att veta.
Därför att naturvårdsintresset är prioriterat i ett naturreservat ämnat att bevara biologisk mångfald. Det är ett allmänt intresse, några isåkares intresse är privat och går emot reservatets syfte. Det är inte deras intresse utan Sveriges och EUs intresse då det är ett sk SAC, Special Area of Conservation.
 
Jag har tyvärr inga bra lösningar på problemet. Men om du "fick tag i dom" så kanske du kunde förklara för dem det olämpliga i deras betende och tipsa om någon annan sjö de kunde köra på där bullret inte skulle störa lika mycket. Om det nu inte går att hitta stöd i lagar och förordningar för att få bort dem menar jag.

"Isbelagda vattenområden är en form av terräng, vilket medför att terrängkörningslagen i princip är tillämplig även vid färd på is." Se länken nedan.


http://www.naturvardsverket.se/dokument/omverket/remisser/remisdok/terrang/pdf/handbok.pdf
[Ändrat av calle77 2005-01-10 kl 22:40]
 
Re: Fantastisk upplevelse

Allsport; sa:
Vem har rätt till att njuta av livet på sitt sätt? Om alla är lycklíga så är det bra!
Varför har du rätt att njuta på andra människors och andra organismers bekostnad? Du får väl som alla andra anpassa dig till reservatets syfte och föreskrifter!
 
Re: Re: Fantastisk upplevelse

Stadan; sa:
Allsport; sa:
Vem har rätt till att njuta av livet på sitt sätt? Om alla är lycklíga så är det bra!
Varför har du rätt att njuta på andra människors och andra organismers bekostnad? Du får väl som alla andra anpassa dig till reservatets syfte och föreskrifter!


På vilket sätt har DU rätt att inskränka isåkarnas rätt att utöva sitt intresse?

Det är ju tydligen lagligt att åka på isen pga allemansrätten. Anser du att du står över lagen?

Jag kan heller inte förstå på vilket sätt isåkning med motorfordon kan förstöra naturen. Blir det fula repor i isen eller? :)
 
Jag har åkt motorcykel med isdäck på is. Det VAR roligt. Jag gör det gärna igen, vid tillfälle.

Dock ändras därmed inte lagar och förordningar. Att allemansrätten ger oss rätt att åka med motorfordon på is är inte tydligt, jag vet inte var du fick det ifrån.

I det här fallet är det särskilda regler som gäller vilka innebär att allemansrätten inte ens kan tillämpas oinskränkt.

I vissa fall får man köra på is (tror jag...), det är ju bara att ta reda på vad som gäller om man vill köra. Rent allmänt beträffande våra rättigheter att göra saker så är det väl rimligen så att man har rätt att göra vad man vill om det inte sker på andras bekostnad. I det här fallet sker ju faktiskt körningen på andras bekostnad (särskilda skyddsvärda biotoper, resp allmänt påtagligt störande buller.
Det innebär att man inte kan ta sig rätten att köra, och t ex Stadan behöver därmed ingen särskild rätt att protestera eller hindra utövandet.

Fast som sagt, det var roligt att köra motorcykel, men jag får väl hoppas att jag inte störde nån den gången.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.