Katter på topplistan över skadliga arter ?

Att Katter som innvasiv art i naturen kan ställa till stor skada vet man ju sedan tidigare, men att dom låg på topplistan över skadliga djur kom som en nyhet.

Om jag minns rätt så var det Socialdemokraten Margareta Winberg som satt stopp för möjligheten att skjuta bort förvildade Katter som ställer till skada i ekosystemen bland vilda djur och dess ungar och bon och därmed medverkat till förvärra problemet i här i Sverige.

Så tänk en gång till innan du skaffar "Sommarkatt" eller röstar på verklighetsfrånvända partier, både för Katters och miljöns skull.

Man bör även vara medveten över att "tama" lösspringande Katter är ett stort problem för en mängd mindre vilda djur.


 
Senast ändrad:
Vad menar du med verklighetsfrånvända partier?

Vad i artikeln har implikationer i Sverige?

Att råttor är ett problem här är välkänt men brunråttan jag väl funnits många hundra år här?

Thure
 
Menar du att Katter skulle ha ett annat beteende bara för att dom befinner sig i just Sverige ? :unsure:

Jag menar att katter är både önskvärda och potentiellt problematiska i Sverige. Önskvärt att minska gnagarpopulationen intill bostäder jordbruk och djurstallar och samtidigt minskar kanske mängden småfåglar i förorterna?
Vi får troligen inte så stora mängder vildkatter i Sverige att de hotar våra vanliga vilda arter vilket däremot är ett problem i Australien.

Märker att du inte vill förklara vad du menar med "verklighetsfrånvända" partier.

Thure
 
Man får skjuta förvildade katter men med Länsstyrelsens tillstånd. Att vara en förvildad katt är mycket hårt. De svälter, fryser och plågas. Det är helt enkelt inget bra liv för en katt.
Jag har tamkatter som får gå ut (jag bor på landet) och tyvärr är det ett problem även med dem då de kan ta en liten fågel eller sork då och då. Som tur är börjar mina katter vara så gamla nu att det händer rätt sällan vad jag kan se.
 
Det finns ca 100000 vilda katter i Sverige och de kommer samtliga en dag att lida eftersom det här är fel habitat för dem.

Att ha katt innebär ett ansvar som tyvärr är större än vad många accepterar. Ansvaret börjar med att kastrera varje katt som inte ingår i avelsprogram, det föds alldeles för många katter ute i det vilda.
Att släppa ut sin katt i tätbebyggda områden är också tveksamt, katter har inget inbyggt trafikvett.
Katter är rovdjur och de jagar småvilt skoningslöst. Den som tvivlar kan leta på yoytube efter när Skansen Jonas pratar om katter i morgon-TV. Ett sevärt avsnitt för den som tror att alla katter alltid är gulliga.
 
Kolla in blicken på deltagarna runt bordet när Jonas tömmer sin påse.


Vi har tre katter hemma, i huvudsak inne katter som får gå ut på tomten under uppsikt. Ena katten är rymmningsbenägen och henne har vi sele och löplina på när hon är ute.
 
Senast ändrad:
Man hör ofta just att katter tar en stor mängd fågel. Men jag gissar att det inte är havsörn, kungsörn eller berguv som stryker med. Utan att ha en susning om svaret, är det ett så stort problem att de tar småfågel i byggda områden där småfåglar annars har få naturliga fiender? En genuin fråga
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.