Min version av Bushcraftkniv

Vilket stål ska jag använda till min bushcraftkniv

  • 440C

    Röster: 1 5.6%
  • CPM154CM

    Röster: 3 16.7%
  • CPMD2CM

    Röster: 1 5.6%
  • 2140 (O1)

    Röster: 2 11.1%
  • 1778 ett fjäderstål

    Röster: 4 22.2%
  • 26C ett svenskt kolstål 1.25% C Cr 0,15

    Röster: 7 38.9%

  • Totala väljare
    18
Jag är en av de som röstade på 2140. Jag anser att det är ett mycket bra allroundstål till ett bra pris. Att det dessutom är lätt att värmebehandla gör inte saken sämre.

Den enda "nackdelen" är förståss att det har lätt att oxidera/rosta. Men i samband med en bushcraftkniv så kan jag acceptera den detaljen. Håller man bladet lätt inoljat så bör det inte vara några större problem trots allt.

~Paul~
 
Japp jag håller absolut med. Jaha jag trodde kanske du röstade på 154 eller D2. Men iof bushcraft då kan det ju vara lämpligare med kolstål.

Seved
 
Japp jag håller absolut med. Jaha jag trodde kanske du röstade på 154 eller D2. Men iof bushcraft då kan det ju vara lämpligare med kolstål.

Seved
De rostfria tog jag bort direkt. De är inte tillräckligt slagsega och eggstabila i samband med en bushcraftkniv.

Hade det varit en fiske-/jaktkniv så hade valet varit det motsatta. I så fall hade jag genast tagit bort de tre kolstålsvarianterna eftersom motstånd mot abrasiv nötning och krav på rosttröghet är av en betydande faktor i samband med den här typen av knivar.

~Paul~
 
Medans jag väntar på forumknivarna( som jag hoppas han skär i veckan) så slipade jag den här bushcraften i O1.

Bushqueen-1.gif


In-hand-4.gif


In-hand-1-1.gif


Seved
 
En liten fundering.
Skulle det vara helt vansinne om man gjorde en kniv, som den ovan HELT i stål?
Istället för att sätta på sidor i micarta, G10, trä, whatever så sätter man på två bitar av tex någon annan metall som kanske är lite lättare att slipa.

Kniven ser så läcker ut som den gör, nästan som om någon brutit loss en bit skiffer. Jag vet att ni är allergiska mot snören, men skulle det kanske kunna bli snyggt med gammalt mörkt hamparep.
Jag såg när jag var liten enorma mängder sådant på logen. Det användes mellan hässlestolparna förr, innan man balade hö. Jag tror det var hampa, mörkbrunt och 5-7mm grovt.

Det känns nästan som jag skulle börja göra en egen kniv. Dock måste jag lära mig SLIPA ordentligt först. Jag trodde att jag hade fått ordning på slipandet, men när jag fick tillbaka mina knivar från Fällkniven förstod jag att jag har mycket kvar att lära. När jag slipat dem kunde de skära igenom papper med lite hjälp. När Peter eller Eric slipat dem kunde jag skurit av mig fingret utan att märka det.
 
En liten fundering.
Skulle det vara helt vansinne om man gjorde en kniv, som den ovan HELT i stål?
Istället för att sätta på sidor i micarta, G10, trä, whatever så sätter man på två bitar av tex någon annan metall som kanske är lite lättare att slipa.

Kniven ser så läcker ut som den gör, nästan som om någon brutit loss en bit skiffer. Jag vet att ni är allergiska mot snören, men skulle det kanske kunna bli snyggt med gammalt mörkt hamparep.
Jag såg när jag var liten enorma mängder sådant på logen. Det användes mellan hässlestolparna förr, innan man balade hö. Jag tror det var hampa, mörkbrunt och 5-7mm grovt.

Det känns nästan som jag skulle börja göra en egen kniv. Dock måste jag lära mig SLIPA ordentligt först. Jag trodde att jag hade fått ordning på slipandet, men när jag fick tillbaka mina knivar från Fällkniven förstod jag att jag har mycket kvar att lära. När jag slipat dem kunde de skära igenom papper med lite hjälp. När Peter eller Eric slipat dem kunde jag skurit av mig fingret utan att märka det.

Man kulle kunna sätta plexiglas som skalor då ser man den smidda ytan igenom.

Ja jag tror jag vet vad du menar för snören, Det skulle kanske se lite rått ut :) lite åt primitive knife hållet. Kunde bli riktigt trevligt.

Hm kanske skulle göra en med paracord skaft om man polerar bort ytan så det blir blankt å sen använder svart pc.

Ja jag har hört att dom är duktiga på fällkniven att skärpa:). Hm vilket påminner mej om att jag inte har tid att sitta här Tobbe vilt var här med en massa slakt knivar som han å Thomas Ekberg ville ha skärpta. Dags att äta lite slipdamm :)

Seved
 
1. Skulle det vara helt vansinne om man gjorde en kniv, som den ovan HELT i stål?

2. gammalt mörkt hamparep.

3. Dock måste jag lära mig SLIPA ....jag har mycket kvar att lära. När jag slipat dem kunde de skära igenom papper med lite hjälp.

4. När Peter eller Eric slipat dem kunde jag skurit av mig fingret utan att märka det.
1. Enligt min åsikt är en sådan lösning inte den mest praktiska. Det finns ju knivar helt i stål, t ex neck-knives, köksknivar och en del fällknivar. De lider alla utav samma tillkortakommande, nämligen att handtaget oavsett mönstring är tämligen halt. Det blir också lätt iskallt på vintern och varmt på sommaren om man låter den ligga framme. Det är heller inte det lättaste materialet.

2. Jag har testat något liknande men fann det inte riktigt praktiskt.

3. På vilket sätt slipar du dina knivar?

4. Fast de har ju helt andra resurser än en privatperson. Bl a paper-wheels (gissar jag).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.