tjejer & knivar!

Skillnaden (när det gäller knivar) hos mig ligger nog i att jag ser kniven som ett nyttoföremål och inte en statuspryl. Jag behöver ju ingen penisförlängare... :)

Haha! Kvällens fnissattack fick jag nu - tack! Jag håller med dig Karolina. Bara för att fler killar än tjejer skriver inlägg om knivar betyder det ju inte med automatik att tjejer inte använder kniv, eller att de inte kan uppskatta en bra dito...kniv alltså :) Den enda slutsats som kan dras av kniv-tråden är väl att utsidansnubbar lägger mer tid på att, just det, skriva om knivar.
 
Även jag är pojke och håller med Karolina :)
Anser att så länge min kniv är vass och går bra att spänta/tälja etc etc med när jag behöver den så är jag nöjd. Det stora funderandet kan jag lägga ner på saker som har lite mera funktion, typ tält, utekläder, lagamat-saker osv.. Men som allt annat, smaken (i detta fall intresset) är ju delad.
Det tycks ju som att det - även bland männen - är ett rätt begränsat urval som söker sig till Kniv (med stort K) -trådarna. Numera är den kniv jag använder mest Den Som Står Till Buds, dvs en Global i köket, en noname-Morakopia i snickarlådan, en Mora2000 i bältet (när jag är ute) eller en schweizare som hängt med sen mellanstadiet, och som egentligen aldrig varit vass, eller helt enkelt den kniv jag lånar om jag inte har med någon egen. Har många gånger tänkt att det vore bra att ha kniven Kniven, dvs en enda ultimat mojäng som jag alltid bar med mig. Men antagligen skulle den mest vara i vägen, eller så skulle snuten (med all rätt) undra.

Nä, jag använder nog kniven mindre nu än när jag var tolv år gammal. Och jag funderar ännu mindre på den. Och ändå är jag man/pojke/av hankön. Men jag har iofs annat att tänka på, som högklackat, lipgloss, fotbollsmatcher (där ljög jag), DNs kultursida, vilken middag jag ska laga etc etc. Kort sagt en massa viktigare ting.
 

Hur menar du med det primitiva nu då... Och med det funktionella... Jag fattar inte faktiskt.

Men spontant verkar din fru en trevlig och intressant människa, ungefär som de flesta jag umgås med, män såväl som kvinnor. Gemensamt, och kanske rentav minsta gemensamma nämnare, för mina vänner och bekanta är att tänker på fler saker än en kniv. ;) Även om någon enstaka av dem möjligen råkar vara löjligt förtjusta i detta stycke eggvertyg...
 
Den primitiva människans tänkande återkommer jag till, vissa saker är på ett visst sätt vare sig vi vill eller inte.
Focus ligger hos mig på kniven, etc, på frugan ligger focus på var vi ska, om det är trevligt där, maten,övernattningen,etc.
Min fruga tycker det är viktigare att ta med gott kaffebröd än en superbra kniv, den har man väl med sig ändå ???
Näe, psykologins erfarenheter efter 50 år säger mig "primitivt" tänkande, karlar finner det väldigt med en kniv, för att försvara sig, inte bara fixa grillpinnar.

Jag tror snarare det har att göra med att leva upp till stereotypa könsroller än ett biologiskt, genusbestämt, behov av knivar.

Brudarna har andra visioner i livet än det funktionella, de är mer inriktade på känslolivet, det måste funka först, vara trevligt,god mat,ett bra mål att vandra till, etc, sen kommer prylarna, som kniven, etc.

Så om du skall ut och röra på dig väljer du först utrustning och sedan mål?
 
Haha! Kvällens fnissattack fick jag nu - tack! Jag håller med dig Karolina. Bara för att fler killar än tjejer skriver inlägg om knivar betyder det ju inte med automatik att tjejer inte använder kniv, eller att de inte kan uppskatta en bra dito...kniv alltså :) Den enda slutsats som kan dras av kniv-tråden är väl att utsidansnubbar lägger mer tid på att, just det, skriva om knivar.



Lite tråkigt att se att så många tjejer själva befäster de gamla avlegade könsrollerna genom att omgående känna sig angripna, gå i försvarsställing och eller raljera över "pojkarna".

Läs inlägget igen, det fanns inte ett spår av att ifrågasätta om tjejer använder kniv eller varför dom inte kommenterar knivtrådar. Jag bara konstaterade att era kommentarer sällan syns och att det vore roligt att ta del av hur ni tänker runt /ser på kniven.

Enda syftet med tråden var att få lite nya inputs. Även om man försöker mota bort könsroller, traditioner osv finns dom väl där lite grann hos oss alla. När det gäller vissa områden kan dom hämma tänkandet. Den som i sitt tänkande är helt frikopplad från prestige, ideal, tradition etc är ofta mer kreativ. Man kan tänka fritt utan att bli låst av massa "måsten".

Jag har redan nu snappat upp ett tips som jag pga av "fyrkantingt tänkande" inte kommit fram till själv. EKA´s filé-fällkniv i köket.

Det finns en del knivmakare på forumet, kanske kan en seriös diskusion med en stor användargrupp som sällan ger uttryck för sitt tyckande och tänkande, inom det här området, ge nya idéer som blir verklighet.
 
Det tycks ju som att det - även bland männen - är ett rätt begränsat urval som söker sig till Kniv (med stort K) -trådarna. Numera är den kniv jag använder mest Den Som Står Till Buds, dvs en Global i köket, en noname-Morakopia i snickarlådan, en Mora2000 i bältet (när jag är ute) eller en schweizare som hängt med sen mellanstadiet, och som egentligen aldrig varit vass, eller helt enkelt den kniv jag lånar om jag inte har med någon egen. Har många gånger tänkt att det vore bra att ha kniven Kniven, dvs en enda ultimat mojäng som jag alltid bar med mig. Men antagligen skulle den mest vara i vägen, eller så skulle snuten (med all rätt) undra.

Nä, jag använder nog kniven mindre nu än när jag var tolv år gammal. Och jag funderar ännu mindre på den. Och ändå är jag man/pojke/av hankön. Men jag har iofs annat att tänka på, som högklackat, lipgloss, fotbollsmatcher (där ljög jag), DNs kultursida, vilken middag jag ska laga etc etc. Kort sagt en massa viktigare ting.

Ja vissa män (?) söker sig ju istället, uppenbarligen, till knivtrådar avsedda för kvinnor..

..för att ge uttryck för sådant som inte ens efterfrågats..
 
Lite tråkigt att se att så många tjejer själva befäster de gamla avlegade könsrollerna genom att omgående känna sig angripna, gå i försvarsställing och eller raljera över "pojkarna".

Läs inlägget igen...

"Små många tjejer". Hur många exakt?

Läs inläggen igen. I din 'räkning' tror jag eventuellt att du gick i försvar, möjligen också befäste dina könsrollsförväntningar och eller raljerade över "flickorna".
;)
 
Senast ändrad:
Ja vissa män (?) söker sig ju istället, uppenbarligen, till knivtrådar avsedda för kvinnor..

..för att ge uttryck för sådant som inte ens efterfrågats..

Ursäkta, men var inte så diktatorisk..
Att fler än den avsedda målgruppen vill vara m é väl positivt, det visar ju att du lyckats engagera folk. & du har ju iaf fått flera svar som var enligt dina kriterier, samt ett som du faktiskt gillade - rätt bra ändå eller :)
 
Hos smeden...

Känner mig kanske lite udda här. Min man har tre knivar, två av dem har han fått av sin fru. Jag har ett tiotal, flera hemgjorda. Skulle ha fler om inte barnen fått del av överskottet. Ingen av dem är dock avsedd som "skrytkniv" och skälen till att jag har dem är ofta känslomässiga. Lillebrors första bygge, den nya han byggt med allt material från den egna gården, den bästa av mina egna och så vidare. Andra är rena bruksknivar, fulmoran som får gå i sten om den vill, täljmoran med världens fulaste skaft, lilla "undrar hur länge polisen kan överse"-fällisen som är så praktisk att ha i handväskan. Ända gången jag känner behov av att beskriva mina knivvanor är nog när jag står hos smeden och ska köpa/beställa blad. En kniv är inte en investering av det slaget att jag behöver hamna helt rätt och därför förstår jag inte varför man behöver prata om saken i timmar?Bättre att tälja den tiden! Anna
 
Ja vissa män (?) söker sig ju istället, uppenbarligen, till knivtrådar avsedda för kvinnor..

..för att ge uttryck för sådant som inte ens efterfrågats..
Det är bra att du själv, i den meta-anda du ger uttryck för, söker dig till dessa trådar för att ge uttryck för sådant som inte ens efterfrågats.

Konsekvens är ungefär lika oklädsamt som trekvarts-shorts och t-shirts med glansiga tryck av vargar som ylar mot fullmånen. (Du vet, så det ångar ur vargens mun och månen närmast blixtrar.)



Eftersom jag är en "man(?)" så får jag skriva i stort sett vad jag vill, var jag vill. Både i knivtrådar "av och för män", och i knivtrådar "av män för alla andra". Tror att du får lära dig leva med det. Liksom mitt uppenbart queera ointresse för knivar.
 
Det är bra att du själv, i den meta-anda du ger uttryck för, söker dig till dessa trådar för att ge uttryck för sådant som inte ens efterfrågats.

Konsekvens är ungefär lika oklädsamt som trekvarts-shorts och t-shirts med glansiga tryck av vargar som ylar mot fullmånen. (Du vet, så det ångar ur vargens mun och månen närmast blixtrar.)



Eftersom jag är en "man(?)" så får jag skriva i stort sett vad jag vill, var jag vill. Både i knivtrådar "av och för män", och i knivtrådar "av män för alla andra". Tror att du får lära dig leva med det. Liksom mitt uppenbart queera ointresse för knivar.



jag förstår inte riktigt ditt inlägg, men jag ska försöka bemöta det. det var jag som startade tråden och den vände sig alltså till tjejer. jag är fullt medveten om att det finns människor som har svårt att, av olika skäl, dela in sig i strikta grupper utifrån kön. och det är väl egentligen inte heller huvudsaken. tanken var att få ett "kvinnligt perspektiv". men självklart är även män som mer bejakar den sidan, eller som kanske tom fullt ut lever som kvinna, välkomna att skriva.
men tråden handlar alltså om knivens utformning, användningsområden etc. den handlar inte om varför kvinnor är mindre aktiva, än män, i knivforum. och vad det kan bero på.

gillar man inte karlar, är tvivlande inför sin könstillhörighet eller är totalt ointresserad av knivar finns det väl en rad andra trådar /forum där sådana inlägg mer kommer till sin rätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.