Nyttan av kniv i fjällen?

Jag har, förutom för att hacka vitlök, inte haft någon nytta av bra en kniv på vandring i fjällen eller paddling i havet.

Förutom min lilla fåniga fällkniv i nyckelringen har jag hittills haft med en gammal morakniv. Nu har jag dock börjat ifrågasätta dess närvaro i ryggsäcken. Den lilla duger bra till att göra hål i saker med och att skära av repsnören med.

Varför bör jag ha med något annat än en pyttekniv i fjällen?

Hur resonerar UL-folket?
 
Samma här..

Det enda jag använder kniven till är att skära upp baconpaketen med,så jag har numer bara en liten fällkniv med mig..
 
små fällknivar kan gå sönder lätt om man frestar på lite med användningen. Och det händer ju som bekant när man som bäst behöver knivstackaren.

Inte för att jag förespråkar en stor kniv men kanske inte den minsta fällknivan heller

/Stefan - också med fällkniv i skogen
 
Jag har vandrat genom hela Sarek utan en enda kniv, vare sig fäll eller ofälld kniv. Men det gör jag inte om för det är alldeles för vanskligt att skära skivor ur en perunalimmpu utan ett rejält blad. Men jag är ju ingen UL fantom så nu får även en japansk såg följa med för att jag skall kunna såga renhorn som jag hittar. // Roland
 
Skulle jag gå ut i fjällvärlden, eller naturen överhuvud taget, utan kniv skulle jag nog känna mig lite naken. Att sätta sig vid trädgränsen och tälja på en vandringskäpp, att sitta vid fjällbäcken och peta tånaglarna och sedan skära sig en rejäl bit av det torkade renköttet...exemplen är många.

Nja..för min del får allt kniven, ellr knivarna, vara med på turen.

//Per
 
Det beror ju mycket på din livsstil under ex. vandringar, om du eldar, fiskar mm. Skära bröd, rensa fisk, spänta stickor, ha som stekspade görs bättre med en riktig, vanlig kniv (finns ju också stora stadiga fällknivar, men då spars ingen vikt, och de är ju känsligare än en vanlig kniv). Hållbarheten är bättre för t.ex en Mora än för en liten fällkniv. Fällkniv, eller kniven i ett multiverktyg, har jag som reserv. Används en kåta är en riktig, vanlig kniv nästan ett måste.
 
Lätt kniv

Opinell gör fällknivar som är väldigt hållbara i förhållande till sin vikt. Tunt o bra blad som passar bra till matlagning. Ganska billiga oxå, speciellt om man passar på att köpa i Frankrike. Annars gillar jag morakniv bäst, men den kommer så sällan till nytta.
 
Verktygsbehov

I sommras för första gången la jag av mig mina två fasta blad och hängde en Micra runt halsen. Detta pyttelilla knivblad har använts till att karva kött och rensa fisk. Saxen har varit mycket användbar vid kapning av snören samt att öppna omöjliga matförpackningar i seg plast. Nagel-petar/filen har kommit till användning och ävenså pincetten. Glasögonskruvmejseln har hjälpt en medvandrare och några öl har med välbehag öppnats. Det större skruvmejselbladet har inte använts ännu. Konservöppnanre och korkskruv har medförts och brukats vid behov.
Så summa sumarum min stora Lappkniv och min lilla samt stora fällkniven har legar hemma och visst har jag saknat dem av nostallgiska skäl. Men jag har inte behövt dem!
Jag har även eldat på eldplatser här på höstkanten och inte behöver man en stor kniv för det. Det enda som är mindre bra med Micran är att det är på tok för litet skaft när man skär upp varmrökt kött och fisk. Dessutom är den en matrestsamlare.
Efter mycket funderande har jag anskaffat en Optinel fillekniv. Kommande prövningar får avgöra om det blir ytterligare en hyllvärmare eller en brukbar medföljare.

God tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-09-18 kl 05:42]
 
Hur UL-folket resonerar kan du se t.ex. här http://trailquest.net/BR2002AThike.html
(första bilden där jämför Brawny's kniv med Rainmaker's).

UL-folket brukar föredra multiverktyg med sax framför sådana med kniv, eftersom de anser att man har mer nytta av saxen än en pluttigt knivblad.

Det finns ju flera vinklar att se det hela från. En är planerad användning. Har man all mat färdigskuren hemifrån så är behovet inte särskilt stort. Skära bröd i all ära, men de knivar jag haft med mig tidigare har inte varit särskilt lämpade att skära bröd med (att skära limpa med ett 10 cm otandat blad är knappast bättre än att bryta brödet med händerna:).

Fiskar man eller har med sig rökt renkött eller nåt så kan ju behovet av kniv vara lite större.

Sen har vi ju det här med "nödutrustning". Pajar tältet så man behöver bygga en koja i skogen kan det vara praktiskt med kniv. Men samtidigt bör man ju faktiskt ha så pass bra kunskaper att man klarar sig även om man blivit av med kniven... och då klarar man sig ju utan den.
 
nermander; sa:
Fiskar man eller har med sig rökt renkött eller nåt så kan ju behovet av kniv vara lite större.

Lysande länk.. Gillade Murphy kittet, låter trevligare än "nödkit"

Jag försöker låta bli att blanda ihop utrustningen, jag har numera två "grundpackningar" en vinter och en sommar sedan så finns det "kit" som man tar med, jakt, fiske och tillexempelt fotokit. I jakt/fiskekiten ingår naturligtvis precis som Peter säger kniv. För övrigt så har jag alltid med ett multiverktig som väl får ingå i murphykittet.
 
nermander; sa:
Hur UL-folket resonerar kan du se t.ex. här http://trailquest.net/BR2002AThike.html
(första bilden där jämför Brawny's kniv med Rainmaker's).

Kör själv med den "stora" kniven på bilden. Den väger 42 gram och funkar kanon till allt (skära bröd, renkött och stickor)

Försöker absolut att inte ta med mig tunga grejor men skulle aldrig välja en kniv utan ett "rejält handtag". En kniv skall vara lätt att få fram snabbt, skulle själv inte vilja fibbla med en mini-minikniv i en nödsituation.

Men jag diggar trots allt den ultralätta inställningen !
 
liv och kniv

Kniv hör SKOGEN till, den hemska, mörka och FARLIGA
skogen. På det vänliga och ofarliga fjället
behöver jag en pyttelätt sax att klippa
plåster med. En sådan följde med den nödväska
jag inhandlade på apotek i Frankrike.

il C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.