Liggunderlag- vad ska jag välja?

Hej,

Jag är på jakt efter ett nytt liggunderlag för fjällvandring. Det är viktigt att det inte är för tungt och jag har nu landat i två olika alternativ.
- Therm-a-Rest Trail Scout M
- Therm-a-Rest Ridgerest Classic reg

Är det någon som har någon erfarenhet av någon av dessa? Det första är självuppblåsbart och det andra är ett vanligt. Jag har tidigare haft ett självuppblåsbart och jag var nöjd men den var från McKinley och håller nu luften väldigt dåligt.

Vad föredrar ni? Uppblåstbart eller vanligt klassiskt (det nedre alternativet)? Har ni något erfarenhet av Therm-a-Rest?

Tacksam för feedback!
Caroline
 
Efter att ha gått två veckor med ett pysande liggunderlag har jag nu bestämt att det är cellplast som gäller för mig om somrarna. På vintern är det svårare att få punka, så då kör jag fortfarande Expeds grejer.
 
Uppblåsbara går sönder förr eller senare.

Jag har väldigt blandade erfarenheter.

I familjen har vi huvudsakligen fått ut åtskilliga års användning av Thermarest sedan vi började använda dem kring 1990.

Sämre erfarenhet av liknande från Mammut.

Hitintills bra erfarenhet av riktigt lätta och bekväma underlag från Exped.

Men det brukar vara svårt att reparera när de väl havererar. Detta har gällt både Thermarest och Mammut.

Thure
 
Thermarest Trail Scout anser jag är alldeles för tunnt (25mm) i förhållande till sin extra vikt jmfrt med ett icke uppblåsbart liggunderlag. Du ligger lätt igenom det och får markkänning (speciellt om man sover på sidan som jag) om du inte pumpar det stenhårt (med ökad risk för delaminering).
Jag har bra erfarenhet av Thermarest uppblåsbara liggunderlag med skumkärna och har aldrig ännu haft någon punka. Jag är dock noggrann vid val av tältplats och använder aldrig liggunderlaget utanför tältet.
Min rekommendadtion är att välja ett liggunderlag som är minst 38mm tjockt (1,5") för ökad bekvämlighet. Just nu använder jag ett Thermarest Prolite Plus som är 38mm tjockt och har en bra anti glid yta på ovansidan. Trail Pro är också ett alternativ som är 50mm tjockt, dock lite tyngre.
 
Tack så mycket för alla bra svar! Då kanske det blir ett thermarest prolite plus för det vägde inte så mycket och var inte så dyrt.

Nackdelen med Exped är att de oftast är ganska dyra men det kanske det är värt men det får nog bli ett thermarest för mig :)
 
Tack så mycket för alla bra svar! Då kanske det blir ett thermarest prolite plus för det vägde inte så mycket och var inte så dyrt.

Nackdelen med Exped är att de oftast är ganska dyra men det kanske det är värt men det får nog bli ett thermarest för mig :)

Notera "plus" tillägget i namnet som är 38m m tjockt (bara Prolite är 25mm);)

Finns även ett Prolite Plus Regular Dam med lite annorlunda skärning och ligglängd 168cm mot vanliga Regular som är 186cm i ligglängd att välja på.
 
Kombo

Kombination av tunt cellplast (Jysk har billigt, Exped har ännu lättare men dyrt) och uppblåsbart är bra. Du har något att sitta på vid rast, något att ligga på om det uppblåsbara går sönder, extra värme, kan välja ett mindre uppblåsbart, osv.

Viktigt att uppblåsbart är tillräckligt varmt om det ska användas i fjällen (anges i R-värde, ska vara så högt som möjligt). Ju varmare desto bättre enligt mig. Just nu använder jag ett Thermarest Xtherm året runt.

Mitt tips är att köpa den med bäst garanti när det gäller luftmadrasser och regnkläder. Båda är förbrukningsvaror enligt mig. Edit: alternativt köpa så billigt att det inte svider.
 
Ni som har uppblåsbara utan inbyggd pump.
hur brukar ni få i luften?
blåser ni med munnen eller har ni någon lätt och liten pump (billig)?
någon som vet hur mycket fukt det är i utandningsluften?
Vissa är ju rädda för fukt i madrassen men det kanske inte skiljer sig så mycket från luften i sig.

Rimlig vikt?
rimligt r värde vår,sommar,höst svenska fjällen?

Med vänlig hälsning P
 
Hur får du in luften i den då?

såg något liknande och där stor det att man skulle blåsa in luften i deras påse?
kändes konstigt då det stod att det skulle bli mindre fukt....
 
Mitt Therm-a-rest (osäker på modell) gav upp när vi var i Sarek. Det var som att fogarna släppte och det blev som en boll i ena änden. Även om det gick på garantin så hjälpte det inte mig då. Fick sova sista nätterna på backen. Som tur var var det varmt då.

Har sedan dess ett Exped tillsammans med pump sack som har fungerat bra men funderar ändå på att köpa ett cellplast att ta med på sommarens vandring. Det känns säkrare.
 
Ni som har uppblåsbara utan inbyggd pump.
hur brukar ni få i luften?
blåser ni med munnen eller har ni någon lätt och liten pump (billig)?
någon som vet hur mycket fukt det är i utandningsluften?
Vissa är ju rädda för fukt i madrassen men det kanske inte skiljer sig så mycket från luften i sig.

Rimlig vikt?
rimligt r värde vår,sommar,höst svenska fjällen?

Med vänlig hälsning P

Jag använder Sea to Summits Jet Stream Pump Sack till mitt Ultralight Insulated liggunderlag från samma firma, fungerar riktigt bra och ingen risk för att få in fukt från andningsluften då pumpen drar in luft utifrån :) Mitt liggunderlag har R-värde 3,3, inbillar mig att det ska räcka för 3-säsongsanvändning, särskilt om man vid behov kompletterar med ett cellplastunderlag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
Fabrikörn Liggunderlag Bo och sova 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...