Spår efter 4-hjuling i Abisko NP

Känns som "Två fel gör ett rätt" http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel:

Att påpeka ett problem hos motståndarens (eller en tredje parts) ståndpunkt i stället för att bemöta ett problem hos den egna.
Exempel:
Du klandrar mig för att jag har stulit tusen kronor, men det finns andra som stulit tio gånger så mycket
Hur kan du protestera mot Nordkoreas kärnvapen när USA har så många fler?

PS. Ja, jag vet att det är ett gammalt inlägg.


Det är ju fruktansvärt hemskt med spår av en fyrhjuling i en nationalpark.
För mig är det inte ens en fis i rymden, eller en droppe i havet, eller likt en finne på näsan om jag tänker på vad Sverige gjorde med Stora Sjöfallets "nationalpark"...

Jag känner INGEN same, renskötare eller icke-renskötare som tycker att Sveriges ingrepp i naturen kring Stora Sjöfallet gjorde deras liv bättre efter ingreppet än vad det var före ...
Men å andra sidan är det ju inte lika roligt eller intressant att debattera....
 
Känns som "Två fel gör ett rätt" http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel:

Att påpeka ett problem hos motståndarens (eller en tredje parts) ståndpunkt i stället för att bemöta ett problem hos den egna.
Exempel:
Du klandrar mig för att jag har stulit tusen kronor, men det finns andra som stulit tio gånger så mycket
Hur kan du protestera mot Nordkoreas kärnvapen när USA har så många fler?

PS. Ja, jag vet att det är ett gammalt inlägg.

Människans benäghenhet att använda argumentationsfel (fallacy på engelska) slutar aldrig att förundra mig. Ogillar för övrigt både detta och vattenkraftens utbyggnad i fjällen starkt.
 
Terrängkörningsförordningen säger:

Körning på barmark

1 § När ärenden eller åtgärder inte kan utföras på något annat lämpligt sätt får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) motordrivna fordon användas
1. av statliga eller kommunala tjänstemän i tjänsteärende,
2. av läkare, distriktssköterskor, barnmorskor eller veterinärer i yrkesutövning och
3. av fjällräddningen samt vid räddningstjänst av statliga brandkårer eller kommunal organisation för räddningstjänst.

Fordonen får användas av alla dem som utför
1. projektering, byggande, underhåll och skötsel av kraft-, gas-, vatten- eller avloppsledningar samt radio- eller teleanläggningar,
2. projektering, byggande, underhåll och skötsel av vägar,
3. transport av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt eller i andra jämförliga trängande fall,
4. underhåll av renskötselanläggning och för arbete med renskötsel vid bevakning av renar och vid drivning och samling av renar inför omedelbart förestående märkning, slakt eller flyttning samt för renskötarnas försörjning med livsmedel och andra dagligvaror i direkt samband med renskötseln,
5. hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin till lämpligast belägna bilväg samt vid arbete inom vilthägn i direkt samband med uppfödning av djurart för vilket hägnet är avsett och
6. skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrotts- eller friluftsområden.

Fordonen får därutöver användas
1. på enskilda utfartsleder eller andra sådana enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik och
2. inom tomter, järnvägs- eller fabriksområden eller andra arbetsplatser, särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden eller andra liknande områden.

2 § Särskild försiktighet skall iakttas vid barmarkskörning på kalfjäll för att motverka skador på naturmiljön, undvika buller samt andra störningar av betydelse.



blah blah osv osv....

Själv kör jag sönder "Vildmark" i jobbet så att ni kan ringa fjällräddningen när ni inte kan ta vara på er själva, det är så världen ser ut idag och inget gnäll kan få oss tillbaks till 60-talet 40-talet istid eller vad ni nu romantiserar om för tidsålder.
Hatar ni samer, judar, araber, norrmän eller tyskar så rösta på ett parti som motsvarar din politiska övertygelse eller starta rentav en revolution vettja, mitt stöd har ni inte och jag hoppas ni aldrig kommer över 5,7% igen.
 
blah blah osv osv....

Själv kör jag sönder "Vildmark" i jobbet så att ni kan ringa fjällräddningen när ni inte kan ta vara på er själva, det är så världen ser ut idag och inget gnäll kan få oss tillbaks till 60-talet 40-talet istid eller vad ni nu romantiserar om för tidsålder.
Hatar ni samer, judar, araber, norrmän eller tyskar så rösta på ett parti som motsvarar din politiska övertygelse eller starta rentav en revolution vettja, mitt stöd har ni inte och jag hoppas ni aldrig kommer över 5,7% igen.


???

Välkommen åter med en nykter saklig kommentar i morgon!
 
Själv kör jag sönder "Vildmark" i jobbet så att ni kan ringa fjällräddningen när ni inte kan ta vara på er själva, det är så världen ser ut idag och inget gnäll kan få oss tillbaks till 60-talet 40-talet istid eller vad ni nu romantiserar om för tidsålder.
Hatar ni samer, judar, araber, norrmän eller tyskar så rösta på ett parti som motsvarar din politiska övertygelse eller starta rentav en revolution vettja, mitt stöd har ni inte och jag hoppas ni aldrig kommer över 5,7% igen.

Röstar man på SD bara för man vill se fjällvärden oförstörd? Jag trodde det var Miljöpartiet.

Lagen är felaktig. Man ska inte få köra sönder våra nationalparker.
 
Själv kör jag sönder "Vildmark" i jobbet så att ni kan ringa fjällräddningen när ni inte kan ta vara på er själva, det är så världen ser ut idag och inget gnäll kan få oss tillbaks till 60-talet 40-talet istid eller vad ni nu romantiserar om för tidsålder.

Fattar inte ditt resonemang. Om du tycker att allt som inte står i överenstämmelse med dit arbete är romantiserande gnäll så kommer vi inte långt i en diskussion. Men lycka till.

Hatar ni samer, judar, araber, norrmän eller tyskar så rösta på ett parti som motsvarar din politiska övertygelse eller starta rentav en revolution vettja, mitt stöd har ni inte och jag hoppas ni aldrig kommer över 5,7% igen.

Nu gör du någon logisk koppling som jag inte fattar. Vem hatar vad?
 
Samer har väl kunnat jobba förut på annat sätt. Nu när det finns ny teknik så kan tydligen inte "åtgärden utföras på annat sätt":

"När ärenden eller åtgärder inte kan utföras på något annat lämpligt sätt får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) motordrivna fordon användas"

Om du jobbar med fjällräddning så är du väl inte ute och okynneskör i fjällen?
 
[/CENTER]QUOTE=Harry47;501371]Samerna bedrev sin kultur med bl.a. renskötsel och fiske långt innan det svenska språket var uppfunnet. Sedan dess har majoritetsbefolkningen trängt sig på och genomdrivit krav som har begränsat samernas möjligheter att leva så som, och där, de har varit vana vid. Energikonsumtionen och välfärden i Trängselsverige har till stor del gjorts möjlig på samernas bekostnad. Låt samerna fortsätta att odla sin kultur på, så långt det är möjligt, det sätt de anser lämpligt; de är ju experterna på området. Acceptera att reglerna för vad som får göras och inte får göras är olika för dem som har fjället som sitt hem och arbetsplats jämfört med oss andra, bl.a. den högst tillfälliga besökaren som är där för sitt nöjes skull. Gillar inte turisten det han ser så får han titta åt ett annat håll eller besöka en annan plats, och därvid undvika att själv vålla skada på naturen. Därmed inte sagt att vi inte får ha åsikter om det vi inte gillar. Den same som lever på renskötsel eller fiske måste, precis som vi i våra yrken och på våra arbetsplatser, ha rätt att ta del av den tekniska utveckling som sker. Han ska kunna ta sin fyrhjuling när han ska uppför fjällsidan för att jobba. Han ska få använda helikopter för att driva ihop renar. Samerna och deras kultur ska inte vara ett museum, vare sig innanför eller utanför nationalparkerna.
Jag har sett en hel del fula spår i fjällvärlden, men det fulaste, bortsett från reglerade sjöar och älvar, är de söndertrampade sista åtta kilometrarna av leden Nikkaluokta-Kebnekaise, och där bär nöjesvandraren hela skulden. Inga protester mot de spåren, dock, inte heller från mig, eftersom jag inte vill begränsa vår rätt att besöka vår fjällvärld oberoende av hur många vi är.[/QUOTE]
 
Senast ändrad:
Vadå turist?

Du glömmer bort oss, vi som bott här i hela vårt liv, som betalar skatt, jobbar här ,som älskar vår fjällvärld där vi varit sen små. Vi som bor här som på något sätt har en samisk anknytning i släkten . En farmor visserligen skogssame men dock same. Vi som bara får höra hela tiden att vissa, då företrädelsevis fjällsamrna får alla privilegier. Som aldrig får skulden för att typ köra sönder fjällnaturen med deras fyrhjulingar, samla ihop renarna genom att hetsa dom med skoter. Har sett bilder på instagrm där en same agar sina renar med skoter....klart att det blir debatt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Chilkoot Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ? Fjällvandring 65
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.