Hur fort simmar man i en torrdräkt?

Gillar ditt sätt att paddla, låter som du njuter av naturen!

Problemet just nu är att det är is i vägen...
Ja jag njuter av naturen och ser paddlingen som ett sätt att ta mig fram och då får jag motion på köpet. Det brukar bli vandring också när jag är ute för jag utforskar gärna öar och okända strandpartier. Finns det något som är så rogivande som att, oberoende av vädret, paddla en bit, fika och kanske fiska lite, ta en promenad, en fika, paddla en bit, käka lite, osv.

När jag sticker ut lämnar jag både klocka och "måsten" kvar i civilisationen och brukar komma iland först när det varit mörkt en längre tid. Det är inte ovanligt att klockan blir både 8 och 9 på kvällen innan jag vänder näsan hemåt.

Jag är nog ingen "riktig" paddlare. :)
 
Någon som har erfarenhet av kombinationen neoprenunderställ (typ hydroskin) och torrdräkt? Behöver det kombineras med ytterligare isolerande lager. Det känns som om det kan bli väldigt varmt att paddla, men viktigast är ju att klara en stund i kallt vatten.
 
Funkar bra

Någon som har erfarenhet av kombinationen neoprenunderställ (typ hydroskin) och torrdräkt? Behöver det kombineras med ytterligare isolerande lager. Det känns som om det kan bli väldigt varmt att paddla, men viktigast är ju att klara en stund i kallt vatten.

Jag har kört med Hydroskin under torrdräkt, det funkar väldigt bra..på överkroppen dock vanligt underställ, räknar med att jag kan få upp överkroppen ur vattnet plus att flytvästen isolerar. Tror dock att hydroskin på överkroppen funkar bra när det är riktigt kallt.
 
Jag har kört med Hydroskin under torrdräkt, det funkar väldigt bra..på överkroppen dock vanligt underställ, räknar med att jag kan få upp överkroppen ur vattnet plus att flytvästen isolerar. Tror dock att hydroskin på överkroppen funkar bra när det är riktigt kallt.

Kan någon gradera underställ avseende värme?

Själv har jag kommit fram till följande:

1---Svalaste understället är ett tunt sidenställ. Lämpligt på sommaren. Finns det svalare?
2---Varmare (också mycket behagligt) är ett bambu-underställ (fr ITAB).
3---Ännu varmare är merino-ull-underställ, kliar inte direkt, men inte så skönt som bambu.
-----Värmer även som fuktigt.

Var skulle ett hydroskin-underställ hamna? Särskilda egenskaper?

Sen kan man ju ha kombos också, så varianterna blir väl oändliga.
 
Neopren

Kan någon gradera underställ avseende värme?

Själv har jag kommit fram till följande:

1---Svalaste understället är ett tunt sidenställ. Lämpligt på sommaren. Finns det svalare?
2---Varmare (också mycket behagligt) är ett bambu-underställ (fr ITAB).
3---Ännu varmare är merino-ull-underställ, kliar inte direkt, men inte så skönt som bambu.
-----Värmer även som fuktigt.

Var skulle ett hydroskin-underställ hamna? Särskilda egenskaper?

Sen kan man ju ha kombos också, så varianterna blir väl oändliga.

Hydroskin är ett 0.5 mm tjockt neopren- underställ, eller våtdräkt om man så vill. Värmer definitivt när det är fuktigt, kanske jämförbart med ett underställ plus tunn jacka. Andas inte alls...
 
Kan någon gradera underställ avseende värme?

Själv har jag kommit fram till följande:

1---Svalaste understället är ett tunt sidenställ. Lämpligt på sommaren. Finns det svalare?
2---Varmare (också mycket behagligt) är ett bambu-underställ (fr ITAB).
3---Ännu varmare är merino-ull-underställ, kliar inte direkt, men inte så skönt som bambu.
-----Värmer även som fuktigt.

Var skulle ett hydroskin-underställ hamna? Särskilda egenskaper?

Sen kan man ju ha kombos också, så varianterna blir väl oändliga.

Kan inte jämföra med sidenställ och bambu, men har provat ett antal olika tunna underställ med fukttransport som viktigaste faktor (från dykaffärer plus nrs). NRS microlite är den bästa jag provat, men blanda inte ihop den med deras hydrosilk som inte alls är lika sval (duger bra på benen men blir för varm på överkroppen).

Provat ett antal ytterligare nivåer upp, skulle säga kokatat innercore, sedan nrs wavelite. Båda är varma och bra på fukttransport samtidigt. Sedan kommer de ull jag har (merino som du nämner), slutligen kokatat polartec dryliner. Till speciellt den sista tar jag ta microlite under, dålig fukttransport, men varm.

Hydrosilk har jag, både långa och korta. använder dem numera bara om jag skall rollöva i varmt vatten. De andas inte, och man blir svettig under. Inget jag skulle vilja ha under en torrdräkt, och inget jag skulle vilja ha utan heller om jag inte säkert skall ner i varmt vatten. Helt enkelt för att de inte är komfortabla jämfört med andande maerial.

--- Mats ---
 
Kan inte jämföra med sidenställ och bambu, men har provat ett antal olika tunna underställ med fukttransport som viktigaste faktor (från dykaffärer plus nrs). NRS microlite är den bästa jag provat, men blanda inte ihop den med deras hydrosilk som inte alls är lika sval (duger bra på benen men blir för varm på överkroppen).

Provat ett antal ytterligare nivåer upp, skulle säga kokatat innercore, sedan nrs wavelite. Båda är varma och bra på fukttransport samtidigt. Sedan kommer de ull jag har (merino som du nämner), slutligen kokatat polartec dryliner. Till speciellt den sista tar jag ta microlite under, dålig fukttransport, men varm.

Hydrosilk har jag, både långa och korta. använder dem numera bara om jag skall rollöva i varmt vatten. De andas inte, och man blir svettig under. Inget jag skulle vilja ha under en torrdräkt, och inget jag skulle vilja ha utan heller om jag inte säkert skall ner i varmt vatten. Helt enkelt för att de inte är komfortabla jämfört med andande maerial.

--- Mats ---

Sista meningen blev felstavad, och jag kunde inte ändra. Skall vara:

Hydroskin har jag, både långa och korta. använder dem numera bara om jag skall rollöva i varmt vatten. De andas inte, och man blir svettig under. Inget jag skulle vilja ha under en torrdräkt, och inget jag skulle vilja ha utan torrdräkt heller, såvida jag inte säkert skall ner i varmt vatten. Helt enkelt för att de inte är komfortabla jämfört med material som andas.
 
Kan inte jämföra med sidenställ och bambu, men har provat ett antal olika tunna underställ med fukttransport som viktigaste faktor (från dykaffärer plus nrs). NRS microlite är den bästa jag provat, men blanda inte ihop den med deras hydrosilk som inte alls är lika sval (duger bra på benen men blir för varm på överkroppen).

Provat ett antal ytterligare nivåer upp, skulle säga kokatat innercore, sedan nrs wavelite. Båda är varma och bra på fukttransport samtidigt. Sedan kommer de ull jag har (merino som du nämner), slutligen kokatat polartec dryliner. Till speciellt den sista tar jag ta microlite under, dålig fukttransport, men varm.

Hydrosilk har jag, både långa och korta. använder dem numera bara om jag skall rollöva i varmt vatten. De andas inte, och man blir svettig under. Inget jag skulle vilja ha under en torrdräkt, och inget jag skulle vilja ha utan heller om jag inte säkert skall ner i varmt vatten. Helt enkelt för att de inte är komfortabla jämfört med andande maerial.

--- Mats ---

Så det SVALASTE understället enl dina erfarenheter är NRS microlite?
Och det andas bra och har bra fukttransport, rätt uppfattat?

NRS Hydrosilk kan man under torrdräkten men inte Hydroskin (som är en tunn neopren och inte andas)? Rätt uppfattat eller har jag missuppfattat dig?

Jag har nog inte så svårt att hitta VARMA underställ, men SVALA underställ som transporterar fukt bra, är en utmaning. Jag tänker på de tillfällen man absolut vill ha torrdräkten på (tex överfarter, större fjärdar / fjordar och lite värre väder) fast det är varmt i luften (och kanske också i vattnet).
 
Det jag tycker funkar bäst under torrdräkten är ett helt superunderställ typ brynje! Det svalast jag hittat hittills i alla fall ;)

/Janne
 
Så det SVALASTE understället enl dina erfarenheter är NRS microlite?
Och det andas bra och har bra fukttransport, rätt uppfattat?

NRS Hydrosilk kan man under torrdräkten men inte Hydroskin (som är en tunn neopren och inte andas)? Rätt uppfattat eller har jag missuppfattat dig?

Jag har nog inte så svårt att hitta VARMA underställ, men SVALA underställ som transporterar fukt bra, är en utmaning. Jag tänker på de tillfällen man absolut vill ha torrdräkten på (tex överfarter, större fjärdar / fjordar och lite värre väder) fast det är varmt i luften (och kanske också i vattnet).

Precis, glad det blev begripligt trots min felskrivning. Jag har letat efter samma sak som du, något som är svalt nog att ha under torrdräkten, speciellt när det börjar bli varmt i luften.

Det svalaste jag hittat hittills är Microlite. Andas bra, bra fukttransport.

Även Hydrosilk har man under torrdräkten, men jag anser inte det andas och transporterar fukt lika bra. Det duger dock bra på benen för mig (svettas inte så mycket där, och ofta är det svalare där eftersom kajaken är i vattnet, så på byxor använder jag det).

Hydroskin andas inte. Man blir svettig av att ha det på sig. till och med om man bara har kortbyxor. Under en torrdräkt blir det värre.

Så vad jag använder numera är torrdräkt så snart det blir svalt nog i luften, microlite under, eller wavelite när det börjar bli kallare, och microlite plus polartek när det är riktigt kallt i vattnet. När det är varmare så jag släpper torrdräkten så kör jag numera med tunna torrbyxor, och hydrosilk under (så slipper jag sitta fuktigt), och microlite som enda plagg på överkroppen. Till det har jag en torrjacka som jag använder om vattnet är varmt nog men luften är kall, eller det regnar.

Hydroskinen förblir hemma utom när det är varmt i vattnet och jag rolltränar.

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sweden_faltboot Hur fort lärde ni er rolla? Paddling allmänt 22
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.