Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot?

Re: Medvind och trivsel.

boe skates; sa:
När det gäller det "trånga och överbefolkade" Stockholm så kan jag bara säga att det är en riktig pest.

Aha, jag hade inte fattat att det var så illa. Nu äntligen förstår jag varför det är så viktigt att åka fort, man måste för att komma först till orörd is. Ge inte upp, med en ytterligare finputsning på prylarna kan du säkert åka ifrån de andra heltuffa killarna i "Super Ettan" och få tag på en fri yta!

Skift-utnytjande av innerstadsisen visar en hängivenhet som skulle ge 'Veiron i ottan' en tår i ögonvrån.


Finns det någon officiell lista över saker som ger hög långfärdsskridskoranking i Stockholm? Annars kan jag kanske ge ett första utkast:

Helkroppsdräkt 1p
Rumpväska 1p
Skridskor baserat på skidutrustning 0p
Klappskridskor 1p
Klappskridskor, utslitna 2p
Glappskridskor 2p
Personliga prylsamtal med Lars "isprofessorn" Lison(?) 2p

30 km/h i snitt på tre mil 1p
33 km/h i snitt på tre mil 2p
35 km/h i snitt på tre mil 3p
30 åkdagar per säsong 1p
40 åkdagar per säsong 2p
50 åkdagar per säsong 3p
Ser ut att åka med Dubble Push 1p
Hävdar självsäkert sanningar om Dubble Push 3p
Nattåkning 1p

Bohuskusten drömvintern 1995(?) på helgen 0,5p
Bohuskusten drömvintern 1995(?) vardagarna innan helgen 1p
Bohuskusten drömvintern 1985(?) 0p
Köping-Stockholm 1p
Örebro-Stockholm 3p
Rundat Huvudstadskär/Almagrundet 1p
Rundat Svenska Högarna 2p
Åbo-Åland 2p
Stockholm-Åland 3p

Rätta och komplettera gärna listan så att jag vet vad vilka upplysningar jag ska lyssna efter när jag kommer på besök.


(Bo: Din överdrift av mina fördomar var riktigt rolig.)
 
Re: Re: Medvind och trivsel.

Lasse Nilsson; sa:
Finns det någon officiell lista över saker som ger hög långfärdsskridskoranking i Stockholm? Annars kan jag kanske ge ett första utkast:

Helkroppsdräkt 1p
Rumpväska 1p
Skridskor baserat på skidutrustning 0p
Klappskridskor 1p
Klappskridskor, utslitna 2p
Glappskridskor 2p
...
Köping-Stockholm 1p
Örebro-Stockholm 3p
Rundat Huvudstadskär/Almagrundet 1p
Rundat Svenska Högarna 2p
Åbo-Åland 2p
Stockholm-Åland 3p

Suverän lista!

Jag skulle dock vilja korrigera:
Stockholm-Åland 5p
Måste rankas högre. Once in a million years.

Svenska Högarna får ju som du skriver naturligtvis lägre poäng än Örebro-Sthlm iom att friskis och svettis varit där, och att klubben var runt 50 pers den där onsdagen.

Kompletteringar:
Elf Steden Tocht 3p
Elf Steden Tocht 1963 5p
Delet cup 1p
Gängtecken (Lisons Isdubbar + Ispik) 0.5p
Ligger i Fälan 1p
B.W.A.R 0,5p
Åker med Gösta regelbundet 1p
Har lite snöre i fickan istället för kastlina: 1p
Har kontollmätt sin sötiskoeficient: 1p
Har svårt att få privatekonomin att gå ihop, men kan räkna ut n10 mått och anfangskonstanter i huvudet: 1p
 
Oj, det finns fler.

Plimsollmärke på ryggsäcken 1p
Skidgoggles 0,5p

Direkt bakom Ajne i ledet 0,5 p
Före Ajne i ledet 3p

Övernattat vid Lissma Kvarnsjö 1p

Och följande måste korrigeras

Lasse Nilsson; sa:
Bohuskusten drömvintern 1995(?) på helgen 0,5p
Bohuskusten drömvintern 1995(?) vardagarna innan helgen 1p
Bohuskusten drömvintern 1985(?) 0p

till:

Bohuskusten drömvintern 1995/1996 på helgen 0,5p
Bohuskusten drömvintern 1995/1996 vardagarna innan helgen 1p
Bohuskusten drömvintern 1986/1987 3p
Bohuskusten drömvintern 1986/1987 inklusive övernattning i Fjällbacka 4p
Tygmärke från Bohuskusten drömvintern 1986/1987 1p

-Palle
 
Re: Re: Re: Medvind och trivsel.

Några frågor, som lantis låter jag bli att ifrågasätta:

-Delet cup 1p
Kan det vara för internt? Google ger bara en träff (din egen sida).

-Gängtecken (Lisons Isdubbar + Ispik) 0.5p
Snygg formulering, skridskoåkningen behöver tänka på sin image.

-Ligger i Fälan 1p
Förstår inte. "Österbottningarna använder det gamla svenska ordet för färd, när de talar om resor till sälisarna."

-B.W.A.R 0,5p
Kan det vara för internt? Google ger bara en träff (din egen sida).

-Åker med Gösta regelbundet 1p
Upplys mig!

-Har kontollmätt sin sötiskoeficient: 1p
Vad är det?

-Har svårt att få privatekonomin att gå ihop, men
-kan räkna ut n10 mått och anfangskonstanter i
-huvudet: 1p
n10 och anfangskonstanter?


Det är viktigt att tänka på att tillräckligt många måste känna till fenomenet för att bli imponerade. Jag är fortfarande imponerad av "gängtecken". Finns det olika gäng i Stockholm?
 
Palle_Z; sa:
Direkt bakom Ajne i ledet 0,5 p
Före Ajne i ledet 3p

...

Övernattat vid Lissma Kvarnsjö 1p

...

Bohuskusten drömvintern 1995/1996 på helgen 0,5p
Bohuskusten drömvintern 1995/1996 vardagarna innan helgen 1p
Bohuskusten drömvintern 1986/1987 3p
Bohuskusten drömvintern 1986/1987 inklusive övernattning i Fjällbacka 4p
Tygmärke från Bohuskusten drömvintern 1986/1987 1p

Bra att bara skriva "Anje", name dropping blir kraftfullare, mer uteslutande, om man kör med enbart förnamn. Själv gick jag helt bet på "Gösta", flackade med blicken och förlorade två poäng.


Lissmasjön ser min karta ut att vara en 550meter lång gösselbrunn, vad är haken?


Bra att du rättar mina årtal angående Bohuslän. Måste bara fråga, har du verkligen satt Bohuslänspoängen ur ett Stockholmsperspektiv? Jag tycker att de ser lite lantliga ut.

Gamla skridskostordåd utfördes ofta i yllekläder och ska väl därför räknas ned med en "yllefaktor"? Bland skridskoåkare finns det fortfarande många som åker runt i omodernt ylle och G1000. Inom cykling däremot har syntetkläderna dominerat så länge att dåden räknas upp om de utfördes på den exotiska ull-åldern.
 
Re: Re: Re: Re: Medvind och trivsel.

Lasse Nilsson; sa:
-Delet cup 1p
Kan det vara för internt? Google ger bara en träff (din egen sida).

Det tycker jag inte. På rak arm vet jag flera som har fler än tre inteckningar i Delet cup. Antalet som har minst 1 inteckning lär vara runt 30 kanske?

-Ligger i Fälan 1p
Förstår inte. "Österbottningarna använder det gamla svenska ordet för färd, när de talar om resor till sälisarna."
Du tror att vi åker långfärdsskridskor på Brändö?
"Doktor Fälpick, skjut en själ, skjut en själ, ihjäl"

-B.W.A.R 0,5p
Kan det vara för internt? Google ger bara en träff (din egen sida).
Alla mytomspunna tävlingar måste börja någonstans. Minst två lag kommer representera västkusten 2006, här har du din chans att plocka poäng och lära dig Fälmannens mystiska rörelser.

-Åker med Gösta regelbundet 1p
Upplys mig!
Den här låter jag stå orörd. För mycket arbete har lagts ner av de äldre.

-Har kontollmätt sin sötiskoeficient: 1p
Vad är det?
Den tjocklek på prima sötis som precis bär att ta sig upp på. Här finns utrymme för finslipning av tekniken för att pressa gränserna. (28mm)

-Har svårt att få privatekonomin att gå ihop, men
-kan räkna ut n10 mått och anfangskonstanter i
-huvudet: 1p
n10 och anfangskonstanter?
Se Fälklubbens papper. (Fäldeklarationen)

Det är viktigt att tänka på att tillräckligt många måste känna till fenomenet för att bli imponerade. Jag är fortfarande imponerad av "gängtecken". Finns det olika gäng i Stockholm?
På ett sätt viktigt att många känner till det. På ett annat sätt viktigt att mystiken bevaras. Vad är det för kul att peka på någons skridskor och kommentera anfangskonstanten om alla vet vat det innebär?

Finns det gäng i Stockholm?
Jag förstår nu att du inte åkt mycket skridsko i Stockholm, herregud människa, vissa isar åker man inte på, det finns en mängd sjöar jag inte åker på eftersom de kontrolleras av andra åkare. På samma sätt som dom inte åker på sjöarna som kontrolleras av oss.

Sen finns det ju vissa sjöar som bara åks av prospects och hang-arounds. Sjöar eller vatten helt utan "props". Ingen blir imponerad av att du spanant av Norrviken liksom. Har du däremot span på läget på Nävden eller Årsjön stiger du i graderna.
 
OT rekord?

Vi har hamnat en bit från trådens början.

Poängjakten är rätt kul. Men olika personer sätter givetvis poängen helt olika.

Vad gäller Bohuskusten så var säsongen 86 den klassiska speciellt helgen 22-23/2 där gruppen jag ledde bland annat var först över Kosterfjorden och dan efter först till Väderöarna.

Kan man inte få en poäng för att ha blivit jagad av tysk megafonutrustad polis på stranden av sjön Aussen Alster i Hamburg?

En poängtur jag längtar efter att göra är Vättern på längden.

Thure
 
Re: Re: Re: Re: Re: Medvind och trivsel.

boe skates; sa:
På ett sätt viktigt att många känner till det. På ett annat sätt viktigt att mystiken bevaras.
Om alla förstår så har man ingen att ser ned på, och det måste finnas en viss massa som eliten kan jämföra sig med. Optimalt är väl att ca 30-40% av klubbens medlemmar är införstådda med fenomenet?

boe skates; sa:
Sen finns det ju vissa sjöar som bara åks av prospects och hang-arounds. Sjöar eller vatten helt utan "props". Ingen blir imponerad av att du spanant av Norrviken liksom. Har du däremot span på läget på Nävden eller Årsjön stiger du i graderna.
Nävden ligger ca 150km från stan, hur långt sträcker sig åkområdet? Ingen stockholmare kan ju bli imponerad av att jag har koll på dalslandssjöar som ligger 330 km bort.

Bo: Jag tror att ödet håller på att locka dig i en fälla; Det finns två Årsjön, jag gissar att du menar den i Tyresta. Men den andra ligger långt in i era enda starka grannars område, Östergötland! Det som verkar riktigt olycksbådande är att *tänk dig skräckfilmsmusik* den har en ö som heter Brändö! Kan du motstå lockelsen att besöka en plats med två creddiga namn?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Medvind och trivsel.

Lasse Nilsson; sa:
boe skates; sa:
På ett sätt viktigt att många känner till det. På ett annat sätt viktigt att mystiken bevaras.
Om alla förstår så har man ingen att ser ned på, och det måste finnas en viss massa som eliten kan jämföra sig med. Optimalt är väl att ca 30-40% av klubbens medlemmar är införstådda med fenomenet?
Precis. Fast kanske 30-40% har hört talas om det, medans 5% (eliten) vet precis vad det är.

boe skates; sa:
Sen finns det ju vissa sjöar som bara åks av prospects och hang-arounds. Sjöar eller vatten helt utan "props". Ingen blir imponerad av att du spanant av Norrviken liksom. Har du däremot span på läget på Nävden eller Årsjön stiger du i graderna.
Nävden ligger ca 150km från stan, hur långt sträcker sig åkområdet? Ingen stockholmare kan ju bli imponerad av att jag har koll på dalslandssjöar som ligger 330 km bort.
Åkområdet begränsar sig endast till åkbara vatten. Geografiska begränsningar känner det inte till.

Bo: Jag tror att ödet håller på att locka dig i en fälla; Det finns två Årsjön, jag gissar att du menar den i Tyresta. Men den andra ligger långt in i era enda starka grannars område, Östergötland! Det som verkar riktigt olycksbådande är att *tänk dig skräckfilmsmusik* den har en ö som heter Brändö! Kan du motstå lockelsen att besöka en plats med två creddiga namn?

Creepy!
Smidigt om man vill åka på creddig minifäla till brändö, men inte bokat plats på Lagavulin-expressen.

Ps.
1 Resa med Lagavulin-expressen, 0.5p
 
Re: OT rekord?

thureb; sa:
Vi har hamnat en bit från trådens början.
Du gav ju helt rätt svar på ursprungsfrågan redan på första sidan! Vad mer kan krävas av oss?

thureb; sa:
Poängjakten är rätt kul. Men olika personer sätter givetvis poängen helt olika.
Så länge vi har en tydligt överlägsen attityd i våra poängsystem så kommer det nog att fungera.

thureb; sa:
Vad gäller Bohuskusten så var säsongen 86 den klassiska speciellt helgen 22-23/2 där gruppen jag ledde bland annat var först över Kosterfjorden och dan efter först till Väderöarna.
En mening som ger riktigt många poäng!
Jag räknar upp: Självsäkerheten i inledningen, leda en grupp, först, hav, långa passage utan land, välkända ortsnamn och på toppen av allt sammans sveriges saltaste vatten! Vackert Thure. Kan någon annan komma i närheten? Var inte blyga!

Efter detta känns det lite futtigt med en tysk gaphals. Skriv om den anekdoten men lägg till orden "Stasi", "k-pist", "schäfrar" och "double push" så kan den nog bli något.

Edit: Pinsamt stavfel
[Ändrat av Lasse Nilsson 2005-09-28 kl 17:50]
 
Göteborgspoäng

Vår hedersmedlem i SSSK före detta ordföranden Sven Alm föddes i Göteborg 1919. Han började åka skridskor som 5-åring och har alltså nu åkt skridskor i 80 år.

Han var med om en häftig tur redan innan han kunde åka skridskor. 1923 var hans mor sjuk och inlagd på sjukhus i ett par veckor. Hans far passade på vid gynnsamt isläge och åkte skridskor ut till Vinga fyr. Vad modern inte gillade när hon tillfrisknade var att faderna haft Sven på släp efter sig på kälken.

Thure
 
Mera Göteborgspoäng:

7-sjöarsturen i medvind: 0,5p
7-sjöarsturen i motvind: 1p
Bullaren 1998: 1p
Gullmarn före julafton: 0,5p
Värmland i mars: 0,5p

Ulvarennet: 1p

Hasselina: 1p
Vegamössa: 1p
Dubbelpik: 0p
Enkelpik annat material än trä: 0,25p
Enkelpik i trä: 0,5p

Svag grosshandlarstil: 0,5p
Stark grosshandlarstil: 1p

Har kontrollmätt sin saltiskoefficient: 1p
Vardagstur med Inge: 0,25p
På tur med nöjd Tom: 0,5p
Lånat Kolbjörns ombyte: 4p

Bohuskustpoängen gäller naturligtvis också med följande tillägg:

Väster om Styrsö 1970: 4p

Se nu blev de genast lättare att få ihop poäng och Stockholmarna får klia sig i huvet.

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
Sarvi Val av trubbnos-skridsko Långfärdskridsko 6
Marcus Karlsson Wiperboard ny skridsko Långfärdskridsko 9
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Anders.Appelqvist Ny skridsko från Pikmakarn? Långfärdskridsko 4
janerikgus Skridsko i USA Långfärdskridsko 4
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Torrente Kombinerad skridsko- och turskidsäck? Långfärdskridsko 2
ala Olämpliga kastlinor för skridsko!? Långfärdskridsko 7
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23
salgo60 Holland verkar helt magiskt Långfärdskridsko 6
Mats L Val av sko och skridsko Långfärdskridsko 8
islägg supinering+skridsko Långfärdskridsko 6
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
stev-o Hållare för skridsko slipning? Långfärdskridsko 2
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
david-d Skridsko i Tjeckien ? Långfärdskridsko 1
kiting Skridsko + kite. Långfärdskridsko 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.