supinering+skridsko

Supinering (foten vinklar så att klacken slits mest på ytterkanten) är ett problem för drabbade långfärdsskrinnare. Skären tar sämre och balansen blir dålig. Åkning utan stavar är nästintill omöjlig. Specialsulor med förhöjd hålfotssida och andra inlägg i kängan ger viss hjälp.
Experimenterar själv friskt med "kilar" av plast, hårdgummi eller aluminium under klack- och trampdyneparti ovanpå skridskons fotplatta, med ganska gott resultat. Avsevärt bättre skär och förbättrad balans. Försöker nu konstruera något slags plast-och metallkilar, som enkelt kan höjdjusteras ute på isen via små ställskruvar på fotplattans undersida.
Har hittills inte hittat något professionellt om supineringsproblem för skrinnare på nätet. Bara om supinerande löpare, joggare och vandrare. Vet ngn ngt mer om detta eller har ngn konstruktiva idéer i ämnet?
 
Senast ändrad:
I första hand

skulle jag testa att sidoförskjuta skenan vid klacken. Det blir i stort sett samma effekt som vid kilning.

Thure
 
Teknik

Jag förstår inte riktigt problemet. Jag vet ju inte hur extrem vinkel det handlar om men det bör inte vara så många grader.

Med supinering borde du i gengäld få enklare att börja skäret på ytterskär. Att sen komma över på innerskär är nog mest träning, inte så mycket material.

Men jag tror också att allt kan lösas genom att flytta bindningen i sidled, bör vara enklare än diverse kilar. Fast Anja tejpade ju ett lager Gaffa tejp på bindningen och vann WM....
 
Supinering (foten vinklar så att klacken slits mest på ytterkanten)

Det kan verka konstigt men när skon slits på utsidan av klacken är det nog pronation det handlar om. Kolla denna gamla tråd.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=29856&highlight=pronation

Då vi inte kunde enas i frågan i den tråden mailade jag löplabbet och fick detta svar:

"Hej Andreas
Det varierar var de slits mest, men oftast sätter man ner hälen först.Så om vi leker med tanken att löparen pronerer lika mycket på båda fötterna.Då kommer höger sko att slitas mest på höger bakdel på skon, vänster sko kommer att slitas mest på vänster bak del på skon.Det är efter isättningen som pronationen sker. Löparen faller in medialt med hälbenet.
mvh Ulf Gahne."

Jag pronerar själv och sliter utsidan av skon.

//AA
 
ALAs

kommentar får mig att förtydliga.

Det kan funka både med förskjutning medialt och lateralt av skenan i förhållande till foten.

Thure
 
Nytt grepp

kommentar får mig att förtydliga.

Det kan funka både med förskjutning medialt och lateralt av skenan i förhållande till foten.

Thure

Att förskjuta skenan funkar inte. Jag har provat alla tänkbara inställningar. Primitiva "kilar" av självhäftande tätningslist på fotplattans insida under häl och trampdyna gav däremot en påtaglig förbättring både vad skär och balans beträffar.
Tjusigaste lösningen vore skrillor, där skenan och fotplattan behändigt kan vinkelställas gentemot
varandra (helst under åkning :eek:). Förmodligen krävs en besvärlig konstruktion med ett längsgående gångjärn plus säkra spärrar (och lite elektronik).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.