En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera

Rolig tråd! :)

Det här drar jag med mig upp till Sarek nu i höst;

Kamerahus: Nikon D700
Normalzoom: 24-70/f2.8
Telezoom: 70-200/f.2.8VR 2

Enbensstativ(som också får agera stav)
2st batterier för batterigreppet.
16Gb minneskort.
Avtonat gråfilter.
Polfilter.

Som någon annan skrev så tänkte jag också försöka komponera mina bilder i lugn och ro, och inte använda mig utav LIVE-view, skärmen för mye, samt ej använda VR i onödan. Då tror jag 2st kraftfulla batterier ska räcka.

Har också gjort nån fjälltripp ensam med teleobjektivet, men då vägde ryggan därefter... Vilket resulterade i att man var helt slut när man kom till plats, och därefter inte tog de bilder man igentligen ville ha... Hade kunnat tänkt ta med telet i framtiden om man absolut bantar övrig utrustning eller alt. om man är 2st så man kan dela upp grejorna lite.


Många har nämnt upphängning för systemkameran fram på ryggsäcken... Nån kanske har någon bild och bju på, så man ser hur ni har gjort...?

Som sagt, rolig tråd! :)
 
Läste också Grundstens blogginlägg... Intressant!

Jag kan också hålla med att många bättre kompakter och spegelfria kameror ger mye bra bilder!
Och ja, vissa gånger i samma klass som många mycket dyrare systemkameror.
Jag blev själv otroligt imponerade utav min relativt nyinköpta Nikon P7700. Den ger mye skarpa bilder och har högt dynamisk omfång.
Men... det man dock förlorar i mitt tycke är snabbheten och ljuskänsligheten... Där ligger de billigare kamerorna inte alls i samma klass. Man får väl lite vad man betalar för, iaf på de sistnämda punkterna...
Dock så kan ju en billigare kompakt/spegelfri kamera absolut vara något som kommer till sin rätt! På många turer kan man ju spara många kilo bara på kamerautrustningen!

Jag kommer personligen att ha med min kompaktare mye i framtiden! :)
 
Rolig tråd! :)

Många har nämnt upphängning för systemkameran fram på ryggsäcken... Nån kanske har någon bild och bju på, så man ser hur ni har gjort...?

Som sagt, rolig tråd! :)

Här är min lösning då jag tröttnade på inte regnsäkra kameraväskor. Kameran i är en Panasonic lumix G5. En sk. M4/3-kamera. Normalt har jag en gammal manuell 135a monterad vilket ger 270mm ekvivalent mot fullformat. I lilla väskan har jag vidvinkelobjektivet. Bilden tagen via en spegel men jag hoppas ni anar hur det ser ut.
Kjell
 

Bilagor

  • _1090665.jpg
    _1090665.jpg
    142 KB · Visningar: 817
Trevlig lösning!

Vad är dom där lådorna gjord av?

Ligger det inte och skaver på sidan?

Här är en bild på dom halvvägs klara. Materialet är ett 'dekorgummi' från panduro klätt med galonet
från en gammal miltärregnrock. Och så kontaktlim..
Det funkade fint i sommras även om regntätheten inte sattes på så hårda prov. I huvudsak så vilar väskan mot bärremmen så nåt tryck mot bröstet märkte jag aldrig av. Däremot blir det en uppgradering till nästa år i form av en bättre upphängningsanordning som inte är så lång.
Kjell
 

Bilagor

  • _1090663.jpg
    _1090663.jpg
    54.9 KB · Visningar: 770
Här är en bild på dom halvvägs klara. Materialet är ett 'dekorgummi' från panduro klätt med galonet
från en gammal miltärregnrock. Och så kontaktlim..
Det funkade fint i sommras även om regntätheten inte sattes på så hårda prov. I huvudsak så vilar väskan mot bärremmen så nåt tryck mot bröstet märkte jag aldrig av. Däremot blir det en uppgradering till nästa år i form av en bättre upphängningsanordning som inte är så lång.
Kjell

Fin väska! Jag har faktisk gjort en nästan identisk för mitt M4/3 kamera. Men jag använde den aldrig, eftersom jag tyckte, att det blev för svårt att få kameran ur väskan. Kameran är ju inte helt rektangulär. Kanske min väska var för trång. Din är säkert bättre.

I stället använde jag en gammal, enkel lättvikts kameraväska, som inte var vattentät. Över den hade jag en liten drybag, som jeg vände upp och ner och drog över väskan. För remmen hade jag gjort två vattentäta genomförningar, som jag filade ur två rostfria skruvar. När det inte regnade, satt drygbag'en i remmen över kameraväskan, men när det regnade drog jag den ner över väskan och kunde sluta drybag'en förneden. Remmen var i själva verket inte en rem, men två tjocka snören, som var fastnade i bärremmen till ryggsäcken med två små karbinhakor. Det hela gick på ca 100 gram och funkade bra i somras. Har tyvärr ingen bild just nu.
 
Alla lösningar som funkar är bra. Väskan jag gjorde var så pass rymlig att det inte var
några problem att få upp, och ner, kameran utan problem. Däremot funderade jag lite på
att kanske stoppa dit lite mer stoppning så den inte åkte runt lika mycket. Mycket är väl en
definitionsfråga. Men jag kanske ska tänka efter så det inte blir svårt med i och upp-plockandet.
Dessutom borde jag vädertesta den ordentligt först. Jag har aldrig haft det så varmt och torrt
nånsin som på sommarens fjällvandring.
Väskan funkade väldigt bra när dom här dök upp.:)
Kjell
 

Bilagor

  • _1010259-3.jpg
    _1010259-3.jpg
    68.1 KB · Visningar: 676
Hej
Jag har en Nikon D7000 som jag släpat med mig ett antal mil i fjällvärlden. För att minska vikten har jag de flesta gångerna bara tagit med ett objektiv. Det har brännvidden 18-200 och täcker det mesta - närbilder såväl som hyfsade zoombilder. Någon enstaka gång har jag tagit med ett vidvinkelobjektiv, men kommit fram till att jag faktiskt inte haft behov av att byta objektiv så mycket.

Det stora stativet har jag lämnat hemma, eftersom en Sarektur brukar innehålla tillräckligt mycket packning ändå. Men jag brukar ta med ett litet av typen gorilla, som klarar av en tyngre systemkamera om man bara inte zoomar för mycket.

Men hade jag orkat släpa på mer vikt så hade jag nog slängt ner ett mer avancerat teleobjektiv också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rohman En fråga om Nikon D300 Fototeknik 8
gsxr Fråga om bildstorlek Fototeknik 3
Bengt S Expedition-Fråga om foto och dataöverföring Fototeknik 8
miffaren AKUT FRÅGA! Fototeknik 5
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
luktafotogen Billigt: CPP-100 extrabatteri till mobiltelefon. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
grodanbolle Någon som videofilmar till fjälls? Fototeknik 10
antepante filmkamera till skoterfilm Fototeknik 2
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
YoinkFox Blixt till Sony a200 Fototeknik 1
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Stordrulen Konica Minolta drivrutiner till Vista. Fototeknik 16
bodilnylander bildspelsprogram till mac Fototeknik 7
Mezzner Stativfäste till kikare Fototeknik 5
peter1959 AVI Video format till hemsida etc. ???? Fototeknik 4
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
alven Dia till digitalt Fototeknik 17
RonnyB Adapter, USA kontakt till svensk? Fototeknik 14
kristofer_wallmark Nya leksaker till min Fujufilm Finepix S5000 Fototeknik 2
Lyrmo Konicaobjektiv till Konica-Minolta Fototeknik 11
lkn02001 manual till minolta 404si Fototeknik 6
apfaktor Glödlampa till Projektor. Fototeknik 2
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Trident21 Kameraväska till Minolta D7D + Vertikalgrepp? Fototeknik 2
7sjunger Kritik till Hemsida Fototeknik 6
Hinka Vattentät väska till kajak Fototeknik 2
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15
tango UV-hus till Pentax optio WR ??? Fototeknik 7
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
majsofi APS till Posterformat Fototeknik 3
bixfeldt Extrablixt till digitalare Fototeknik 3
Pask DV till datorn? Fototeknik 21
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
Netram Digitalt till papper Fototeknik 8
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
BOBen Plug in till NERO Fototeknik 0

Liknande trådar