AVI Video format till hemsida etc. ????

Hej !
Det är första gången jag undrar över något på "Fototeknik".
Det jag undrar över är, jag har en digitalkamera, som det går att filma med, hur får jag
min hemsida att acceptera det filformatet, eller ska jag göra om filen i något program först ?
Filformatet jag har kallas AVI Video format
Skulle va kul att kunna lägga in filmsnuttar på utsidan med men det gör ingen annan av egna gjorda filmer så det går väl inte..
Hoppas någon vet...
peter1959
 
Vad är problemet, det är väl bara att lägga upp filen på din server och sen länka till den.

Sen skriver du först om din hemsida och sen om utsidan. På utsidan, menar du då i forumet? tror inte de godtar filmer (tar en massa plats). En ide är då att lägga dem på youtube och sen länka dit.

Christian
 
AVI är ett "containerformat", filändelsen säger ingenting om vad som finns inuti.

Video i en AVI kan vara hel omkomprimerad (ger enorma filer) eller komprimerade med i stort sett vilken codec som helst (mpeg, divx, mjpeg osv). Samma sak med ljudet.

Bästa tipset är nog att lägga upp filmen på Youtube och lägga en länk eller bädda in den på din hemsida.
 
Tack Peter o Christian, jag var väl lite otydlig där,
jag mena om man kan lägga in filmsnuttar på sin egen hemsida, men jag ska prova You Tube!
peter1959
 
Hur bygger du din hemsida? är den kodad manuellt i HTML? Då är de ju bara att lägga in länken.

Eller om du använder något publiceringsverktyg så finns det säkert funktioner i detta.

BTW, den är VÄLDIGT bred

Christian
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...