bildspelsprogram till mac

En vän till mig kör Mac (det gör inte jag). Han är professionell fotograf "old school" och vill nu kunna göra digitala bildspel för sina bildpresentationer. De krav som samtliga ska uppfyllas är:¨

1. Bildspelet ska kunna visas på andra datorer än bara hans.
2. Kunna göra "intoning" (eller vad det kan kallas) av bilder, som är över 1 minut långa.
3. Kunna lägga in musik
4. Musikens amplitud ska vara synlig, så att han grafiskt kan hitta taktslag o.d. i musiken.
5. Bildkvaliten ska såklart vara mycket god.

Några idéer? ProShowGold verkar inte funka så.
 
Tror det är punkt 4 som ställer till det. Även om det är mycket möjligt att det finns har jag aldrig hört talas om ett presentationsprogram med den funktionen.

Om man bortser från det så fungerar egentligen vilket presentationsprogram som helst med förbehållet att det alltid kommer behövas någon form program eller plug-in på den dator presentationen ska köras. Även om man gör en webblösning, dvs presentationen är en hemsida, behövs som minimum en webbläsare för att visa den. Och har man den inte liggande på tex ett USB-minne som man kan koppla in i en annan dator krävs även en fungerande internetuppkoppling.

Det vanligaste formatet för presentationer (som du säkert vet) är PowerPoint och det finns för Mac via Office-serien och programmet med samma namn från Microsoft. Det finns en gratis kontorssvit som heter OpenOffice som också har denna funktion. Även Apples eget iWork kan göra presentationer. Problemet är att något program som kan visa PowerPoint-filer måste vara installerat på den dator där presentationen körs.

Förr fanns det ett program som hette Macromedia Director (numera Adobe Director) där man kunde göra fristånde "multimediaproduktioner" men jag tror att det numera behövs Flash och/eller Shockwave installerat för att köra dessa. Dessutom tror jag inte det har uppdaterats på år och dar.

Programmet Flash går även att använda men även detta kräver att ett plug-in för Flash finns installerat. Det är dock stor chans att en någorlunda modern dator har detta. Nackdelen är att Flash är ett lite krångligare program än ovanstående presentationsprogram.

Sedan kan vissa filmprogram öppna Flash-filer men jag vet inte vilka möjligheter man har att påverka "filmen" i dessa. Däremot kan man i dessa program se en grafisk presentation av tillagd ljudspår.
 
Nix.
Det går att även köra programmet direkt från USB-minne, men jag vet inte om Mac stöder det.

Ja, jo, men du behöver fortfarande programmet, det var det jag syftade på. Det blir inte en självständig fil du kan dubbelklicka på oavsett vilken dator du är på. Men onekligen smidigt att kunna ha det på ett USB-minne och i de flesta fall är det ju faktiskt en PC-dator man stöter på ute hos kund/företag/lokal etc
 
Ja, jo, men du behöver fortfarande programmet, det var det jag syftade på. Det blir inte en självständig fil du kan dubbelklicka på oavsett vilken dator du är på. Men onekligen smidigt att kunna ha det på ett USB-minne och i de flesta fall är det ju faktiskt en PC-dator man stöter på ute hos kund/företag/lokal etc

Ja, och även om man kör Mac kan man antagligen skapa en korskompatibel fil som man bara slänger ner på USB-minnet.
Råkar man sen på en Windowsdator kan man köra bildspelet även om datorn saknar alla program utom operativsystem, och råkar man på en Mac har den säkerligen rätt program och kan köra själva filen istället.
 
Sorry, jag missförstod dig, trodde man fortfarande behövde PowerPoint eller ett kompatibelt program installerat. Men som du säger är ju då en .pps-fil på ett usb-minne antagligen det överlägset smidigaste sättet :)

Har man internet-uppkoppling (vilket ju det flesta datorer på kontor eller konferansanläggningar etc har) kan man även använda Google Docs både för att göra och spela upp presentationen oavsett datormodell:
http://docs.google.com/

Sedan slog det mig att en sida jag brukar kolla på har en ganska snygg lösning som liknar vad trådstartaren efterfrågar (tror jag) och spårade lite där. Dom verkar använda något som heter SlideShowPro:
http://slideshowpro.net/

Exempel på användning:
http://www.burnmagazine.org/
 
Bildspel

Hej.
Har du löst bildspelsprogrammet ännu?
Ett av de absolut bästa programmen till Mac är FotoMagico. Enkelt med bilder och ljud. Tyvärr går det inte att se musiken, inte heller lägga på flera kanaler. Det får man i så fall göra utanför programmet., i tex Garageband
 
Ja, jo, men du behöver fortfarande programmet, det var det jag syftade på. Det blir inte en självständig fil du kan dubbelklicka på oavsett vilken dator du är på.

Nu bortfaller ju ProShow av andra anledningar, men i det kan du göra en exe-fil som du t ex lägger på en usb-pinne och sen dubbelklickar på i vilken dator som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marin Bildspelsprogram Fototeknik 8
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
luktafotogen Billigt: CPP-100 extrabatteri till mobiltelefon. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
grodanbolle Någon som videofilmar till fjälls? Fototeknik 10
antepante filmkamera till skoterfilm Fototeknik 2
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
YoinkFox Blixt till Sony a200 Fototeknik 1
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Stordrulen Konica Minolta drivrutiner till Vista. Fototeknik 16
Mezzner Stativfäste till kikare Fototeknik 5
peter1959 AVI Video format till hemsida etc. ???? Fototeknik 4
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
alven Dia till digitalt Fototeknik 17
RonnyB Adapter, USA kontakt till svensk? Fototeknik 14
kristofer_wallmark Nya leksaker till min Fujufilm Finepix S5000 Fototeknik 2
Lyrmo Konicaobjektiv till Konica-Minolta Fototeknik 11
lkn02001 manual till minolta 404si Fototeknik 6
apfaktor Glödlampa till Projektor. Fototeknik 2
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Trident21 Kameraväska till Minolta D7D + Vertikalgrepp? Fototeknik 2
7sjunger Kritik till Hemsida Fototeknik 6
Hinka Vattentät väska till kajak Fototeknik 2
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15
tango UV-hus till Pentax optio WR ??? Fototeknik 7
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
majsofi APS till Posterformat Fototeknik 3
bixfeldt Extrablixt till digitalare Fototeknik 3
Pask DV till datorn? Fototeknik 21
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
Netram Digitalt till papper Fototeknik 8
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
BOBen Plug in till NERO Fototeknik 0
Tvartom Dykhus och Allvädershus till IXUS Fototeknik 5
najp Teleskopanslutning till kameran Fototeknik 0
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.